Co trzeba wiedzieć o klockach hamulcowych stosowanych w ciężarówkach?

25 lipca 2023, 10:39

System hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu, a jego znaczenie wzrasta w przypadku pojazdów ciężarowych, które ze względu na swoją masę i rozmiar, mają wyjątkowo duże wymagania dotyczące skuteczności hamowania. W dzisiejszym tekście zwrócimy uwagę, co jest istotne w klockach hamulcowych do ciężarówek według ekspertów Steinhof.

klocki hamulcowe

Możliwość rozpędzenia pojazdu ciężarowego do zadanej prędkości jest relatywnie łatwa. Ciągle bardzo dużym wyzwaniem jest efektywne zatrzymanie się. W związku z tym klocki hamulcowe są kluczowym składnikiem systemu hamulcowego, a ich stan ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy ciężarówką.

Niewłaściwe klocki hamulcowe mogą znacznie wydłużyć drogę hamowania, co w przypadku ciężarówki może prowadzić do katastrofalnych skutków. Dlatego też kierowcy ciężarówek powinni regularnie sprawdzać stan klocków hamulcowych i wymieniać je, gdy to konieczne.

Zwróć uwagę na różnice w zastosowaniu ciężarówki

Różnice w ciężarówkach wynikają z ich zróżnicowanych ładowności i zastosowań. Przykładowo, ciężarówka do codziennego transportu mleka będzie użytkowana inaczej niż ten sam model przeznaczony do transportu międzynarodowego.

Ważne jest także zrozumienie, jak obciążenie wpływa na pracę ciężarówki – pojazd transportujący lekki styropian będzie funkcjonował inaczej niż ten przewożący ciężkie konstrukcje stalowe. Co więcej, środowisko pracy cysterny, której zadaniem jest codzienny transport pełnych zbiorników, będzie znacznie różniło się od zestawu pojazdów jeżdżących w dystrybucji lokalnej produktów spożywczych.

Różnice są jeszcze wyraźniejsze, gdy porównamy klocki hamulcowe z ciężarówki typu wywrotka, która porusza się po trudnym terenie budów, z klockami hamulcowymi ciężarówki, która porusza się w terenie górzystym. Dużą rolę odgrywają także różnice w interwałach przeglądowych. Niektóre klocki muszą wytrzymać zaledwie 20-30 tys. km, podczas gdy inne powinny wytrzymać nawet 200 tys. km.

Tajemnice warstwy ciernej

Różnice te są często ujęte w katalogach części zamiennych, co sprawia, że klocki hamulcowe różnią się od siebie. Czasem są to różne kształty, a innym razem jedynym wskaźnikiem dedykowanego przeznaczenia jest skład i proces tworzenia warstwy ciernej.

Ta warstwa musi być dostosowana do specyficznych wymagań danego pojazdu, co obejmuje takie aspekty jak sposób przygotowania i skład materiału ciernego, ciśnienie, temperatura i czas prasowania, oraz czas i temperatura wygrzewania klocków.

Steinhof oferuje specjalną linię klocków hamulcowych Premium, które charakteryzują się wydłużoną żywotnością. Oczywiście, różnice te mają odzwierciedlenie w cenie, mimo że na pierwszy rzut oka klocki te mogą wyglądać podobnie do wersji podstawowej przeznaczonej dla pojazdów ciężarowych.

Zgodność z homologacją

Steinhof dąży do pełnej zgodności z produktami OE. W związku z tym, podobnie jak w przypadku referencji OE, różnicuje skład mieszanek ciernych oraz inne szczegóły budowy wybranych klocków hamulcowych, aby spełniały one specyficzne wymagania, takie jak wytrzymałość na długie dystanse czy wydajność w trudnych warunkach.

– Klocki hamulcowe Steinhof są wyposażone w siatkę wzmacniającą, która zapobiega odrywaniu się materiału ciernego od płytki nośnej, co zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo. Jakość naszych klocków z linii PREMIUM jest porównywalna z klockami oryginalnymi, przeznaczonymi na pierwszy montaż w pojazdach ciężarowych. Co więcej, nasze klocki działają na tarcze hamulcowe w łagodny sposób. Oczywiście, ma to odzwierciedlenie w wyższej cenie, ale jest ona kompensowana przez rzadszą wymianę tarcz w trakcie użytkowania pojazdu. Dla floty pojazdów ciężarowych oznacza to znaczne oszczędności – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu Badań i Rozwoju klocków hamulcowych w firmie Steinhof.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!