Światowy gigant zamyka fabrykę w Polsce

30 maja 2023, 12:54

Koncern Scania przekazał informację o zmianie strategii produkcji autobusów. W związku z tym podjęto decyzję o stopniowym wygaszaniu produkcji i zamknięciu fabryki w Słupsku. Jej zamknięcie jest planowane na pierwszy kwartał 2024 roku. Obecnie zakład Scania Production Słupsk S.A. zatrudnia 1047 pracowników w dwóch lokalizacjach.

autobusy Scania
fot. Scania CV AB

Scania wstrzymuje produkcję nadwozi w Słupsku

Zakład w Słupsku rozpoczął produkcję w 1993 roku. Wytwarzano w nim wówczas ciągniki siodłowe. W 1994 roku ruszyła produkcja montażowa autobusów, a dwa lata później zapadła decyzja o rozpoczęciu produkcji podwozi autobusowych. Od 2000 do 2002 roku wygaszano montaż ciężarówek.

Aktualnie zakład produkcji nadwozi do autobusów zatrudnia 847 osób, a zakład produkujący podwozia typu K ma 200 pracowników. Zakończenie produkcji obejmie wyłącznie większą placówkę. Mniejszy zakład w dalszym ciągu będzie wytwarzać podwozia do autobusów, ale zaprzestanie produkcji podwozi typu: Scania Citywide, Scania Interlink oraz podwozi niskopodłogowych.

Zaprzestanie produkcji nadwozi autobusów nie będzie miało wpływu na produkcję podwozi typu K realizowanych w Polsce od jesieni zeszłego roku. Z naszej linii produkcyjnej zjeżdża 12 podwozi dziennie. Wierzymy w dalszy rozwój tego obszaru – mówi Richard Wardemark, dyrektor produkcji Scania Production Słupsk S.A.

Firma poinformowała, że pracownicy objęci zwolnieniami oprócz należnych świadczeń otrzymają odprawy wykraczające ponad prawne wymagania. Ponadto przygotowywane jest wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe i możliwość szkoleń pozwalających zmienić kwalifikacje zawodowe.

To trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania. Scania Production Słupsk S.A. to ponad 30 lat budowania unikatowych kompetencji, zaangażowania, wspólnoty lojalnych współpracowników oraz tradycji tworzenia wyjątkowego produktu. Musimy pożegnać część naszych pracowników z ciężkim sercem i ogromnym szacunkiem do ich dotychczasowej pracy. Rozpoczynamy rozmowy ze związkami zawodowymi. Zaproponujemy wsparcie dla zwalnianych pracowników, oferując więcej niż wynika tylko z przepisów prawa – mówi Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A.

Dlaczego Scania zmienia strategię produkcji?

W swoim komunikacie firma podaje, że decyzja jest motywowana negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów – spadkiem liczby zamówień i utratą rentowności. Powody takiej sytuacji to niewystarczające tempo odbudowy segmentu po negatywnych skutkach pandemii, a także planowane zmiany w przepisach prawa dotyczących autobusów. Dostosowanie do nich ma wymagać znacznych inwestycji w nowe technologie. Jednocześnie nowa strategia ma umożliwić sprostanie wymaganiom rynku w większym stopniu, poprzez zwiększenie szybkości oraz elastyczności działania.

Jesteśmy przekonani, że biznes autobusowy pozostanie ważną częścią oferty Scania w przyszłości, potrzebujemy jednak nowej strategii, która pozwoli nam dotrzymać obietnicy złożonej klientom i zapewni dochodową działalność na całym świecie – mówi Stefano Fedel, dyrektor sprzedaży i marketingu w Scania.

źródło: scania.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!