Grupa Volvo zainwestowała ponad 2 miliardy euro w odnowienie całej gamy pojazdów Renault Trucks. W obliczu przejścia na normę emisji spalin Euro 6, bieżący rok stał się idealnym momentem na prezentację nowych samochodów. Renault Trucks zapewnia, że postrzega pojazd ciężarowy jako źródło zysku, które nie może przynosić zawodu klientom i musi chronić interesy firmy transportowej.
Prezentacja nowej gamy Euro 6 Renault Trucks, 11 czerwca 2013 r., jest wydarzeniem wyjątkowym – jeszcze nigdy żaden producent pojazdów nie odświeżył całej swojej gamy produktów jednocześnie. Grupa Volvo zainwestowała w ten projekt ponad 2 miliardy euro, zaś Renault Trucks przeprowadziło najbardziej rygorystyczny program testów w całej swojej historii.
Od 2008 r. 300 pojazdów testowych przejechało łącznie 10 milionów kilometrów i dodatkowo spędziło 5 milionów godzin na stanowiskach badawczych, w temperaturach od -40°C do +60°C). Renault Trucks wprowadziło na rynek całkowicie nową gamę pojazdów przeznaczonych dla segmentów transportu dalekobieżnego, budowlanego i dystrybucyjnego.
Pojazdy dalekobieżne Renault Trucks
Prezentując nową rodzinę pojazdów dalekobieżnych, Renault Trucks ujednoliciło swoją ofertę, obejmującą obecnie jeden bazowy model pojazdu, który dzięki swojej modułowej budowie może zaspokoić potrzeby wszystkich klientów w segmencie transportu dalekobieżnego. Gamę Renault Trucks T – bo o nim mowa – opracowano z myślą o zaaferowaniu firmom transportowym równowagi pomiędzy zużyciem paliwa i komfortem pracy. Wyposażony w kabinę, dopracowaną w tunelu aerodynamicznym, model T ma za zadanie połączyć w sobie wydajność i niskie zużycie paliwa modelu Premium Route z komfortem i prestiżem modelu Magnum. Oprócz nowej kabiny, oferuje również ulepszony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6.
Dzięki zoptymalizowanej pod względem wydajności konstrukcji i nowemu układowi napędowemu, zużycie paliwa w serii T należy do najniższych na rynku. Mimo ograniczeń narzuconych przez nową normę Euro 6, ma być ono do 5% niższe, w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji.
Przy szerokości 2,5 metra, kabina Renault Trucks T jest bardziej przestronna i bardziej komfortowa. Jest wyposażona w rozsuwaną leżankę, a także leżankę górną, która w razie potrzeby może pełnić funkcję dodatkowego schowka. Obecnie tunel silnika ma wysokość zaledwie 200 mm, zaś w kabinie z płaską podłogą nie ma go w ogóle. Nowe fotele, zaprojektowane przez Recaro specjalnie dla Renault Trucks, ergonomiczna deska rozdzielcza z 7-calowym wyświetlaczem głównym (największym na rynku) i zmieniony układ przełączników umożliwiają przyjęcie optymalnej pozycji za kierownicą. Pojazdy T są również wyposażone w schowek dostępny zarówno z zewnątrz, jak i wnętrza kabiny, do której prowadzą drzwi o kącie otwarcia 85°. Kierowcy mają do swojej dyspozycji szereg elementów zwiększających bezpieczeństwo, takich jak np. reflektory doświetlające zakręt i wielofunkcyjne koło kierownicy, regulowane w trzech płaszczyznach.
Źródłem mocy w Renault Trucks T są silniki DTI 11 i DTI 13, zgodne z normą emisji spalin Euro 6. Wszystkie pojazdy tej serii są wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, z nowo opracowanym układem sterowania. Kolejnymi nowościami w serii T są całkowicie nowy układ dystrybucji sprężonego powietrza EACU (Electronic Air Control Unit), energooszczędna pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku oraz zbiorniki paliwa o pojemności do 1475 litrów. Ułatwiono także obsługę techniczną, po przez odseparowanie instalacji elektrycznej od pneumatycznej. Wiązki elektryczne są obecnie poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy przewody pneumatyczne – po stronie lewej.
W razie potrzeby, kierowca może użyć znajdującego się na desce rozdzielczej przycisku „24/7” w celu aktywacji funkcji ciągłego monitorowania lokalizacji (geolokalizcja) i bezprzewodowej transmisji parametrów roboczych pojazdu, co jeszcze bardziej ułatwia wybranej, jednej z 1600 na całym świecie, stacji obsługi Renault Trucks sprawowanie opieki serwisowej nad pojazdem. Seria T została także przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą, zwiększającym opłacalność eksploatacji pojazdu ciężarowego. Ponadto, Renault Trucks nadal oferuje swoje wypróbowane prooszczędnościowe rozwiązania, takie jak m.in. Optifuel Infomax – system analizujący styl jazdy i monitorujący zużycie paliwa, który w połączeniu ze szkoleniem Renault Trucks w zakresie jazdy ekonomicznej (dotychczas przeszkolono ponad 25 000 kierowców), może przyczynić się do dalszej redukcji zużycia paliwa, nawet o 15%.
Pojazdy budowlane Renault Trucks
W ramach swojej nowej gamy pojazdów budowlanych Renault Trucks oferuje dwa typoszeregi: C – pojazdy dla transportu budowlanego – oraz K – pojazdy dla ciężkiego transportu budowlanego. Pojazdy Renault Trucks C, dostępne z dwiema różnymi szerokościami kabin.
Dzięki cechom, takim jak duża siła uciągu i prześwit, stanowią one propozycją dla klientów z branży robót ziemnych. Z kolei seria Renault Trucks K ma imponować wytrzymałością i prześwitem, a także odznacza się największym na rynku kątem natarcia. Nowe pojazdy posiadają udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6, oraz wyróżniająca się na tle pozostałych modeli kabinę.
Pośród licznych cech nowych pojazdów budowlanych, kabina zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ jest bardziej przestronna, komfortowa i ergonomiczna oraz wyposażona w obrotowe przełączniki. Z boku kabiny znajduje się stopień pomocniczy, ułatwiający kierowcy kontrolę skrzyni ładunkowej. Pojazdy te wytrzymują najtrudniejsze warunki użytkowania. Wrażliwe podzespoły są skutecznie chronione przed uszkodzeniem. Zarówno w serii K, jak i C są dostępne zderzaki wykonane w całości ze stali. Wyjątkowe są także parametry techniczne pojazdów: duży prześwit, dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego sięgająca 120 ton i największy na rynku kąt natarcia (32°) w przypadku serii K.
W serii C jest oferowanyOptitrack, hydrostatyczny układ napędu na przednią oś, umożliwiający tymczasowe zwiększenie własności trakcyjnych pojazdu. W serii K jest stosowany konwencjonalny układ napędu na wszystkie koła. Pojazdy są wyposażone w reflektory doświetlające zakręt, oferowaną standardowo zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, elektrycznie sterowany hamulec postojowy uruchamiany w chwili wyłączania silnika i różnego rodzaju elementy ułatwiające montaż zabudowy.
Dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy własnej, seria C oferuje wyjątkową ładowność, do 22,8 t w pojazdach o konfiguracji osi 8×4. Pojazdy K charakteryzują się dopuszczalną masą całkowitą do 50 t i mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t. Również w tych pojazdach wprowadzono szereg ułatwień dla firm zabudowujących, pozwalających im skrócić czas montażu zabudowy, a tym samym czas dostawy pojazdu nawet o 20%.
Pojazdy dystrybucyjne Renault Trucks
Mimo że nowe pojazdy dystrybucyjne Renault Trucks – seria D – bazują na wcześniejszych modelach firmy, stanowią bardziej konsekwentną propozycje rynkową, obejmującą jeden typoszereg z trzema modelami pojazdów, które mają spełniać wszystkie potrzeby klientów.
Serię D Renault Trucks tworzą trzy modele: Renault Trucks D (DMC od 10 do 18 t), Renault Trucks D Wide (DMC od 16 do 26 t) i Renault Trucks D Access z niskopodłogową kabiną „Low Entry” (DMC od 18 do 26 t). Wkrótce zostanie ona uzupełniona pojazdem w klasie DMC od 3,5 do 7,5 t.
Nowe silniki DTI 5 i DTI 8 spełniają normę emisji spalin Euro 6. Jednocześnie charakteryzują się taką samą ekonomiką paliwową, jak jednostki napędowe poprzedniej generacji. Maksymalny moment obrotowy dostępny już od 900 obr/min oznacza, że kierowca nie musi wykorzystywać pełnego zakresu prędkości obrotowych silnika, co z kolei skutkuje niższym zużyciem paliwa. Podobnie, duża moc nowej jednostki czterocylindrowej, porównywalna z wydajnością silnika sześciocylindrowego, umożliwia zwiększenie ładowności pojazdu.
W obrębie całej gamy Renault Trucks stosuje zautomatyzowane skrzynie biegów, zapewniające oszczędność paliwa, ochronę podzespołów układu napędowego, niższe koszty obsługi technicznej i możliwość koncentrowania się kierowcy wyłącznie na kierowaniu pojazdem. Wiele podzespołów w Renault Trucks D zostało zmodernizowanych pod kątem zmniejszenia kosztów i ułatwienia obsługi technicznej. Przykładem może być przedni zderzak, który nie jest już pojedynczym elementem, lecz składa się z trzech części.
W segmencie dystrybucyjnym, charakteryzującym się znacznym zróżnicowaniem zadań transportowych, pojazd ciężarowy musi precyzyjnie spełniać potrzeby klientów. Dlatego Renault Trucks oferuje ponad 100 różnych wariantów pojazdów, stosując w nich rozwiązania ułatwiające montaż zabudowy. Gdy tylko pojazd zostanie zamówiony, firma zabudowująca uzyskuje dostęp do wszystkich rysunków podwozia, za pośrednictwem specjalnego portalu internetowego. Dzięki temu może skuteczniej zaplanować swoją pracą i skrócić czas zabudowy pojazdu od 20%.
Grupa Volvo, do której należy Renault Trucks, zainwestowała znaczne środki w rozwój nowej gamy pojazdów oraz fabryk i niezbędnych zasobów wytwórczych. Nowa struktura organizacji handlowej pozwoli Renault Trucks na poszerzenie geograficznego obszaru swojego działania, poprzez zwiększenie liczby punktów handlowych i serwisowych na niektórych rynkach o 30% do 40%. Wydaje się, że dysponując nową gamą pojazdów i wsparciem Grupy Volvo, Renault Trucks ma wszystko, co potrzebne do zdobycia nowych klientów i zwiększenia swojego udziału w rynku.
Komentarze