Scania ulepszyła swój tempomat przewidujący – nowa wersja ma zapewnić niższe spalanie

26 maja 2023, 8:04

Scania wprowadza udoskonalony tempomat przewidujący CCAP (ang. Cruise Control with Active Prediction). Będzie on stosowany od czerwca w pojazdach ciężarowych Scania ze skrzyniami biegów G25 i G33. Jakie korzyści w pracy tempomatu przyniosą wprowadzone ulepszenia?

Tempomat Scania

Nowy tempomat występuje ze zautomatyzowanym sterowaniem skrzynią biegów Scania Opticruise. Dzięki znacznie zwiększonej mocy obliczeniowej, inteligentniejszym algorytmom i zoptymalizowanemu wykorzystaniu danych z map, pojazdy z nowym tempomatem CCAP mogą zaoszczędzić do 2% paliwa na drogach obfitujących we wzniesienia, utrzymując średnią prędkość na tym samym poziomie, co w pojazdach z poprzednią wersją tempomatu.

Wraz z tą premierą wznosimy sterowanie Scania Opticruise i aktywny tempomat przewidujący na nowy, jeszcze bardziej inteligentny poziom. Nasi klienci mogą teraz jasno określić, co ma dla nich priorytet podczas przejazdu: niskie zużycie paliwa czy najwyższa możliwa średnia prędkość – komentuje Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.

Tempomat Scania CCAP oferuje możliwość przewidywania i planowania optymalnego sposobu pokonywania wzniesień na podstawie danych z map topograficznych. Ogólną zasadą jest unikanie zbędnego hamowania, dążenie do używania optymalnego biegu i unikanie jego zmiany, a wreszcie wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu – na przykład podczas pokonywania grzbietu wzniesienia.

Teoretycznie wydaje się to proste, ale w rzeczywistości trzeba wziąć pod uwagę i przetworzyć ogromną liczbę zmiennych, aby osiągnąć optymalny wynik. Nasi konstruktorzy sprawili, że tempomat jest znacznie bardziej inteligentny, dzięki czemu jest w stanie podejmować bardziej trafne decyzje zgodne z intencjami kierowcy – mówi Julian Modro, dyrektor ds. segmentacji rynku i zastosowań produktów w Scania Trucks.

Pojazd ciężarowy Scania do transportu długodystansowego jest zazwyczaj wyposażony w trzy tryby pracy: Economy, Standard i Power. Ponadto każdy tryb można ustawić na trzech różnych poziomach (widocznych na wskaźnikach), co w istocie określa jak często i jak bardzo może różnić się prędkość jazdy od prędkości zadanej w tempomacie.

Kierowca, który chce zaoszczędzić jak najwięcej paliwa, wybrałby tryb Economy i poziom 3, który dopuszcza dość duży spadek prędkości na dłuższy czas podczas podjazdu. Jednak w większości sytuacji średnia prędkość pozostanie taka sama, ponieważ ciężarówka może znacznie dłużej swobodnie się toczyć przy użyciu Eco-roll. Takie ustawienie tempomatu nie zawsze jest przydatne, np. w gęstym ruchu trudno tak jechać. Rzecz w tym, że obecnie kierowca ma większy wybór – mówi Julian Modro.

Kierowca nie musi używać skrajnych ustawień. Może wybrać środkowy wariant, np. tryb Standard na poziomie 2, co nadal pozwala uzyskiwać oszczędności w zużyciu paliwa w porównaniu poprzednią wersją tempomatu.

Udoskonalone funkcjonowanie tempomatu to wynik wyższej mocy obliczeniowej i nowych, bardziej zaawansowanych algorytmów. Kierowcy zauważą, że prędkość zmienia się bardziej adekwatnie do ich zamiarów, przebiegu drogi i warunków ruchu. Pojazd „zrozumie intencje” i dostosuje się do życzeń kierowcy – dodaje Julian Modro.

Wszystkie pojazdy ciężarowe Scania (z nielicznymi wyjątkami) zamówione z tempomatem, otrzymają nową wersję CCAP. Pojazdy Scania będące już w użyciu mogą otrzymać aktualizację oprogramowania tempomatu w serwisie, o ile mają układ napędowy Super, wprowadzony na rynek w listopadzie 2021 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!