Na Targach Autostrada-Polska 2013 firma KH-Kipper zaprezentowała bogatą ofertę wywrotek. Impreza odbyła się w dniach 21-24 maja 2013 r.
Wywrotki KH-Kipper na Targach Autostrada-Polska 2013
- Wywrotka trójstronna W3H z lewą burtą hydrauliczną na podwoziu MAN 4×4 – stoisko KH-Kipper ZF-1
- Wywrotka dwustronna W2H z lewą burtą hydrauliczną 180° na podwoziu Mercedes-Benz 6×4 – stoisko KH-Kipper ZF-2
- Wywrotka trójstronna W3H z lewą burtą hydrauliczną 180° na podwoziu Iveco 8×4 – stoisko KH-Kipper ZF-2
- Wywrotka trójstronna W3H z lewą burtą hydrauliczną 180° na podwoziu Scania 6×4 – stoisko KH-Kipper ZF-2
Wywrotki dwustronne W2H lub trójstronne W3H, zamontowane na podwoziach MAN 4×4, MB 6×4, Iveco 8×4, Scania 6×4 oraz Tatra 8×4, posiadają lewą burtę hydrauliczną otwieraną o pełne 180°. Rozwiązanie w znaczący sposób ułatwia załadunek przy użyciu wózka widłowego. Dodatkowo szerokość wewnętrzna skrzyni, która wynosi 2 410 mm pozwala na załadunek dwóch europalet obok siebie. Przy opuszczeniu burty o ok. 90° możliwy jest załadunek z rampy lub wysyp ładunku na bok w pewnej odległości od pojazdu. Jest to szczególnie pomocne przy sypaniu wałów bądź zasypywaniu wykopów wzdłuż drogi, gdyż materiał nie zanieczyszcza bocznych elementów podwozia. Standardowo sterowanie burtą hydrauliczną odbywa się za pomocą joysticka zamocowanego w kabinie przy siedzeniu kierowcy. Obsługa jest możliwa zarówno z ziemi jak i z siedzenia bez konieczności wysiadania z kabiny, co jest ważne przy pracy w ciężkich warunkach terenowych bądź przy złej pogodzie.
Ciekawostką jest, że wszystkie funkcje wywrotki dwustronnej W2H na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 6×4 (wywrot do tyłu, na bok, sterowanie burtą hydrauliczną) sterowane są radiowo za pomocą pilota (a nie z kabiny kierowcy). Jest to rozwiązanie dostarczone przez firmę Palfinger. Pojazd otrzymał wyróżnienie Targów Autostrada-Polska 2013 podczas Gali, która odbyła się 23 maja 2013 r. w Hotelu Kongresowym w Kielcach.
- Wywrotka tylnozyspowa W1U na podwoziu Tatra 8×8 – stoisko DAF Wanicki ZG-24
- Wywrotka trójstronna W3H na podwoziu Tatra 8×6 – stoisko Asbud ZF-10
Zabudowa tylnozsypowa W1U na podwoziu Tatra 8×8 na stoisku DAF Wanicki to pierwsza tego typu zabudowa KH-Kipper na podwoziu czeskiego producenta. Wywrotka miała swoją premierę na początku 2013 roku. Czeska Tatra to doświadczony producent samochodów ciężarowych pod ciągniki siodłowe, samochody wojskowe, pojazdy specjalne, zabudowy i wywrotki. Podwozia Tatra są przystosowane do szerokiej gamy produktów. Skrzynia wywrotki tylnozsypowej W1U została zaprojektowana z myślą o przewozie półpłynnych mas i materiałów sypkich, np. piasku lub żwiru. Półokrągły kształt skrzyni zapobiega przyleganiu materiału do skrzyni ładunkowej podczas wyładunku. Do produkcji podłogi użyto wysokojakościowej stali typu Raex (Hardox). Charakteryzuje się ona nie tylko wysoką odpornością na zużywanie ścierne, posiada również wysokie właściwości mechaniczne i odporność na obciążenia udarowe. Burty wykonane zostały ze stali typu Optim (Domex). Stal Optim/Domex łączy w sobie wysoką wytrzymałość z dobrymi właściwościami plastycznymi. Poprzez wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości możliwe jest zwiększenie ładowności. Cienkie, ale wysokowytrzymałe arkusze stali, brak profili bocznych i ramy pośredniej pozwalają na obniżenie wagi zabudowy do zaledwie 3 420 kg (przy zachowaniu dotychczasowej wytrzymałości). Na stoisku Asbud zaprezentowana została zabudowa trójstronna W3H z lewą burtą hydrauliczną na podwoziu 8×6 również tego samego producenta.
- Wywrotka tylnozsypowa W1U na podwoziu Volvo 8×4 – stoisko KH-Kipper ZF-1
Koła podwozi Tatra 8×6 i Volvo 6×4 z zabudowami tylnozypowymi W1U wyposażone zostały w specjalne łańcuchy antypoślizgowe firmy Pewag. Na Autostradzie zaprezentowane zostały łańcuchy śniegowe we wzmocnionej wersji. Dzięki innowacyjnemu profilowi ogniw zwiększającemu trakcję przeznaczone są do jazdy w bardzo trudnych warunków terenowych.
Przyczepa niskopodwoziowa posiada 3 osie BPW o nośności 9 ton każda, z czego 1 oś przednia umieszczona jest na obrotnicy z podwójnym łożyskowaniem. Powierzchnia użytkowa przyczepy z balkonem i poszerzeniami do 3 m wyłożona jest twardym drewnem. Tylne najazdy przyczepy otwierają się hydraulicznie i posiadają ręczną regulację rozstawu.
Rama przyczepy wykonana została z wysokogatunkowej stali, zabezpieczona antykorozyjnie i może być pomalowana w dowolnym kolorze. Dwuprzewodowy układ hamulcowy z ABS wyposażony jest w hamulce bębnowe i pneumatyczny hamulec postojowy.
Na całej długości przyczepy umieszczone są uchwyty do mocowania ładunku. Przednie podwyższenie posiada aluminiowe burty oraz demontowane najazdy umożliwiające wjazd maszyny na balkon.
- Wywrotka tylnozsypowa W1U ALU na podwoziu Renault 8×4 – stoisko KH-Kipper ZF-2
Aluminiowa wywrotka tylnozsypowa typ W1U o półokrągłej konstrukcji została zamontowana na podwoziu Renault 8×4. Główną zaletą zabudów aluminiowych jest mniejsza waga w stosunku do zabudów stalowych, a co za tym idzie większa ładowność. Zastosowanie aluminium obniżyło wagę skrzyni o prawie 2 tony w porównaniu z podobnymi zabudowami stalowymi. Wywrotka wykonana jest z trudnościeralnego wysokogatunkowego aluminium o grubości: podłoga – 8 mm, burty – 6 mm. Możliwe jest wykonanie zabudowy z innych grubości oraz dodatkowe wzmocnienie miejsc najbardziej narażonych na uderzenia i ścieranie poprzez wyłożenie dodatkowej wkładki aluminiowej, stalowej lub wkładki ze specjalnego tworzywa. Konstrukcja zabudowy charakteryzuje się kształtem zapobiegającym pozostawianiu materiału wewnątrz przestrzeni ładunkowej. Zabudowa jest przeznaczona głównie do transportu materiałów sypkich. Skrzynia przystosowana jest do montażu nowoczesnego systemu plandekowego Cramaro, który chroni przewożony ładunek przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych, takich jak deszcz czy śnieg.
Komentarze