W Europie ruszyła produkcja lekkiej ciężarówki elektrycznej eCanter Next Generation

26 maja 2023, 8:05

FUSO – spółka córka Daimler Truck –  rozpoczęła w Europie produkcję w pełni elektrycznej lekkiej ciężarówki eCanter Next Generation. Jej europejska premiera odbyła się na targach IAA Transportation w Hanowerze we wrześniu 2022 r. Uroczystość z okazji zjazdu pierwszego europejskiego eCantera Next Generation z linii produkcyjnej odbyły się w zakładzie Mitsubishi FUSO Europe („MFTE”) w portugalskim Tramagal. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli firmy oraz gości ze świata polityki i gospodarki.

eCanter Next Generation

– Daimler Truck włącza się w realizację celów Porozumienia Paryskiego w sprawie ochrony klimatu i chce z powodzeniem realizować ideę zrównoważonego transportu. Od roku 2039 zamierzamy oferować na swoich kluczowych rynkach już tylko takie pojazdy, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2. Dzięki eCanterowi nowej generacji z Tramagal bardzo ułatwimy naszym klientom przejście na elektromobilność. Czynimy kolejny istotny krok w kierunku neutralności transportu pod względem emisji CO2 – przekazuje Karl Deppen, Prezes Zarządu Daimler Truck Asia.

Podczas wspomnianego wydarzenia Karl Deppen wraz z Arne Bardenem, Prezesem Zarządu MFTE, ogłosili, że zakład w Tramagal wyprodukował już 250 tysięcy egzemplarzy modelu FUSO Canter. Zakład MFTE w Tramagal produkuje FUSO Cantera od 1980 r.

– Zespół MFTE jest dumny, że może wytwarzać w Tramagal kultowy model FUSO Canter – już piątej generacji! Ogromne podziękowania należą się temu wysoce zaangażowanemu zespołowi za to, jak znakomicie poradził sobie z uruchomieniem produkcji eCantera Next Generation – opowiedział Arne Barden.

Przed uroczystością przedstawiciele mediów mieli okazję zapoznać się z nowymi pojazdami podczas zwiedzania fabryki oraz uczestniczyć w przejazdach po torze Autódromo do Estoril i okolicznych drogach publicznych. Mogli także osobiście przekonać się o osiągach eCantera Next Generation. Podczas zorganizowanych jazd eksperci FUSO Europe przedstawili różnorodne zastosowania nowego pojazdu oraz udzielili informacji na temat rozwiązań w zakresie elektromobilności dostosowanych do potrzeb klientów.

Produkcja modelu Next Generation eCanter rozpoczęła się wcześniej w Japonii

FUSO, japońska spółka córka firmy Daimler Truck, wprowadziła eCantera w 2017 r. Obecnie na obszarze Europy, Japonii i Stanów Zjednoczonych, a także Australii i Nowej Zelandii klienci użytkują ponad 550 egzemplarzy FUSO eCantera. Światowa flota elektrycznych eCanterów przejechała już łączny dystans ok. ośmiu milionów kilometrów – co odpowiada mniej więcej 200-krotnemu okrążeniu kuli ziemskiej. W pierwszym kwartale 2023 r. rozpoczęła się produkcja lekkiego elektrycznego samochodu ciężarowego Next Generation eCanter w Japonii, w siostrzanym zakładzie w Kawasaki. Kawasaki dostarcza FUSO eCantera Next Generation na rynek japoński oraz na wszystkie inne pozaeuropejskie rynki na całym świecie.

W Europie sprzedaż FUSO eCantera Next Generation rozpocznie się najpierw na 17 rynkach (we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Czechach, Danii, Szwecji, Finlandii, na Słowacji, w Grecji i w Polsce).

Więcej wariantów pojazdu i możliwości konfiguracji

Inżynierowie FUSO poddali eCantera Next Generation wielu modyfikacjom, aby lepiej dostosować go do potrzeb nabywców. Dotychczasowe ciężarówki elektryczne były dostępne wyłącznie w wariancie o masie 7,49 tony oraz z rozstawem osi 3400 milimetrów, Obecnie klienci mogą wybierać spośród sześciu rozstawów osi, od 2500 do 4750 milimetrów, oraz dopuszczalnych mas całkowitych w zakresie od 4,25 do 8,55 tony. Nośność oferowanych podwozi wynosi maksymalnie 5 ton. Jeśli chodzi o napęd eCantera Next Generation, do wyboru jest silnik elektryczny o mocy 110 kW (warianty o masie całkowitej 4,25 i 6 ton) oraz 129 kW (warianty o masie całkowitej 7,49 i 8,55 tony) – z udoskonalonym układem przeniesienia napędu i momentem obrotowym 430 Nm, przy czym (ograniczona) prędkość maksymalna wynosi 89 km/h.

Zależnie od żądanego rozstawu osi klienci mają do wyboru trzy różne pakiety akumulatorowe: S, M i L. Zastosowano w nich ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). Pakiet akumulatorowy w wersji S cechuje się pojemnością znamionową 41 kWh, co pozwala przejechać maksymalnie 70 kilometrów. Z kolei w wersji M pojemność znamionowa wynosi 83 kWh, a zasięg kilometrowy sięga 140 kilometrów. Najmocniejsza wersja L ma pojemność znamionową 124 kWh oraz zasięg dochodzący do 200 kilometrów.  Zastosowanie rekuperacji pozwala wydłużyć zasięg kilometrowy. Dla porównania: dotychczas w eCanterze istniała tylko jedna wersja akumulatora, o pojemności znamionowej 81 kWh, wystarczającej do przejechania maksymalnie 100 kilometrów.

Next Generation eCanter jest kompatybilny ze wszystkimi napięciami sieci stosowanymi na najważniejszych rynkach. Moduł ładowania działa zarówno na prąd stały (DC), jak i prąd przemienny (AC). Jako standard ładowania zastosowano Combined Charging System CCS, który umożliwia ładowanie z mocą do 104 kW. Szybkie doładowanie prądem stałym z poziomu 20 do 80 procent pojemności trwa, zależnie od pakietu akumulatorowego, około: 24 minut (S), 26 minut (M) lub 39 minut (L), natomiast ładowanie prądem przemiennym (11 i 22 kW) zajmuje od ok. czterech do sześciu godzin w zależności od wybranego pakietu akumulatorowego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!