Scania Opticruise z nowymi funkcjami

28 marca 2013, 10:49

W skrzyni Scania Opticruise znalazło się kilka nowych funkcji. Została ona między innymi zintegrowana ze Scania Active Prediction. Tak skonstruowany układ napędowy pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 4-5%.

Indywidualne dopasowanie Scania Opticruise

Opracowano specjalne tryby pracy skrzyni zwiększające wydajność w różnych zastosowaniach. Nowy tryb Economy został opracowany, aby osiągać jak najniższe zużycie paliwa w dalekim transporcie. Scania Opticruise, Scania Active Prediction oraz nowy tryb Economy pozwalają razem zaoszczędzić do 4-5% paliwa. Dalsze oszczędności wynikają z aerodynamicznych udoskonaleń wprowadzonych w pojazdach Scania Streamline, skrzyń biegów o niskich oporach wewnętrznych oraz z zastosowania drugiej generacji silników Euro 6 o mocy 450 i 490 KM.

Scania Active Prediction to przewidujący tempomat, który wykorzystuje dane z GPS oraz mapy topograficzne, aby odpowiednio do ukształtowania drogi przed pojazdem, regulować jego prędkość. Obecnie jest w pełni zintegrowany z innymi systemami ciężarówki i wykorzystuje odmienne strategie oszczędnej jazdy w zależności od wybranego trybu pracy skrzyni biegów. W krajach, dla których nie opracowano dokładnych map, oferowana jest skrzynia Scania Ecocruise. Nowe funkcje skrzyni biegów pozwalają nabywcy dokładnie dopasować sposób działania pojazdu do warunków jego użytkowania oraz indywidualnych preferencji. Wszystkie ustawienia mogą być zmienione lub przemodelowane w autoryzowanym serwisie Scania.

Do sterowania nowymi funkcjami służą te same urządzenia, które były stosowane wcześniej: przyciski na kierownicy obsługują tempomat Scania Active Prediction, a dźwignia pod kierownicą skrzynię biegów Scania Opticruise. Pierścień na dźwigni umożliwia wybór trybu pracy. Aktualnie włączona funkcja jest widoczna na centralnym wyświetlaczu tablicy rozdzielczej.

Ze skrzynią Scania Opticruise dostępne są maksymalnie trzy tryby pracy. Na życzenie kilka dodatkowych parametrów może być ustawionych indywidualnie, zgodnie z potrzebami nabywcy w autoryzowanym serwisie Scania.

  • Standard to tryb zapewniający niskie zużycie paliwa, przy zachowaniu dobrych osiągów podczas pokonywania wzniesień. System dąży do wykorzystania maksymalnego momentu obrotowego w czasie jazdy pod górę. Scania Active Prediction jest w pełni zintegrowany z tą funkcją. Nieznacznie zwiększa prędkość przed podjazdem, a zmniejsza ją przed szczytem wzniesienia, co pozwala pojazdowi korzystać z rozpędu i oszczędzać paliwo. System pracuje w zakresie od 6% poniżej do 4% powyżej prędkości zadanej tempomatowi.
  • Economy to tryb nastawiony na jak najniższe zużycie paliwa, kosztem pewnego wydłużenia czasu przejazdu. Silnik reaguje bardzo delikatnie (przy silnikach Euro 6). Można wybrać alternatywne ustawienie ogranicznika na 85 lub 80 km/h, które automatycznie załącza się w trybie Economy. Kickdown jest nieaktywny.
  • Power został stworzony do zadań transportowych, w których liczy się przede wszystkim krótki czas przejazdu. Silnik reaguje ostro (przy silnikach Euro 5 z Common Rail oraz Euro 6), a podjazd spod wzniesienia odbywa się przy wykorzystaniu maksymalnej mocy z nieco szybszą zmianą biegów niż w trybie Standard. Scania Active Prediction nie jest dostępny, tempomat pracuje normalnie.
  • Off-road jest odpowiedni do jazdy w trudnym terenie, po podłożu stwarzającym duże opory toczenia. W ten tryb są wyposażane pojazdy przeznaczone do tego typu prac, np. budowlane oraz inne, które mogą jej potrzebować, np. dla przemysłu drzewnego. Silnik reaguje miękko (silniki Euro 5 z XPI, Euro 6), aby pojazd łagodnie poruszał się naprzód.

 

Scania opracowała również uproszczony program zmiany biegów, który ogranicza wpływ kierowcy na wybór przełożenia. Sprawia, że zużycie paliwa jest niższe. Przeznaczony jest głównie dla posiadaczy dużych flot, gdzie kierowcy często mają do czynienia z pojazdami różnych marek.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!