Pierwsza wzmianka o nowych silnikach na biogaz produkowanych przez Scania pojawiła się podczas ubiegłorocznych targów IAA. Dobrze skomponowane i zharmonizowane trio – nowe silniki na biogaz oraz skrzynie biegów G25 i osie z układu przeznaczonego dla silnika diesla – funkcjonuje doskonale, a przy tym zapewnia oszczędności paliwa na poziomie 5% w zastosowaniach długodystansowych.
Silnik na biogaz lepszy niż diesel?
– Gdy połączyliśmy te komponenty, szybko stało się jasne, że jest to strzał w dziesiątkę. Podobnie jak w przypadku silnika Super, silniki na biogaz wykorzystują zwiększony zakres skrzyni biegów G25. W połączeniu ze skrzynią biegów Scania Opticruise i nowymi osiami jednostki te mogą przez większość czasu pracować na optymalnym poziomie. W rezultacie przekłada się to na pięcioprocentowe oszczędności paliwa – mówi Ola Henriksson, starszy menedżer produktu ds. paliw odnawialnych w Scania Trucks.
Zainteresowanie produkowanymi lokalnie paliwami biometanowymi do samochodów ciężarowych (takimi jak Bio-LNG czy Bio-CNG) szybko rośnie. Wiele firm i nabywców usług transportowych dąży do dekarbonizacji swojego przewozu drogowego – oczekują gotowych rozwiązań. Dostęp do silników na biogaz stał się łatwiejszy dzięki szybko rozwijającym się sieciom stacji paliw. W efekcie emisje CO2 można zredukować nawet o 90%, biorąc pod uwagę cały proces: od wytworzenia energii po jej wykorzystanie w funkcjonującym już na trasach pojeździe.
– Paliwa biometanowe to rozwiązanie przeznaczone dla klientów, którzy chcą bez zbędnej zwłoki rozpocząć swoją podróż w kierunku dekarbonizacji. Nasze silniki na biogaz sprawdzają się w wielu branżach i nadają się do zróżnicowanych zastosowań. Na przykład 40-tonowy ciągnik siodłowy z naczepą może osiągnąć zasięg do 1800 km, jeśli wyposażymy go w największy oferowany przez nas zbiornik na bio-LNG. Dodajmy do tego osiągi naszego silnika OC13, czyli moc 460 KM i moment obrotowy 2300 Nm, a otrzymamy idealne narzędzie na europejskie trasy długodystansowe – podkreśla Ola Henriksson.
Zredukowane spalanie i znaczny spadek emiski CO2
Połączenie nowych silników Scania na biogaz ze skrzynią biegów G25 i tylną osią z układu napędowego Super okazało się strzałem w dziesiątkę. Potwierdzono oszczędność paliwa na poziomie 5%. Co więcej, dzięki paliwom Bio-LNG lub Bio-CNG emisja CO2 ulegnie redukcji nawet o 90%. Takie osiągnięcie jest dostępne już dziś – tu i teraz!
Sieci stacji tankowania biogazu powstają w całej Europie. Ich szybki rozwój to odpowiedź na zwiększający się popyt i działalność głównych graczy w branży paliwowej. Zmniejszanie śladu węglowego przestało być domeną wyłącznie „zielonych” firm, starających się o uznanie w oczach opinii publicznej. Ograniczenie emisji dwutlenku węgla stało się koniecznością dla większości poważnych przewoźników. Do osiągnięcia tego celu należy wykorzystać wszystkie dostępne środki.
Scania oferuje obecnie zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju silniki na gaz charakteryzujące się obniżoną emisją CO2. Zasilają je paliwa Bio-LNG i Bio-CNG o zasięgu i mocy umożliwiającej pokonywanie długich tras. W połączeniu z dwoma z trzech głównych elementów układu napędowego opartego na technologii Super nowy 13-litrowy silnik biogazowy o mocy 460 KM zapewnia oszczędności paliwa na poziomie 5% (w porównaniu do swojego poprzednika).
Nowe silniki na biogaz Scania bazują na renomowanym 13-litrowym silniku, który wprowadzono na rynek kilka lat temu. Zwiększając moc silników i dbając o ich zgodność z przyszłymi wymaganiami prawnymi, Scania udowadnia, że poprzez dążenie do dekarbonizacji planuje zdobyć jeszcze większy udział w rynku.
– Jestem przekonany, że dzięki ograniczeniu emisji CO2, doskonałym właściwościom jezdnym i naszej szerokiej ofercie, coraz więcej klientów będzie dostrzegać, że jest to świetne rozwiązanie. Ma ono wiele oczywistych zalet, a przy tym praktycznie żadnych wad. Co więcej, kierowców na pewno ucieszy znacznie niższy poziom hałasu – zauważa Ola Henriksson.
Komentarze