Nowy autobus hybrydowy, skonstruowany wspólnie przez Solarisa i Škodę Electric, rozpoczął kursy w Pilźnie. Pojazd może wykorzystywać silnik elektryczny, dzięki czemu autobus jest bardziej przyjazny środowisku naturalnemu, a zużycie paliwa obniża się, w porównaniu do pojazdów z klasycznym silnikiem spalinowym.
Hybrydowy Solaris z systemem napędowym Škody w wersji dwunastometrowej jest wykorzystywany głównie na liniach przebiegających przez ścisłe centrum Pilzna, do którego wjazd jest dozwolony tylko dla najbardziej ekologicznych pojazdów.
– „Dzięki napędowi hybrydowemu autobus porusza się bardzo cicho i emituje do atmosfery znacznie mniej spalin. Dodatkowo pojazd może przejechać całkowicie bezemisyjnie do 10 km, bez konieczności ładowania baterii za pomocą generatora diesla. Koncepcja hybrydowego napędu najlepiej sprawdza się w intensywnej miejskiej eksploatacji, gdzie mamy dużą liczbę przystanków i co za tym idzie niską średnią prędkość przy ogromnej liczbie przyspieszeń i hamowań” – mówi Karel Majer, dyrektor Škoda Electric.
Ograniczenie zużycia paliwa o kilkadziesiąt procent wynika przede wszystkim z rekuperacji energii, która wytwarzana jest podczas hamowania pojazdu.
– „Jest ona magazynowana w bateriach i superkondensatorach, a następnie wykorzystywana podczas jazdy. W trakcie prac nad pojazdem wiele uwagi poświęciliśmy maksymalizacji redukcji zużycia paliwa we wszystkich modułach operacyjnych” – wyjaśnia Jiří Flajtingr, szef projektu autobusów hybrydowych w firmie Škoda Electric.
Testy przed dopuszczeniem do ruchu były przeprowadzane nie tylko w cyklu miejskim, ale również w centrum testowym TÜV w miejscowości Uhelnice koło Mladá Boleslav. Podczas testów została potwierdzona zgodność wszystkich technicznych parametrów z czeskimi i europejskimi standardami.
Przygotowanie projektu 12-metrowego, niskopodłogowego autobusu hybrydowego firmy Solaris i Škoda Electric Pilzno rozpoczęły już w 2009 r. W tych pracach uczestniczyli również badacze z Wydziału Elektrotechniki z Uniwersytetu w Pilźnie, którzy wzięli udział także w projektowaniu i rozwoju hybrydowego napędu.
Solaris z hybrydowym napędem opracowanym przez Škoda Electric, jest już piątym rodzajem autobusu hybrydowego w ofercie polskiego producenta. Premiera pierwszego autobusu marki Solaris z silnikiem spalinowo-elektrycznym odbyła się w 2006 roku. Był to jednocześnie pierwszy seryjnie produkowany tego typu pojazd w Europie. Od tego momentu hybrydy w liczbie przekraczającej 200 sztuk jeżdżą w Belgii, Finlandii, Francji, Litwie, Niemczech, Norwegii, Polsce oraz Szwajcarii.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
195.128.229.*, 7 maja 2013, 9:30 0 0
Szkoda tylko, że na autobusie widnieje znaczek Skody, o reklamach Skoda Electric nie wspominając... Dobrze, że przynajmniej napis"Solaris" pozostał. Ale i tak przeciętny Pepik pomyśli, że to taki model Skody.
Odpowiedz