Druga generacja silników Euro 6 Scania

, 21 marca 2013, 10:10

Scania wprowadza drugą generację silników Euro 6 o mocy 450 i 490 KM. Jednostki mają pozwolić na zmniejszenie zużycia paliwa do
2%.

Modernizacja silników Euro 6

Silnik ScaniaNajbardziej oszczędny jest sześciocylindrowy silnik o mocy 410 KM, wyposażony wyłącznie w SCR. W nowych silnikach V8 Euro 6 o mocy 520 i 580 KM technologie EGR i SCR zostały połączone.

Norma Euro 6 wymogła osiągnięcie równowagi między kontrolą procesu spalania, a redukcją zanieczyszczeń w układzie wydechowym. Scania zastosowała zarówno EGR, jak i SCR aby dopasować optymalne rozwiązanie do każdego poziomu mocy i każdego rodzaju zastosowań pojazdów. Klienci Scania mają teraz do wyboru dziewięć poziomów mocy silników Euro 6: od 9-litrowej jednostki o mocy 250 KM do V8 – 580 KM. Wkrótce gama zostanie rozszerzona. Ponadto dostępne są dwa nowe silniki gazowe, zdolne do pracy na biogazie, CNG lub LNG.

Jedyny na rynku silnik V8 Euro 6 bazuje na konstrukcji o pojemności 16,4 l, wprowadzonej wraz z debiutem jednostki 730 KM. Ma typowe cechy silników Scania V8, w tym wysoki moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów. Podobnie jak rzędowe, 13-litrowe jednostki, nowy V8 ma stosunek momentu obrotowego do mocy przekraczający 5.

  • 520 KM, 2700 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR
  • 580 KM, 2950 Nm przy 1000-1350 obr/min, EGR+SCR
  • 730 KM, dostępny wkrótce

 

Osiągi nowego silnika V8 Euro 6 – 580 KM są zbliżone do 620 KM Euro 5. Stało się to możliwe dzięki szerszemu zakresowi obrotów, w jakich dostępny jest maksymalny moment obrotowy oraz spłaszczonej krzywej mocy. Moc hamulca silnikowego wynosi 320 kW przy 2400 obr/min. Silnik Scania V8 Euro 6 ma wtrysk wykorzystujący szynę common-rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT) zamontowaną z tyłu. Nowy, chłodzony wodą układ recyrkulacji spalin (EGR) jest umocowany nisko przy prawym rzędzie cylindrów. Tłumik stosowany w silnikach V8 ma nieco większą objętość niż ten, który mają jednostki rzędowe. Wersja o mocy 730 KM będzie dostępna, gdy wejdzie w życie norma Euro 6.

Sześciocylindrowe silniki Scania

Ofertę 6-cylindrowych jednostek Scania tworzą cztery silniki o pojemności 12,7 l:

  • 370 KM, dostępny wkrótce
  • 410 KM, 2150 Nm przy 1000-1300 obr/min, SCR (opis poniżej)
  • 450 KM, 2350 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR
  • 490 KM, 2550 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR

 

Silniki 450 i 490 KM powstały na bazie doświadczeń jednostek 440 i 480 KM, które eksploatowane były w wielu firmach transportowych od 2011 roku. Silnik 450 KM jest dostępny w modelach serii P, G i R, a 490 KM w ciężarówkach serii G i R. Rozwój silników o mocy 450 i 490 KM przebiegał wielotorowo. Dotyczył zmian wsystemie zarządzania jednostką oraz w kolektorze dolotowym, który zapewnia odpowiednio wysoką temperaturę gazów wydechowych bez konieczności stosowania przepustnicy. Hamulec wydechowy osiąga 256 kW przy 2400 obr/min. W całej gamie silników Euro 6 pojawiła się nowa, odłączana sprężarka powietrza. Ma pneumatycznie sterowane sprzęgło, które ją wyłącza, gdy nie jest potrzebna. Powoduje to spadek zużycia paliwa do 1%, w zależności od warunków użytkowania pojazdu.

Ciężarówki Euro 6 przeznaczone do jazdy na…czytaj dalej


Ciężarówki Euro 6 przeznaczone do jazdy na długich dystansach osiągają prędkość przejazdową przy obrotach poniżej 1200 obr/min, co minimalizuje zużycie paliwa. Wysoki moment przy niskich obrotach w połączeniu ze zautomatyzowaną zmianą biegów powodują, że silnik zawsze pozostaje w niskim zakresie obrotów. Testy wykazały, że silniki Scania Euro 6 drugiej generacji są od 2 do 3% bardziej oszczędne niż poprzednie jednostki.

Silnik 410 KM wyłącznie z SCR

Silnik o mocy 410 KM został opracowany, aby spełnić normę Euro 6 wyłącznie za pomocą układu SCR. Ma zwykłą turbosprężarkę, a w kolektorze dolotowym znajduje się elektrycznie sterowana przepustnica. Ponieważ nie ma układu EGR, osprzęt jest mniej skomplikowany, a silnik ma masę mniejszą o 40 kg w porównaniu z jednostkami wyposażonymi w EGR i SCR. Część zaoszczędzonej masy jest wykorzystywana, aby pojazd mógł przewozić większą porcję AdBlue. Układ oczyszczania spalin pozostał niezmieniony. Wykorzystuje ten sam kompaktowy tłumik, jaki mają inne, 5- i 6-cylindrowe silniki Euro 6.

13-litrowy silnik 410 KM osiąga maksymalny moment już przy 1000 obr/min. Zużywa około 3% mniej paliwa niż 400-konny silnik Euro 5 z EGR. Zużycie AdBlue w silniku wyposażonym jedynie w SCR wynosi około 6% zużycia oleju napędowego. W silnikach z EGR i SCR dochodzi do 3%, a przy bardzo ciężkim ładunku, złej pogodzie lub na dużej wysokości nad poziomem morza może być nieco wyższe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!