26 czerwca odbyła się inauguracja, na której otwarto pierwszą w Europie wysokociśnieniową stację tankowania wodoru dla samochodów ciężarowych obsługujących transport długodystansowy. Otwarcie stacji jest potwierdzeniem zaangażowania firm Air Liquide oraz Iveco Group na rzecz rozwoju wodorowej mobilności w Europie, zgodnie z porozumieniem zawartym w grudniu 2021 r.
Porozumienie przewiduje doskonalenie i rozwój technologii wodorowej jako zasadniczego czynnika umożliwiającego transformację energetyczną branży transportowej. Do rozwoju ma przyczynić się doświadczenie Air Liquide w całym wodorowym łańcuchu wartości, od produkcji poprzez przechowywanie po dystrybucję, oraz know-how IVECO, marki pojazdów użytkowych Iveco Group w zakresie tworzenia napędów wodorowych.
Goście obecni na uroczystej inauguracji mieli okazję obejrzeć wysokowydajną (1 tona dziennie) wysokociśnieniową stację, do której wodór pozyskiwany w niskoemisyjnej technologii jest dostarczany rurociągiem oraz zobaczyć prototypowy egzemplarz ciężkiego samochodu ciężarowego IVECO zasilanego ogniwami paliwowymi. To rozwiązanie transportowe do transportu długodystansowego charakteryzuje się krótkim czasem tankowania przy ciśnieniu 700 barów.
Stacja w Fos-sur-Mer jest częścią projektu HyAMMED („Hydrogène à Aix-Marseille pour une Mobilité Ecologique et Durable”) wspieranego przez władze francuskie. Nowa stacja jest również częścią europejskiego projektu H2Haul, współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership. Air Liquide i IVECO to jedni z pierwszych partnerów projektu H2Haul uruchomionego w 2019 r. Druga wysokowydajna stacja (700 barów; 2 tony dziennie) przeznaczona do obsługi ciężkich pojazdów powstanie w Salon-de-Provence, aby zaopatrywać przyszłą flotę 50 wodorowych ciężarówek IVECO eksploatowanych od 2025 r. w ramach projektu R’Hyse.
– Jeżeli chcemy promować upowszechnienie stosowania wodoru jako paliwa, musimy wspólnie tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi tego sektora. Niezbędne jest zbudowanie dostatecznie gęstej sieci wysokowydajnych stacji, która zachęci producentów pojazdów i operatorów transportowych do udziału w tej transformacji. Projekt HyAMMED wpisuje się w to podejście: to decydujący pierwszy krok i początek ambitnego przedsięwzięcia, na które zdecydowaliśmy się razem z naszym partnerem IVECO – powiedział Erwin Penfornis, wiceprezes i szef działu Hydrogen Energy World Business Line w Air Liquide.
– Nasza strategia coraz bardziej zrównoważonej mobilności jest oparta na technologicznie neutralnym podejściu, a transport oparty na wodorze jest jej kluczowym elementem. Jest to wręcz najważniejsze rozwiązanie w tak energochłonnym segmencie, jak długodystansowy transport drogowy. Dzisiaj pokazaliśmy, że mamy już wszystko, czego potrzeba – pojazdy i stacje, na których mogą one tankować paliwo – aby wodorowy ekosystem mógł funkcjonować w drogowych realiach. Założenia strategii stają się faktem. Nasz nowy, kompleksowy model wynajmu GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem), w którym użytkownicy płacą za faktyczne wykorzystanie samochodów, umożliwi dostęp do pojazdów zasilanych wodorem. Dzisiejsze wydarzenie pozwala nam jeszcze bardziej wzmocnić strategiczne i fundamentalne partnerstwo z Air Liquide, liderem na międzynarodowej scenie transformacji energetycznej, który, podobnie jak Grupa IVECO, działa na rzecz rozwoju bardziej zrównoważonego społeczeństwa – przekazał Gerrit Marx, prezes Iveco Group.
Komentarze