System hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu, a jego znaczenie wzrasta w przypadku pojazdów ciężarowych, które ze względu na swoją masę i rozmiar, mają wyjątkowo duże wymagania dotyczące skuteczności hamowania. W dzisiejszym tekście zwrócimy uwagę, co jest istotne w klockach hamulcowych do ciężarówek według ekspertów Steinhof.
Niewłaściwe klocki hamulcowe mogą znacznie wydłużyć drogę hamowania, co w przypadku ciężarówki może prowadzić do katastrofalnych skutków. Dlatego też kierowcy ciężarówek powinni regularnie sprawdzać stan klocków hamulcowych i wymieniać je, gdy to konieczne.
Zwróć uwagę na różnice w zastosowaniu ciężarówki
Różnice w ciężarówkach wynikają z ich zróżnicowanych ładowności i zastosowań. Przykładowo, ciężarówka do codziennego transportu mleka będzie użytkowana inaczej niż ten sam model przeznaczony do transportu międzynarodowego.
Różnice są jeszcze wyraźniejsze, gdy porównamy klocki hamulcowe z ciężarówki typu wywrotka, która porusza się po trudnym terenie budów, z klockami hamulcowymi ciężarówki, która porusza się w terenie górzystym. Dużą rolę odgrywają także różnice w interwałach przeglądowych. Niektóre klocki muszą wytrzymać zaledwie 20-30 tys. km, podczas gdy inne powinny wytrzymać nawet 200 tys. km.
Tajemnice warstwy ciernej
Różnice te są często ujęte w katalogach części zamiennych, co sprawia, że klocki hamulcowe różnią się od siebie. Czasem są to różne kształty, a innym razem jedynym wskaźnikiem dedykowanego przeznaczenia jest skład i proces tworzenia warstwy ciernej.
Ta warstwa musi być dostosowana do specyficznych wymagań danego pojazdu, co obejmuje takie aspekty jak sposób przygotowania i skład materiału ciernego, ciśnienie, temperatura i czas prasowania, oraz czas i temperatura wygrzewania klocków.
Steinhof oferuje specjalną linię klocków hamulcowych Premium, które charakteryzują się wydłużoną żywotnością. Oczywiście, różnice te mają odzwierciedlenie w cenie, mimo że na pierwszy rzut oka klocki te mogą wyglądać podobnie do wersji podstawowej przeznaczonej dla pojazdów ciężarowych.
Zgodność z homologacją
Steinhof dąży do pełnej zgodności z produktami OE. W związku z tym, podobnie jak w przypadku referencji OE, różnicuje skład mieszanek ciernych oraz inne szczegóły budowy wybranych klocków hamulcowych, aby spełniały one specyficzne wymagania, takie jak wytrzymałość na długie dystanse czy wydajność w trudnych warunkach.
– Klocki hamulcowe Steinhof są wyposażone w siatkę wzmacniającą, która zapobiega odrywaniu się materiału ciernego od płytki nośnej, co zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo. Jakość naszych klocków z linii PREMIUM jest porównywalna z klockami oryginalnymi, przeznaczonymi na pierwszy montaż w pojazdach ciężarowych. Co więcej, nasze klocki działają na tarcze hamulcowe w łagodny sposób. Oczywiście, ma to odzwierciedlenie w wyższej cenie, ale jest ona kompensowana przez rzadszą wymianę tarcz w trakcie użytkowania pojazdu. Dla floty pojazdów ciężarowych oznacza to znaczne oszczędności – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu Badań i Rozwoju klocków hamulcowych w firmie Steinhof.
Komentarze