Na specjalnie do tego przeznaczonym podwoziu Renault Premium 340.26 6×2*4 zbudowano nowoczesną śmieciarkę.
Zmiany w gospodarce odpadami – propozycja Renault Trucks
Wkrótce czeka nas rewolucja w gospodarce odpadami. Większość obowiązków z nią związanych spadnie na gminy. Zmienią się też poważnie sposoby zbiórki i utylizacji odpadów. Jednym z najważniejszych ogniw w tym „łańcuchu” jest transport śmieci od ich „producentów”, czyli każdego z nas do sortowni, gdzie przygotowuje się je do unieszkodliwienia. Najnowsza śmieciarka na podwoziu Renault jest odpowiedzią na rodzące się zapotrzebowanie.
Podwozie Renault Premium zostało już w fabryce specjalnie przystosowane do roli nośnika nowoczesnej śmieciarki. Ma specjalnie skrócony tylny zwis ramy, kierowaną trzecią oś ułatwiającą manewrowanie w ciasnych uliczkach, trzyosobową dzienną kabinę zapewniającą załodze śmieciarki wygodne przejazdy, a także mocny, ekonomiczny i cichy silnik, który umożliwia wykonywanie pracy wczesnym rankiem bez generowania uciążliwego hałasu.
Podwozie ma krótki rozstaw osi – 3500 mm od pierwszej do drugiej, trzecią oś kierowaną (nie podnoszoną) i dopuszczalną masę całkowitą 26 000 kg. Samo podwozie ma masę własną wynoszącą tylko 7063 kg. Osadzona na nim zabudowa JOAB Anaconda HD o objętości 19 metrów sześciennych i gotowa do pracy (z olejem) waży 5500 kg. A to oznacza, że podczas jednego kursu śmieciarka może przewieźć nawet 13,5 t śmieci, bez przekraczania dopuszczalnych przepisami obciążeń na oś.
Za napęd śmieciarki odpowiada silnik DXi7. To wysokoprężna jednostka sześciocylindrowa z czterema zaworami na każdy cylinder, rozrządem z tyłu i wysokociśnieniowym, bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail, pracującym pod ciśnieniem do 1700 barów. Jest doładowana turbosprężarką napędzaną energią spalin z chłodzeniem doładowywanego powietrza w chłodnicy powietrze-powietrze. Ma pojemność skokową 7,2 l i osiąga moc 336 KM (247 kW) przy 2300 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 1306 Nm w zakresie od 1200 do 1700 obr./min. Jeszcze niedawno takie osiągi zarezerwowane były dla znacznie większych silników o pojemności przynajmniej 12 litrów. DXi 7 spełnia normę czystości spalin Euro 5 dzięki zastosowaniu prostego w obsłudze i efektywnego systemu oczyszczania spalin w technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który polega na chemicznej obróbce gazów spalinowych.
Poprzez dodawanie do nich roztworu mocznikowego o nazwie AdBlue (jego dawka i wtrysk są sterowane elektronicznie) ogranicza się szkodliwy wpływ pojazdu na środowisko naturalne, głównie przez zminimalizowanie emisji tlenków azotu (NOx). Układ elektroniczny czuwa też nad tym, by kierowca pamiętał o uzupełnianiu AdBlue. Jeżeli emisja spalin przekracza wartości określone w normie (Dyrektywy UE) następuje ograniczenie mocy silnika o 40%. Poziom emisji hałasu zgodnie z normą UE to zaledwie 80 dB(A). Wykonany z tworzywa sztucznego zbiornik paliwa ma objętość 215 litrów. (173 kg ON), podgrzewacz paliwa i korek zamykany na kluczyk. Zbiornik AdBlue mieści 70 l. Silnik ma też hamulec wydechowy (130 kW przy 2100 obr./min) sterowany elektrozaworem z ciągłą regulacją (w zakresie 2 do 7,5 bara).
Napęd z silnika na koła drugiej osi jest przenoszony przez jednotarczowe sprzęgło sterowane hydraulicznie i wspomagane pneumatycznie z samoczynnym kasowaniem luzu oraz mechaniczną skrzynię biegów ZF 9S 1310 TO (9 zsynchronizowanych biegów w przód i 1 wsteczny (9,48 – 0,75). Skrzynia wyposażona jest w układ sterowania linkowego i wspomaganie zmiany biegów ServoShift – oznacza to, że kierowca musi przykładać niewiele siły do czynności zmiany biegów, a to bardzo ważne w samochodzie, który niemal cały czas pracuje w mieście, na krótkich odcinkach.
Budową śmieciarki na podwoziu Renault zajęła się spółka Anaconda Recykling System, przedstawiciel na Polskę firmy JOAB, szwedzkiego producenta śmieciarek. Przedstawiciel spółki, Marek Hawro, powiedział:
– ,,Renault Trucks dostarczyło nam podwozie Premium fabrycznie przygotowane do osadzenia na nim śmieciarki – ze skróconym tylnym nawisem ramy, pionowym wydechem za kabiną, bez tylnego zderzaka najazdowego, ze wspornikami mocującymi, otworem w kabinie do poprowadzenia wiązki elektrycznej nadwozia i z przystosowaniem zabezpieczenia stopnia do śmieciarek z tylnym i bocznym załadunkiem do normy CEN 1501 – to bardzo ułatwia montaż i skraca czas, jaki jest potrzebny na tą operację. Poza tym nie musimy ingerować w układy samochodu."
Fabryczne przygotowanie podwozia dla nadwoziowców obejmuje też mocowanie gniazda sprężonego powietrza do ramy, umieszczenie gniazda 24 V nad szybą przednią w kabinie oraz przygotowanie do montażu świateł obrysowych (wiązki + światła luzem) i moduł elektroniczny dla producentów nadwozi (realizacja funkcji dodatkowych przez szynę CAN).
Najnowsza śmieciarka została przetestowana przez miejskie zakłady oczyszczania w kilku polskich miastach. Sprzęt spotkał się z pozytywnymi recenzjami testujących.
Komentarze