Jury Targów Autostrada Polska 2013 przyznało wyróżnienie pojazdowi Mercedes-Benz Arocs 6×4 z zabudową dwustronną W2H KH-Kipper i sterowaniem radiowym.
Konkurs Targów Autostrada-Polska 2013
Podczas uroczystej Gali, która odbyła się 23 maja 2013 r., dyplom odebrali przedstawiciele firm KH-Kipper i Mercedes-Benz. W nowym rozwiązaniu, prezentowanym na targach, wszystkie funkcje wywrotki, a więc podniesienie skrzyni do tyłu, w bok oraz otwarcie burty hydraulicznej, sterowane są przy pomocy pilota.
Standardowo sterowanie burtą hydrauliczną odbywa się za pomocą joysticka zamocowanego w kabinie przy siedzeniu kierowcy. Obsługa jest możliwa zarówno z ziemi jak i z siedzenia bez konieczności wysiadania z kabiny. Jest to istotne przy pracy w ciężkich warunkach terenowych bądź przy złej pogodzie. Sterowanie radiowe pozwala użytkownikowi na bezpieczniejszy wyładunek. Może on kontrolować wywrot cały czas mając pojazd w zasięgu wzroku. Podniesienie skrzyni jest dodatkowo sygnalizowane sygnałem dźwiękowym.
Wielofunkcyjne pojazdy tego typu spełniają oczekiwania współczesnego rynku. Innowacyjność rozwiązań sprawia, że zabudowy-wywrotki z lewą burtą hydrauliczną coraz częściej wypierają klasyczne wywrotki z burtami uchylnymi w górnej osi. Tego typu zabudowy montowane są głównie na podwoziach 3- i 4-osiowych.
Firma KH-Kipper otrzymała również z rąk Prezesa Targów Kielce pamiątkową statuetkę z okazji 15-lecia istnienia.
Zabudowa-wywrotka dwustronna W2H z lewą burtą hydrauliczną 180° i sterowaniem radiowym na podwoziu Mercedes-Benz 6×4
Prawa burta z górnymi zawiasami otwiera się dzięki centralnemu zamkowi na burcie przedniej, a burta tylna z górnymi zawiasami otwierana jest automatycznie przy podniesieniu skrzyni. Na rynku polskim i w Europie Zachodniej szczególnie popularne są zabudowy dwustronne W2H z wywrotem do tyłu i na bok wyposażone w lewą burtą otwieraną hydraulicznie, a prawą stałą. Obecnie większość 2- i 3-stronnych wywrotek KH-Kipper na 3- i 4-osiowych podwoziach stanowią wywrotki z lewą burtą hydrauliczną.
W rozwiązaniu prezentowanym na Targach Autostrada-Polska 2013, wszystkie funkcje wywrotki, a więc podniesienie skrzyni do tyłu, w bok oraz otwarcie burty hydraulicznej, sterowane są przy pomocy pilota.
Sterowanie radiowe pozwala użytkownikowi na bezpieczny wyładunek. Może on kontrolować wywrot cały czas mając pojazd w zasięgu wzroku. Podniesienie skrzyni jest dodatkowo sygnalizowane sygnałem dźwiękowym.
Skrzynia wywrotki na podwoziu Mercedes-Benz 6×4 wykonana została z 6-milimetrowej grubości stali HARDOX na podłodze i 4-milimetrowej grubości arkuszy stali OPTIM. Z uwagi na dużą odporność stali HARDOX i OPTIM na ścieranie i uderzenia punktowe możliwe jest wykonywanie skrzyń ze stali o mniejszej grubości. Zastosowanie wysokojakościowych stali w znaczący sposób wydłuża czas bezawaryjnej pracy wywrotki. Również nowy mechanizm otwierania burty hydraulicznej wykonany jest z wysokogatunkowej stali.
Mniejsza ilość wzmocnień oraz cieńsza blacha w stosunku do zwykłych stali to oszczędność wagi, a co za tym idzie większa ładowność pojazdu. Skraca się również czas produkcji, ze względu na mniejszy nakład pracy związany ze spawaniem i brakiem wzmocnień. Dzięki kątowi otwarcia lewej burty o pełne 180⁰ jest możliwe podjechanie bardzo blisko wózkiem widłowym i sprawny załadunek. Jako odbój wykorzystywane są koła samochodu. Mechanizm umożliwia otwarcie burty o pełny kąt 180⁰, przy czym gabaryt zabudowy nie przekracza dopuszczalnej szerokości 2 550 mm.
Szerokość wewnętrzna skrzyni z burtą 180⁰ wynosi 2 410 mm. To rozwiązanie daje możliwość załadowania obok siebie dwóch palet po 1 200 mm szerokości każda.
Pojazd ma uniwersalne zastosowanie: służy do transportu materiałów sypkich (piasek, żwir), materiałów spaletyzowanych, małogabarytowych maszyn budowlanych (walce drogowe). Burta tylna w formie klapo-drzwi otwieranych na boki umożliwia transport długich elementów, np. rur kanalizacyjnych. Zabudowa to przykład uniwersalnego i wielofunkcyjnego rozwiązania, która pozwala w krótkim czasie zmienić przeznaczenie pojazdu.
Komentarze