Renault Trucks poddało opracowaną przez siebie nową gamę pojazdów serii najintensywniejszych i najbardziej rygorystycznych testów w całej swojej historii.
Nowe pojazdy Renault Trucks
Nowe pojazdy ciężarowe zostały opracowane z wykorzystaniem technik symulacyjnych, stanowisk badawczych i torów doświadczalnych, a następnie przekazane blisko pięćdziesięciu klientom w celu przeprowadzenia testów eksploatacyjnych. Klienci ci zostali włączeniu do projektu już na etapie tworzenia założeń projektowych.
Pierwsze przejazdy pierwszych prototypów nowych pojazdów miały miejsce w 2008 r. Pierwsza faza rozwoju obejmowała m.in. symulacje komputerowe, na podstawie których wykonywano obliczenia wszystkich podzespołów z uwzględnieniem zarówno normalnych, jak i skrajnych warunków użytkowania. Zgodne z najwyższymi standardami przyjętymi w branży motoryzacyjnej aplikacje symulacyjne potrafią matematycznie opisywać złożone procesy, testując każdy aspekt badanej konstrukcji. Wszystkie dane zebrane podczas symulacji i wstępnych prób drogowych stały się punktem wyjścia dla biur projektowych Renault Trucks, poddostawców i pracowników fabryk do zapoczątkowania prac nad rozwojem produkcyjnych.
Stopniowo określano ostateczne parametry techniczne każdej z 6500 części składowych pojazdu ciężarowego. W tym etapie projektowania chodzi o uzyskanie pewności, że zarówno koncepcja, jak i implementacja danego elementu, spełniają zakładane cele i wymagania jakościowe i że firma potrafi w pełni kontrolować procesy wymagane do jego wytworzenia. W 2010 r. z linii produkcyjnej w Bourg-en-Bresse wyjechały pierwsze pojazdy kompletne, które zostały poddane różnorodnym testom. Większość testów odbywa się w centrum badawczym w La Valbonne lub na stanowiskach badawczych w ośrodku projektowym.
Na początek przeprowadza się próby zmęczeniowe na torze doświadczalnym. Pojazdy są testowane na centrum badawczym Renault Trucks w La Valbonne. Część prób odbywa się przy prędkości 90 km/h na torze szybkościowym, podczas gdy inne są prowadzone na odcinkach doświadczalnych symulujących skrajne warunki jazdy, w których kabina lub zabudowa pojazdu są ulegają znacznym odkształceniom. Jeżeli jakaś część pęknie, jest analizowana, natychmiast modyfikowana, a następnie ponownie testowana.
Prowadzone są również testy niezawodności, podczas których każdy element pojazdu bada się w typowych dla klienta warunkach eksploatacji. Zabudowa, kabina, układy pneumatyczne i elektryczne – wszystko jest sprawdzane i testowane na stanowiskach badawczych pod kątem odporności na obciążenia skrętne i drgania. Za pomocą hamowni podwoziowej odtwarza się wszelkie możliwe sytuacje drogowe w celu zbadania wytrzymałości jednostek napędowych. Nie zapomina się o otoczeniu kierowcy. Drzwi i krata wloty powietrza są w agreywny sposób otwierane i zamykane.
Na specjalnych stanowiskach badawczych, symulujących elektroniczne funkcje pojazdu ciężarowego, także zabudowy i silnika, poddaje się obciążeniu wszystkie podzespoły elektroniczne. Podobnie jest z kabiną, do badania której służy urządzenie zwane wstrząsarką. Znajdujący się w nim zespół siłowników hydraulicznych wprawia kabinę w drgania, w celu sprawdzenia jej integralności, skuteczności jej zawieszenia i ogólnego zachowania się konstrukcji w skrajnych warunkach. Badania te mają charakter zarówno wytrzymałościowy, jak i trwałościowy. Ponadto, Renault Trucks badało również nowe pojazdy w tunelu aerodynamicznym, w rzeczywistej skali, co pomogło inżynierom zoptymalizować właściwości aerodynamiczne pojazdów ciężarowych – dopracowanie niektórych elementów pod kątem obniżenia oporu powietrza poskutkowało niższym zużyciem paliwa.
Łącznie, przeprowadzone badania stanowią odpowiednik ponad pięciu milionów godzin testów obejmujących wszystkie podzespoły pojazdu: zabudowę, kabinę, silniki, skrzynie biegów i elementy elektroniczne. Równocześnie nowe pojazdy przechodziły próby drogowe w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Podczas tych prób oceniano cechy, takie jak zużycie paliwa, właściwości jezdne, poziom hałasu i drgań, komfort podczas jazdy i noclegu. Tym sposobem sprawdzono łącznie trzydzieści dwie różne cechy pojazdów, związane z ich jakością, osiągami i niezawodnością.
Renault Trucks prowadziło również testy w skrajnych warunkach, w nocy i w ekstremalnym upale i chłodzie. Próby w niskich temperaturach odbyły się w ciągu trzech zim w Laponii, gdzie słupek rtęci na termometrze regularnie opada do -40°C. Z kolei testy w klimacie gorącym prowadzono w ciągu trzech sezonów letnich na południu Hiszpanii i w Omanie, w temperaturach regularnie dochodzących do 45°C, a nawet 60°C w słońcu.
W celu zwiększenie skuteczności testów i zapewnienia możliwości maksymalnie szybkiego reagowania na ich wyniki, biuro projektowe wdrożyło centralny system gromadzenia danych. Wszelkie nieprawidłowości podczas testów były wpisywane do bazy danych, dzięki czemu konstruktorzy mogli przystępować do ich rozwiązywania w czasie rzeczywistym, we współpracy z inżynierami testów, fabryką i działem obsługi posprzedażnej i opracować niezbędne modyfikacje.
Gdy tylko pojazdy doświadczalne zostały zaakceptowane przez zespół projektowy, wyprodukowane zostały pierwsze modele próbne, które następnie przekazano współpracującym klientom do ostatecznych testów w rzeczywistych warunkach użytkowania. Tak więc, na początku 2012 r. Renault Trucks dostarczyło około 50 pojazdów ciężarowych z serii dalekobieżnej Long Distance i budowlanej Construction wybranym klientom na całym świecie. Aktualnie, zaledwie kilka tygodni przez premierą rynkową, pojazdy te znajdują się w końcowej fazie procesu homologacyjnego. Ich produkcja rozpocznie się w czerwcu.
Komentarze