Volvo ujawniło garść informacji na temat swojego najnowszego pojazdu. Głównymi atutami FM mają być udoskonalona kabina i przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo.
Innowacje Volvo FM
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo pomaga kierowcy we wszystkich warunkach eksploatacyjnych, zapewniając mu większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na drodze szybkiego ruchu aktywny układ kierowniczy zapewnie stateczność kierunkową pojazdu. Z kolei przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie, nawet w pełni obciążonym samochodem ciężarowym, bez najmniejszego wysiłku. Źródłem lepszych właściwości jezdnych jest także udoskonalone zawieszenie. Dzięki większej stateczności poprzecznej, łatwiej jest utrzymywać kontrolę nad pojazdem. W modelu FM jest obecnie dostępna także funkcja I-See, umożliwiająca zmniejszenie zużycia paliwa nawet o pięć procent.
Mniejsza masa własna, nowe konfiguracje osi, większy wybór podwozi i przejrzyste interfejsy zabudowy pozwalają klientowi na skonfigurowanie samochodu ciężarowego dostosowanego do wykonywanych zadań transportowych. FM można wyposażyć w moduł rozszerzonej telematyki, umożliwiający monitorowanie stanu szeregu podzespołów.
Kolejnym nowym rozwiązaniem są podwozia z trzema osiami skrętnymi: jedną przednią i dwiema tylnymi w konfiguracji 8×2 Tridem oraz dwiema przednimi i jedną tylną w konfiguracji 8×2 z podwójną osią przednią. Wysoko cenione zawieszenie A-Ride jest obecnie dostępne w połączeniu zarówno z hamulcami bębnowymi, jak i tarczowymi.
Nowa kabina FM
Kabina nowego Volvo FM została zaprojektowana przede wszystkim z myślą o warunkach pracy kierowcy. Jest posadowiona nisko na ramie podwozia, co oznacza wygodne wejście, z dwoma stopniami, i lepszą niż dotychczas widoczność ze stanowiska kierowcy – tę niską pozycję uwydatnia ciemny fragment pasa czołowego poniżej przedniej szyby. Tak samo jak w Volvo FH, znak firmowy Volvo został umieszczony wyżej, pod tuż pod przednią szybą.
Górna część ściany czołowej ma formę jednoczęściowej pokrywy, którą można łatwo otwierać. W pokrywę wbudowano praktyczny uchwyt. Po otwarciu, dolna część kraty wlotu powietrza staje się szerokim stopniem wejściowym, przydatnym np. podczas czyszczenia przedniej szyby. Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości.
Nowy fotel kierowcy może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jest jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas. Oznacza to większy zakres regulacji i możliwość przyjęcia wygodniejszej pozycji za kierownicą, zwłaszcza w przypadku wysokich kierowców. Nowy kształt fotela skutkuje również skuteczniejszym podparciem części lędźwiowej i boków ciała, zaś rezultatem przeniesienia stacyjki na deskę rozdzielczą jest większa przestrzeń na nogi kierowcy.
W koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak m.in. tempomat, telefon, system Dynafleet i system nawigacyjny. Na panelu tzw. przełączników przenośnych można umieszczać elementy sterujące różnego rodzaju funkcjami. Jednym z przykładów jest, dostępny jako wyposażenie dodatkowe, czteroprzyciskowy panel sterujący skrzyni biegów I-Shift, zastępujący konwencjonalną dźwignię wybieraka zakresów, montowaną obok fotela. Deska rozdzielcza zawiera także wiele schowków.
Dodatki Volvo FM
Nowe reflektory główne podkreślają pokrewieństwo FM z nowym Volvo FH. Zarówno światła drogowe, jak i mijania, skuteczniej oświetlają drogę. Poprzez zintegrowanie w pojedynczych lampach zespolonych wszystkich funkcji oświetleniowych, w tym kierunkowskazów i przykuwających uwagę świateł dziennych, DRL (Daytime Running Lights), w kształcie litery „V”, znacznie ułatwiono obsługę techniczną reflektorów.
Lista wyposażenia dodatkowego Volvo FM obejmuje system ułatwiający kierowcy pracę także na zewnątrz pojazdu. Z pomocą bezprzewodowego pilota zdalnego sterowania, kierowca może na bieżąco obserwować ciężar ładunku i jego rozmieszczenie na platformie ładunkowej. Pilot zdalnego sterowania pozwala również na sterowanie różnymi funkcjami, bez konieczności częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny.
Kolejnym nowym rozwiązaniem jest aplikacja „MyTruck” na telefony komórkowe, umożliwiająca monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego z dowolnego miejsca. Funkcjonalność aplikacji obejmuje:
- Zdalne włączanie ogrzewania parkingowego. Jeżeli samochód ciężarowy jest wyposażony w ogrzewanie parkingowe, wówczas aplikacja umożliwia włączanie tego urządzenia: bezpośrednio lub za pośrednictwem regulatora czasowego.
- Zestaw wskaźników – opcję udostępniającą kierowcy szeroki zestaw informacji: aktualne poziomy paliwa, AdBlue, oleju silnikowego, cieczy chłodzącej i płynu do spryskiwania, a także stan akumulatora i poszczególnych świateł.
- Informacje o stanie zamków w drzwiach: zablokowane/odblokowane.
- Informacje o stanie alarmu. W razie włączenia się alarmu, kierowca otrzymuje wiadomość na swój telefon komórkowy.
Nowe Volvo FM trafia na rynek wraz z bogatą gamą silników 11- i 13-litrowych, spełniających normę emisji spalin Euro 6, która wejdzie w życie z początkiem 2014 r. Pierwsza publiczna odsłona Volvo FM odbędzie na Wystawie Pojazdów Użytkowych w Birmingham, w kwietniu 2013 r. Produkcja nowego Volvo FM z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r.
Komentarze