Samochody ciężarowe Scania na ekspozycji podczas Bauma 2013

18 kwietnia 2013, 10:12

Scania wybrała kilka przykładowych produktów i prezentuje je na swoim stoisku, podczas wystawy Bauma 2013. Można tam zobaczyć kilka ciekawych pojazdów przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach.

Na targach Bauma 2013 Scania prezentuje m.in. pojazdy:

Scania R 730 8x4Scania R 730 8×4 – ciągnik siodłowy o DMC zestawu 180/250 ton dla transportu ponadnormatywnego, wyposażony w standardowy układ napędowy i przeprojektowaną kabinę serii R. Nowa kabina Topline serii R oferuje lepszą przestronność wnętrza i komfort. W przypadku samochodów ciężarowych ze standardowym układem przeniesienia napędu, w tym standardowym sprzęgłem, Scania zwiększyła limit dopuszczalnej masy całkowitej zestawu drogowego w transporcie ciężkim do 180 ton (250 ton pod warunkiem przestrzegania pewnych ograniczeń użytkowych). Pojazd jest napędzany silnikiem Scania V8 o pojemności skokowej 16,4 l, rozwijającym 3500 Nm momentu obrotowego, spełniającym normę emisji spalin Euro 5/EEV, który może być zasilany 100-procentowym biodieslem.

Standardowa 12+2-biegowa skrzynia biegów Scania, z nadbiegiem, jest wyposażona w zautomatyzowany układ zmiany biegów Scania Opticruise o trzech możliwych trybach działania, standardowe automatyczne sprzęgło i zwalniacz Scania Retarder. Scania Opticruise oferuje udogodnienia, takie jak funkcja pomocy przy ruszaniu pod górę Hill-hold (także w połączeniu z hamulcami bębnowymi), funkcja Launch Control umożliwiająca dynamiczne ruszanie z miejsca w trudnych warunkach, np. pod górę, oraz możliwość wyboru dostępnego w opcji pedału sprzęgła.

Skonfigurowany w oparciu o modułowe podzespoły Scania, pojazd posiada dwie 9-tonowe osie przednie i tylną 26-tonową podwójną oś zespoloną z zawieszeniem pneumatycznym i hamulcami bębnowymi.

Scania G 490 6x4Scania G 490 6×4 – wywrotka trójstronna Meiller, z nowym silnikiem Euro 6. Pojazd jest zabudowany wywrotką trójstronną Meiller o pojemności 10 m3 i ma ładowność do 15 ton. Zmodernizowana kabina Scania serii G jest skonstruowana do pracy w transporcie budowlanym. Wszystkie osie: 9-tonowa oś przednia i 21-tonowa podwójna tylna oś zespolona, są wyposażone w zawieszenie mechaniczne z resorami parabolicznymi oraz hamulce tarczowe.

Za napęd odpowiada najmocniejszy wariant rzędowego, sześciocylindrowego 13-litrowego silnika Euro 6: 490 KM, który dzięki momentowi obrotowemu (2550 Nm, dostępnemu już przy bardzo niskiej prędkości obrotowej, zapewnia imponujące własności trakcyjne. Manualna 12+2-biegowa skrzynia biegów posiada nadbieg, umożliwiający komfortową jazdę z większymi prędkościami, i dwa biegi pełzające, zapewniające dużą siłę napędową przy małych prędkościach jazdy. Kompaktowy tłumik Scania Euro 6, kryjący w sobie wszystkie elementy układu oczyszczania spalin, nie ogranicza przestrzeni wymaganej przez zabudowę.

Scania G 450 4x4Scania G 450 4×4 – ciągnik siodłowy z napędem na wszystkie koła (AWD), nowym silnikiem Euro 6 i fabrycznym układem wywrotu. Ciągnik siodłowy z napędem na wszystkie koła, fabrycznie wyposażony w siodło i układ wywrotu (przystawka odbioru mocy i układ hydrauliczny), gotowy do pracy. Nośność osi przedniej i tylnej wynosi odpowiednio: 7,5 i 11,5 tony. W obydwu osiach zastosowano hamulce bębnowe. Pojazd posiada średnio-wysoką kabinę sypialną Scania serii G o zmodernizowanych właściwościach aerodynamicznych. Przednia i tylna oś są zawieszone na resorach parabolicznych.

Rzędowy, sześciocylindrowy 13-litrowy silnik Euro 6 dostarcza duży moment obrotowy i 450 KM mocy – o 10 KM i 50 Nm więcej, w porównaniu ze swoim poprzednikiem. Napęd jest przekazywany za pośrednictwem 12+2 biegowej, dwuzakresowej skrzyni biegów z półbiegami, ze zautomatyzowanym układem zmiany biegów Scania Opticruise i zwalniaczem Scania Retarder, oraz 2-biegowej skrzynki rozdzielczej. Rozstaw osi wynosi zaledwie 3550 mm, dzięki lekkiemu tłumikowi Euro 6 o zwartej budowie.

Scania G 490 8×4 ze skrętną osią wleczoną – podwozie z nowym silnikiem Euro 6, zabudowane Scania G 490 8x4 ze skrętną osią wleczoną24-tonowym zabierakiem hakowym. Samochód ciężarowy serii G posiada pełny pakiet Scania Streamline, w skład którego wchodzi także specjalny, premierowy odcień lakieru Ocean Blue Metallic. Jest wyposażony w najmocniejszy wariant nowego sześciocylindrowego, 13-litrowego silnika Scania Euro 6, współpracujący z w pełni zautomatyzowanym układem zmiany biegów Scania Opticruise i zwalniaczem Scania Retarder.

Scania Streamline oznacza, że samochód ciężarowy jest zoptymalizowany pod kątem niskiego zużycia paliwa, posiadając zmodyfikowane, aerodynamicznie elementy zewnętrzne i pełny zestaw spojlerów. W porównaniu z poprzednią konfiguracją, czyli 480-konnym silnikiem Euro 5 i układem Scania Opticruise bez tempomatu Scania Active Prediction i nowych trybów zmiany biegów, zastosowany w prezentowanej konfiguracji silnik Euro 6 drugiej generacji umożliwia zredukowanie zużycia paliwa na autostradzie nawet o 8 procent. pojazd jest fabrycznie wyposażony w 24-tonowy zabierak hakowy JOAB. Oś przednia o nośności 9 ton jest zawieszona pneumatycznie, podobnie jak 28-tonowa tylna oś zespolona, składająca się z dwóch osi napędowych i hydraulicznie sterowanej skrętnej osi wleczonej, polepszającej zwrotność pojazdu. We wszystkich osiach zastosowano elektronicznie sterowane hamulce tarczowe. Sprzęt jest gotowy do pracy w chwili dostawy.

Scania P 400 8x4Scania P 400 8×4 – lekka betonomieszarka o pojemności 9 m3. Jedna z najlżejszych czteroosiowych betonomieszarek na rynku, której atutami są: 13-litrowy silnik Euro 5 EGR, nie wymagający stosowania żadnych dodatków, z możliwością zasilania 100-procentowym biodieslem, a także 12+2 biegowa dwuzakresowa skrzynia biegów z półbiegami i przystawka odbioru mocy napędzana od silnika. Pojazd jest zabudowany lekką betonomieszarką Stetter o pojemności 9 m3. Każda z dwóch przednich osi ma nośność 7,1 tony, zaś dopuszczalny nacisk na lekką tylną oś zespoloną wynosi 21 ton. We wszystkich osiach zastosowano resory paraboliczne i hamulce tarczowe.

Kabina dzienna serii P posiada przeprojektowaną, aerodynamiczną osłonę przeciwsłoneczną, w której można zamontować dodatkowe reflektory. Mimo że kabina P jest lekka i kompaktowa, nadal oferuje miejsce na rozkładaną leżankę.

Scania R 500 10x4Scania R 500 10×4 – ładowność tej pięcioosiowej wywrotki, ze skrzynią ładunkową o pojemności 34 m3. do transportu węgla, wynosi 46 ton. Samochód jest napędzany 500-konnym silnikiem V8. Zautomatyzowany układ zmiany biegów Scania Opticruise i zintegrowany zwalniacz mają ułatwić pracę kierowcy. Chronią też układ napędowy przed nadmiernym zużyciem eksploatacyjnym. Pojazd jest prezentowany na ekspozycji zewnętrznej.

W przypadku zamówienia pojazdu ze Scania Opticruise można wybrać także do trzech różnych trybów zmiany biegów, w celu uzyskania jak najlepszych własności trakcyjnych, zarówno na drodze utwardzonej, jak i w terenie. Tryb standardowy – uniwersalny – został zoptymalizowany pod kątem zużycia paliwa, jednak nadal zapewnia dobre osiągi na wzniesieniach.

Układ sterowania dąży do utrzymywania prędkości obrotowej, przy której silnik rozwija maksymalny moment obrotowy. Tryb dynamiczny (Power) w większym stopniu wykorzystuje moc silnika, co skutkuje sprawniejszym pokonywaniem wzniesień i nieco krótszymi czasami zmiany biegów. Tryb terenowy zaś jest najodpowiedniejszy do jazdy po nierównych podłożach przy dużym oporze toczenia. W trybie tym silnik reaguje łagodniej, co sprzyja płynności jazdy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!