Nowe Volvo FM

19 marca 2013, 10:03

Volvo ujawniło garść informacji na temat swojego najnowszego pojazdu. Głównymi atutami FM mają być udoskonalona kabina i przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo.

Innowacje Volvo FM

Volvo FMAktywny Układ Kierowniczy Volvo pomaga kierowcy we wszystkich warunkach eksploatacyjnych, zapewniając mu większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na drodze szybkiego ruchu aktywny układ kierowniczy zapewnie stateczność kierunkową pojazdu. Z kolei przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie, nawet w pełni obciążonym samochodem ciężarowym, bez najmniejszego wysiłku. Źródłem lepszych właściwości jezdnych jest także udoskonalone zawieszenie. Dzięki większej stateczności poprzecznej, łatwiej jest utrzymywać kontrolę nad pojazdem. W modelu FM jest obecnie dostępna także funkcja I-See, umożliwiająca zmniejszenie zużycia paliwa nawet o pięć procent.

Mniejsza masa własna, nowe konfiguracje osi, większy wybór podwozi i przejrzyste interfejsy zabudowy pozwalają klientowi na skonfigurowanie samochodu ciężarowego dostosowanego do wykonywanych zadań transportowych. FM można wyposażyć w moduł rozszerzonej telematyki, umożliwiający monitorowanie stanu szeregu podzespołów.

Kolejnym nowym rozwiązaniem są podwozia z trzema osiami skrętnymi: jedną przednią i dwiema tylnymi w konfiguracji 8×2 Tridem oraz dwiema przednimi i jedną tylną w konfiguracji 8×2 z podwójną osią przednią. Wysoko cenione zawieszenie A-Ride jest obecnie dostępne w połączeniu zarówno z hamulcami bębnowymi, jak i tarczowymi.

Nowa kabina FM

Volvo FM kabina wnętrzeKabina nowego Volvo FM została zaprojektowana przede wszystkim z myślą o warunkach pracy kierowcy. Jest posadowiona nisko na ramie podwozia, co oznacza wygodne wejście, z dwoma stopniami, i lepszą niż dotychczas widoczność ze stanowiska kierowcy – tę niską pozycję uwydatnia ciemny fragment pasa czołowego poniżej przedniej szyby. Tak samo jak w Volvo FH, znak firmowy Volvo został umieszczony wyżej, pod tuż pod przednią szybą.

Górna część ściany czołowej ma formę jednoczęściowej pokrywy, którą można łatwo otwierać. W pokrywę wbudowano praktyczny uchwyt. Po otwarciu, dolna część kraty wlotu powietrza staje się szerokim stopniem wejściowym, przydatnym np. podczas czyszczenia przedniej szyby. Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości.

Nowy fotel kierowcy może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jest jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas. Oznacza to większy zakres regulacji i możliwość przyjęcia wygodniejszej pozycji za kierownicą, zwłaszcza w przypadku wysokich kierowców. Nowy kształt fotela skutkuje również skuteczniejszym podparciem części lędźwiowej i boków ciała, zaś rezultatem przeniesienia stacyjki na deskę rozdzielczą jest większa przestrzeń na nogi kierowcy.

Volvo FM wnętrze kabinaW koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak m.in. tempomat, telefon, system Dynafleet i system nawigacyjny. Na panelu tzw. przełączników przenośnych można umieszczać elementy sterujące różnego rodzaju funkcjami. Jednym z przykładów jest, dostępny jako wyposażenie dodatkowe, czteroprzyciskowy panel sterujący skrzyni biegów I-Shift, zastępujący konwencjonalną dźwignię wybieraka zakresów, montowaną obok fotela. Deska rozdzielcza zawiera także wiele schowków.

Dodatki Volvo FM

Nowe reflektory główne podkreślają pokrewieństwo FM z nowym Volvo FH. Zarówno światła drogowe, jak i mijania, skuteczniej oświetlają drogę. Poprzez zintegrowanie w pojedynczych lampach zespolonych wszystkich funkcji oświetleniowych, w tym kierunkowskazów i przykuwających uwagę świateł dziennych, DRL (Daytime Running Lights), w kształcie litery „V”, znacznie ułatwiono obsługę techniczną reflektorów.

Lista wyposażenia dodatkowego Volvo FM obejmuje system ułatwiający kierowcy pracę także na zewnątrz pojazdu. Z pomocą bezprzewodowego pilota zdalnego sterowania, kierowca może na bieżąco obserwować ciężar ładunku i jego rozmieszczenie na platformie ładunkowej. Pilot zdalnego sterowania pozwala również na sterowanie różnymi funkcjami, bez konieczności częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest aplikacja „MyTruck” na telefony komórkowe, umożliwiająca monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego z dowolnego miejsca.  Funkcjonalność aplikacji obejmuje:

  • Zdalne włączanie ogrzewania parkingowego. Jeżeli samochód ciężarowy jest wyposażony w ogrzewanie parkingowe, wówczas aplikacja umożliwia włączanie tego urządzenia: bezpośrednio lub za pośrednictwem regulatora czasowego.
  • Zestaw wskaźników – opcję udostępniającą kierowcy szeroki zestaw informacji: aktualne poziomy paliwa, AdBlue, oleju silnikowego, cieczy chłodzącej i płynu do spryskiwania, a także stan akumulatora i poszczególnych świateł.
  • Informacje o stanie zamków w drzwiach: zablokowane/odblokowane.
  • Informacje o stanie alarmu. W razie włączenia się alarmu, kierowca otrzymuje wiadomość na swój telefon komórkowy.

 

Nowe Volvo FM trafia na rynek wraz z bogatą gamą silników 11- i 13-litrowych, spełniających normę emisji spalin Euro 6, która wejdzie w życie z początkiem 2014 r. Pierwsza publiczna odsłona Volvo FM odbędzie na Wystawie Pojazdów Użytkowych w Birmingham, w kwietniu 2013 r. Produkcja nowego Volvo FM z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!