Design nowej gamy pojazdów Renault Trucks

, 16 maja 2013, 10:59

Do oficjalnej prezentacji nowej gamy pojazdów Renault Trucks pozostało zaledwie kilka tygodni. Hervé Bertrand – szef zespołu projektantów pojazdu, opowiedział o genezie tego projektu.

Projektowanie nowej gamy samochodów Renault Trucks

Hervé Bertrand Renault TrucksMimo że projektowanie nowej gamy pojazdów ciężarowych Renault Trucks ukończono trzy lata temu, pierwsze rysunki koncepcyjne powstały już w 2006 r. Początkowo dyrektor działu wzornictwa Hervé Bertrand i jego współpracownicy próbowali czerpać inspirację ze świata pojazdów osobowych. Nie byli jednak zadowoleni z rezultatów. Okres produkcji modelu samochodu osobowego jest znacznie krótszy. Projektantom zależało natomiast na formie, która byłaby ponadczasowa i nie wyszłaby z mody.

Następnie projektanci poszukali natchnienia w wielu różnych branżach lub produktach, symbolizujących pojęcia: narzędzia i efektywności. Jednym ze źródeł inspiracji był np. aparat fotograficzny Leica – ceniony przez profesjonalistów za swoją efektywność, pomimo minimalistycznej formy, podyktowanej wyłącznie funkcjonalnością i łatwością robienia dobrych zdjęć. Kolejnym przykładem jest legendarny nóż Opinel, którego prosty kształt nawiązuje wprost do funkcji, jaką spełnia ten przedmiot, jednocześnie czyniąc go pięknym.

Projektanci inspirowali się również konstrukcjami motocyklowymi, zwłaszcza tymi z lat pięćdziesiątych ub. wieku:

-,,W ówczesnych motocyklach rama i zbiornik paliwa były wyraźnie widoczne i zaprojektowane, by spełniać ściśle określone funkcje. Przemawiały językiem wizualnym, który mógłby zostać przetransponowany do świata pojazdów ciężarowych. I rzeczywiście, niektóre ich elementy znalazły się w finalnym projekcie." – mówi Hervé Bertrand

W przypadku pojazdów ciężarowych, efektywność jest blisko związana z oszczędzaniem paliwa. Renault Trucks zamierza pozostać na czele stawki, także po wejściu w życie normy emisji spalin Euro VI. Dlatego właśnie wysokie miejsce na liście założeń przekazanych projektantom nowej gamy pojazdów zajmowało zużycie paliwa. Pod względem projektowym, opracowanie pojazdu ciężarowego jako maksymalnie efektywnego narzędzia oznacza konieczność zastosowania kabiny o jak najniższym współczynniku Cx (współczynnik oporu powietrza). Dlatego też Renault Trucks zaprojektowało od podstaw nowy szkielet kabiny. Projektanci zdecydowali się na pochylenie przedniej szyby w celu zmniejszenia jej oporu aerodynamicznego. Osiągnięto poprzez poprowadzenie przednich słupków kabiny pod kątem 12°. Utrzymaniu zużycia paliwa w ryzach sprzyjają także przetłoczenia po bokach kabiny i wyprofilowane reflektory główne. Wszystkie projektowane elementy były kolejno zatwierdzane bądź odrzucane, zależnie od wyników badań w tunelu aerodynamicznym.

Wnętrze kabiny zostało całkowicie przeprojektowane. Zostało podzielone na dwie wyraźne strefy: otoczenie kierowcy, przeznaczone do pracy, i część wypoczynkowa. Należy pamiętać, że na jazdę przypada nie więcej niż połowa czasu, jaki kierowcy spędzają w swoich pojazdach ciężarowych. Przez pozostałą jego część kierowcy śpią, spożywają posiłki, rozmawiają przez telefon. Dlatego, trwałym, efektywnym elementom zewnętrznym towarzyszy równie efektywne i trwałe wyposażenie wnętrza.

Zdaniem Bertranda, wizualny styl nowej gamy pojazdów ciężarowych Renault Trucks odzwierciedla dokładnie to, czym te pojazdy są: narzędziami zapewniającymi jak największą efektywność pracy. Nie próbują tego ukrywać, w pełni przyjmując swój status i przeznaczenie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!