Wszyscy zawodnicy startujący w Europejskich Mistrzostwach Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA (European Truck Race Championship FIA) jeżdżą na oponach Goodyear Truck Racing.
Sportowe ciężarówki na oponach Goodyear
Goodyear produkuje i dostarcza opony do wyścigów ciężarówek od 2004 roku. Obecnie podczas zawodów wykorzystywana jest opona Goodyear Truck Racing 315/70R22.5 opracowana wyłącznie dla europejskich wyścigów pojazdów ciężarowych. Oponę tę zaprojektowano po szczegółowych testach w laboratoriach Goodyeara i na torach wyścigowych.
W 2003 r. organizatorzy Europejskiego Pucharu Wyścigów Pojazdów Ciężarowych zwrócili się do Goodyeara z pytaniem dotyczącym ewentualnego wsparcia imprezy w roli dostawcy opon dla wszystkich uczestników. Firma postanowiła zaangażować się w to przedsięwzięcie ze względu na wiedzę technologiczną, jaką można pozyskać w procesie rozwijania takich opon. Dodatkowym bodźcem był fakt, że wzrost sprzedaży opon równoważy wysokie koszty prac badawczo-rozwojowych.
Goodyear wdrożył trójetapowy plan. Etap pierwszy polegał na wzmocnieniu standardowych opon na oś kierującą Goodyear Marathon 315/70R22.5 RHS, zmniejszeniu głębokości bieżnika i przystosowaniu opon do wyścigów. Następnie rozpoczęto prace nad specjalną mieszanką, która miała zapewnić lepszą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, a jednocześnie cechowałaby się charakterystyką zużycia, która maksymalizuje żywotność i minimalizuje koszty użytkowania. Tak przygotowana opona sprawdziła się w wyścigach, dlatego przystąpiono do ostatniego etapu prac, którym było przygotowanie specjalnej rzeźby bieżnika i wyprodukowanie formy dla linii produkcyjnej. Po kolejnej ocenie rezultatów, w 2004 roku rozpoczęto produkcję. Opona, którą nazwano Goodyear Marathon RHS-RC, odniosła duży sukces.
Jednak już w sezonie 2006 wprowadzono nową, udoskonaloną oponę nazwaną Goodyear Truck Racing. Cechuje się zoptymalizowaną konstrukcją, a jej skład mieszanki i rzeźba bieżnika są dostosowane do wysokich temperatur, prędkości i innych ekstremalnych warunków na torze wyścigowym. Jednocześnie opona zachowuje dobre parametry żywotności i doskonałą przyczepność w każdych warunkach. Goodyear Truck Racing zbudowano na tym samym karkasie, co Goodyear Regional RHS 315/70R22.5. Zoptymalizowano ją pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa i wydajności, głównie w zakresie ograniczania przegrzewania się i zwiększenia sztywności bocznej. Ponadto zastosowano specjalną mieszankę i rzeźbę bieżnika dla poprawy kontaktu z nawierzchnią. Opona sprostała wymogom jakości obowiązującym dla całego asortymentu opon Goodyeara i spełniła europejską Normę UNECE 54.
Dalszym etapem rozwoju było wprowadzenie w 2008 roku opony Goodyear Racing Drive. Ta bieżnikowana opona dobrze poradziła sobie z 5,5-tonową ciężarówką rozpędzającą się nawet do 160 km/h, w temperaturze otoczenia około 40 stopni Celsjusza. Produkt ten nie uzyskał jednak homologacji ze względu na przepisy nie dopuszczające tego rodzaju opon do wyścigów. Goodyear przez kilka lat pracował nad identyfikacją radiową (RFID) opon do pojazdów ciężarowych i w sezonie 2011 wprowadził ten system do wyścigów pojazdów ciężarowych. Wszystkie opony Goodyear Truck Race posiadają obecnie system RFID.
Badania opon sportowych
Po podjęciu decyzji o wsparciu Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych przeprowadzono testy umożliwiające certyfikację prototypów opon. Obejmowały one test śladu opony, test wytrzymałościowy UNECE-R54, jak również testy przy wysokich prędkościach oraz wewnętrzne, rygorystyczne próby jakościowe Goodyeara, które odbyły się w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu. Dalsze badania charakterystyki zużycia, trwałości oraz właściwości jezdnych przeprowadzono na torze wyścigowym oraz torze testowym Goodyeara. Ponadto opony Truck Racing zaprojektowano z zastosowaniem technologii Finite Element Method (FEM) z uwzględnieniem szeregu warunków dotyczących obciążenia, ciśnienia i kąta pochylenia koła. Zespoły wyścigowe wykorzystujące opony Goodyeara otrzymują wszystkie informacje techniczne, aby lepiej przygotować pojazdy ciężarowe do zmagań sportowych.
W wyścigach pojazdów ciężarowych wszystkie opony Goodyeara wyposażono w technologię identyfikacji radiowej (RFID), która nadaje każdej oponie niepowtarzalny identyfikator, wykorzystywany przez sędziów FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Mikroukład RFID jest wprowadzany do opony w procesie produkcyjnym. Układ zawiera dane o oponie, w tym jej niepowtarzalny identyfikator. Dzięki tej technologii FIA może monitorować wszystkie opony, by mieć pewność, że zespoły wyścigowe przestrzegają przepisów dotyczących liczby i sposobu wykorzystania ogumienia wyścigowego. Po pomyślnych testach terenowych, w tym zastosowaniu opony z RFID w wyścigach pojazdów, Goodyear niedawno wprowadził tę technologię do seryjnych opon do pojazdów ciężarowych.
Ciężarówka startująca w wyścigach waży co najmniej 5,5 tony i rozpędza się do 160 km/h, dlatego opony odgrywają kluczową w jej zachowaniu się w ekstremalnych warunkach. Opony Goodyear Truck Race powstają na podobnym karkasie, co opony Goodyear Regional RHS II 315/70R22.5. Dla udoskonalenia parametrów prowadzenia, a głównie dla zmniejszenia ryzyka przegrzania i zwiększenia sztywności poprzecznej, oponę nieco zmodyfikowano. Jednak to bieżnik odgrywa najważniejszą rolę, rozgrzewając się do wysokiej temperatury, gdy ciężarówka wymaga optymalnej przyczepności w czasie wyścigu.
Dystrybucja opon Truck Racing
Od 2011 roku dystrybucja opon Goodyear Racing prowadzona jest wyłącznie przez Europejskie Stowarzyszenie Zespołów Wyścigowych TRO. Zespoły zamawiają opony na oficjalnej stronie TRO lub na torze, gdzie montują je ekipy Stowarzyszenia. Ogumienie jest przechowywane i przewożone na tory przez TRO we współpracy z Robineau Logistics. Jeżeli pozwalają na to stany magazynowe, opony można również nabywać na torach. Aby zapewnić sprawiedliwą dystrybucję opon, przed każdym wyścigiem TRO organizuje losowanie we współpracy z FIA. W ten sposób aż do losowania nikt nie wie, jaki zespół otrzyma jakie opony.
TRO dostarcza nie tylko opony Goodyear Racing na wyścigi Mistrzostw FIA, ale także opony Goodyeara na testy i krajowe serie wyścigów pojazdów ciężarowych. Podczas każdej imprezy pracuje wyspecjalizowany zespół TRO, który montuje opony w specjalnie przeznaczonym do tego obszarze serwisowym. Oponami zarządza system identyfikacji radiowej RFID, dzięki któremu sędziowie FIA mają pewność, że zespoły przestrzegają surowych przepisów dotyczących ogumienia.
Wyścigi pojazdów ciężarowych – informacje
Wyścigi pojazdów ciężarowych w swojej obecnej postaci rozpoczęły się w 1984 r. na torze w Donington Park w Wielkiej Brytanii. Pierwszy wyścig okazał się tak dużym sukcesem, że w 1985 r. FIA zorganizowała Europejskie Mistrzostwa Wyścigów Pojazdów Ciężarowych. Początkowo startowały w nich standardowe ciągniki siodłowe, ale z czasem zaczęto wprowadzać bardzo poważne modyfikacje, zwiększające moc z kilkuset koni do ponad tysiąca. Wkrótce wprowadzono również przepisy ściśle regulujące nie tylko bezpieczeństwo pojazdów, ale także poziom emisji.
Aktualne przepisy wymagają, by pojazdy ważyły nie więcej niż 5500 kg, a maksymalna prędkość nie może przekraczać 160 km/h. Startujące pojazdy nie mają wiele wspólnego ze swoimi drogowymi odpowiednikami. Konstruktorzy twierdzą, że wyścigowe pojazdy ciężarowe potrafią przyspieszyć do 160 km/h szybciej niż Porsche 911, a dzięki chłodzonym wodą hamulcom i oponom również bardzo szybko się zatrzymują.
Przepisy dopuszczają wyłącznie opony aprobowane przez FIA. Nie mogą być szersze niż 315 mm, a bieżnik nie może być głębszy niż 2 mm na początku jazdy próbnej lub wyścigu. Ponadto muszą mieć indeks prędkości L lub wyższy, a indeks nośności co najmniej 3,5 tony. Wszystkie opony muszą spełniać normę E.E.C. 54 (Normę UNECE 54) lub jej odpowiednik.
Istnieją również obostrzenia dotyczące rzeźby bieżnika, lecz nie ma ich w odniesieniu do składu mieszanki. Każdy producent chcący dostarczać opony do Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych musi przedłożyć produkty do aprobaty FIA. FIA określa opony referencyjne dla Mistrzostw, podając ich specyfikację techniczną i skład mieszanki. Lista opon i oficjalnych dystrybutorów dostarczających opony na poszczególne wyścigi jest publikowana najpóźniej trzy tygodnie przed pierwszym wyścigiem. Lista może ulegać zmianom w trakcie sezonu.
Goodyear Tire and Rubber Company jest największym światowym dostawcą opon wyścigowych. Firma dostarcza ponad pół miliona opon wyścigowych dla wielu serii wyścigów na wszystkich kontynentach.
Komentarze