Polskie firmy transportowe nie dbają o środowisko

, 20 czerwca 2013, 10:23

Polskie firmy transportowe są mało nowoczesne i nie inwestują w rozwiązania mające na celu ochronę środowiska. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez Pall-Ex Polska – międzynarodową sieć dystrybucji ładunków na paletach.

Ekologia wyzwaniem dla branży transportowej

Tylko 30% przewoźników posiada flotę pojazdów spełniających aktualne normy emisji spalin EURO 5, a jedynie 15% wdrożyło system informatyczny optymalizujący trasy i redukujący puste przebiegi. Znikomy odsetek przewoźników wykorzystuje w swojej działalności e-faktury (5%) oraz elektroniczny obieg dokumentów (3%). Maciej Winiarski, Dyrektor Logistyki w Pall-Ex Polska, twierdzi że:

– ,,Polscy przewoźnicy nie inwestują w nowoczesną flotę pojazdów i inne rozwiązania, które mają korzystny wpływ na środowisko, ponieważ nie mają na to środków. Przy obecnej koniunkturze rynku i bardzo dużej konkurencji – w całej Polsce działa ponad 130 tys. firm transportowych –  transportowcy walczą o przetrwanie i skupiają się na utrzymaniu rentowności, a nie inwestycjach. Przyczyn takiego stanu rzeczy można szukać m.in. w bardzo długich terminach płatności. Według raportu przygotowanego przez Euler Hermes, przewoźnicy otrzymują w terminie jedynie 60% należności, a średni czas oczekiwania na nie to 63 dni. Sami jednak większość zobowiązań, takich jak raty leasingowe czy opłaty za paliwo muszą regulować bez opóźnień.".

Według badania przeprowadzonego przez Pall-Ex Polska, 82% polskich przewoźników deklaruje, że podejmuje działania mające na celu ochronę środowiska. Deklaracje te nie przekładają się jednak na rzeczywistość. Tylko 30% firm transportowych posiada flotę pojazdów spełniających aktualne normy emisji spalin EURO 5. Większość badanych firm (33%) wykorzystuje starsze pojazdy, dostosowane do norm EURO 4. Niewielkim zainteresowaniem cieszą się także systemy informatyczne optymalizujące trasy i redukujące puste przebiegi – korzysta z nich 17% przewoźników. Tylko 14% przewoźników uważa, że wdrożenie systemu informatycznego pozwoli im na lepsze planowanie tras, a tym samym na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2.

Firmy transportowe nie inwestują również w aerodynamiczne naczepy (jedynie 6%), które w skali roku pozwalają zaoszczędzić około 1500 – 2000l oleju napędowego. Taka oszczędność paliwa to również ograniczenie emisji dwutlenku węgla o ponad 5 t. Badania Pall-Ex Polska dowodzą także, że bardzo mały odsetek firm transportowych wdraża ekologiczne rozwiązania w obszarze magazynowania i administracji. Tylko 6% używa w swoich magazynach wózków napędzanych wyłącznie gazem lub energią elektryczną. Przewoźnicy nie korzystają również z ekologicznych rozwiązań ograniczających zużycie papieru. Jedynie 5% stosuje e-faktury, a 3% przeszło na elektroniczny obieg dokumentów.

Jednym ze sposobów dostosowania się do oczekiwań rynku może być wymiana floty na nowszą, spełniającą wyśrubowane standardy. Niestety, zmniejszenie emisji CO2 w takim wypadku, choć zauważalne, jest relatywnie niewielkie, a zakup jednego ciągnika to koszt około 50 tys. EUR. O wiele bardziej skutecznym i tańszym rozwiązaniem, jest – co pokazuje przykład Pall-Ex – zmiana systemu dystrybucji.  Badania przeprowadzone przez Departament Transportu Drogowego Wielkiej Brytanii potwierdziły, że model sieci ładunków paletowych Hub & Spoke zapewnia bardziej wydajną, a co za tym idzie, bardziej przyjazną dla środowiska dystrybucję. Taki model ogranicza nie tylko puste przebiegi, ale i liczbę pojazdów poruszających się po drogach. W związku z tym, że to najbliżej zlokalizowany partner odbiera i dowozi ładunek, ilość przejechanych kilometrów znacznie się zmniejsza.

 

Raport potwierdził, że dzięki dystrybucji ładunków paletowych, każdego dnia na drogi mogło wyjechać o 837 ciężarówek mniej. Co więcej, system przewozów Pall-Ex umożliwiał wypełnienie pojazdów w 90%, podczas gdy średnie wypełnienie ciężarówek w tradycyjnym transporcie wyniosło 51%. W sierpniu 2013 r. Pall-Ex Polska chce zrealizować pierwsze przewozy. Sieć będzie prowadziła działalność z centralnie zlokalizowanego magazynu przeładunkowego w Łodzi, współpracując ściśle z partnerami regionalnymi oraz europejskimi oddziałami firmy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

37.31.119.*, 25 czerwca 2013, 9:19 0 0

gdzie tu ekologia? firma wystawiająca e-fakturę nie ponosi kosztów wysyłki faktury metodą tradycyjną a większośc odbiorców i tak musi je samodzielnie wydrukować gdyz przechowuje dokumenty w sposob tradycyjny. W sytuacji gdy branza transportowa jest tak obciazona oplatami, restrykcyjnymi przepisami itp kogo stac na kupowanie nowego sprzetu? przyklad "rewolucji smieciowej" dobitnie pokazuje jaki chaos panuje w Polsce w dziedzinie ekologii

Odpowiedz