Na Słowacji można już tankować paliwo HVO100 – ekologiczną alternatywę dla diesla

19 lutego 2024, 13:37

Na Słowacji dostępne jest już biopaliwo HVO100, będące zrównoważoną alternatywą dla konwencjonalnego diesla. Cechuje się ono nawet o 90% niższą emisją CO2, doskonałą wydajnością i mogą go tankować pojazdy z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi bez konieczności wprowadzania modyfikacji. Pierwsza stacja, która oferuje tego typu rozwiązanie jest obsługiwana przez Eurowag i jest zlokalizowana w miejscowości Malacky, ok. 270km od granicy z Polską.

fot. unsplash.com

 – Przewoźnicy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na potrzebę redukcji emisji w całym łańcuchu dostaw, a także na rolę ESG w strategii biznesowej. W związku z tym chcemy odpowiadać na ich potrzeby, oferując zrównoważone rozwiązania, które ograniczają ślad węglowy” – mówi Dávid Halász, Head of Alternative Fuels w Eurowag – Tankowanie HVO100, zamiast konwencjonalnego diesla, jest bardzo efektywnym rozwiązaniem, które pozwala redukować emisję niemal natychmiast, używając już istniejących ciężarówek z silnikami spalinowymi, bez konieczności dokonywania żadnych modyfikacji w pojeździe. HVO100 usuwa więc istotną przeszkodę, jaką mają inne paliwa o niskiej i zerowej emisji, a mianowicie potrzebę ogromnych inwestycji w flotę – wyjaśnia.

Zrównoważone paliwo wspiera realizację strategii ESG

Biopaliwo HVO100 jest wytwarzane wyłącznie z odnawialnych źródeł i jest najbardziej zrównoważonym paliwem na rynku dla dzisiejszych pojazdów wysokoprężnych. W porównaniu z konwencjonalnym dieslem redukuje emisje CO2 o nawet 90%, emisje pyłów i węglowodorów o 30%, emisje tlenku węgla o 24% i produkuje o 9% mniej tlenków azotu. Dzięki temu ułatwia przewoźnikom wdrożenie niskoemisyjnych rozwiązań oraz przyczynia się do spełnienia kryteriów ESG. Jedną z firm, która w ten sposób chce ograniczać swój wpływ na środowisko jest DB Schenker, czołowy dostawca usług logistycznych. Samochód ciężarowy tej firmy był pierwszym klientem stacji paliw Eurowag tankującym HVO100 w słowackiej miejscowości Malacky.

 – Zrównoważony rozwój i szacunek dla środowiska naturalnego to jedna z podstawowych wartości DB Schenker. Podchodzimy odpowiedzialnie do procesów logistycznych, dlatego jako pierwsi udostępniamy naszym klientom najnowsze trendy i innowacje, które wspierają nasz długoterminowy cel redukcji emisji CO2. W naszej flocie w Czechach i na Słowacji mamy samochody zasilane CNG i LNG, a nawet samochody elektryczne ładowane zieloną energią elektryczną, ale te rozwiązania nie są pozbawione wad. Chodzi tu przede wszystkim o brak wystarczającej infrastruktury stacji tankowania i ładowania, a także o wysoką cenę zakupu pojazdów. Z tego powodu zaczęliśmy bliżej przyglądać się paliwu HVO100, które można tankować w standardowym pojeździe z silnikiem wysokoprężnym. W ten sposób jesteśmy w stanie zmniejszyć emisję CO2 o nawet 90%, co jest najważniejszą korzyścią dla naszych klientów – wyjaśnia Petra Sůvová, Head of Direct Operations CZ/SK, DB Schenker.

HVO100 na Słowacji pomimo niesprzyjających przepisów

Wykorzystanie odnawialnego diesla HVO100 na szerszą skalę jest dziś niemożliwe, z uwagi na ograniczoną dostępność. Spory wpływ ma na to ustawodawstwo w wielu krajach europejskich oraz na poziomie UE. W przypadku Polski, Słowacji, czy Czech, paliwo HVO100 podlega takiej samej akcyzie jak tradycyjny diesel, który jest znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska. Zmiany w prawie UE uwzględniają głównie typ napędu/silnika pojazdu, a nie konkretne paliwo i związane z nim emisje. Innymi przeszkodami, które spowalniają rozwój tego rozwiązania jest rzadkość surowców, z których produkowany jest HVO100 (głównie olej roślinny i tłuszcze zwierzęce), oraz niewielka liczba rafinerii produkcyjnych.

 – Jeśli HVO100 ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, konieczne jest wsparcie legislacyjne, przynajmniej na początku, aby zmienić go z dość marginalnego środka redukcji emisji, który dotychczas był stosowany głównie w bogatych i świadomych środowiskowo krajach, w paliwo powszechnie dostępne. Akcyza na HVO100 powinna uwzględniać jego korzyści dla planety, a nie podlegać tej samej klasyfikacji, która obowiązuje dla tradycyjnego diesla, generującego proporcjonalnie więcej emisji. Taki krok dałby HVO100 większe szanse na konkurowanie cenowo z paliwami kopalnymi i uczynił to ekologiczne rozwiązanie znacznie bardziej atrakcyjnym dla przewoźników – mówi Dávid Halász.

Wszystkie stacje paliw Eurowag gotowe na HVO100

Włączenie czystego HVO do oferty oznacza dla stacji paliw pewne inwestycje, ponieważ odnawialny diesel musi mieć swój osobny, odpowiednio przygotowany (oczyszczony) zbiornik i dedykowany pistolet do tankowania. Firma Eurowag rozpoczęła już proces dostosowania swoich punktów do tego typu paliwa, a jej stacja własna w Austrii zaczęła oferować czyste HVO w listopadzie 2023 roku. Ponadto, od 2022 roku można je tankować na stacjach akceptacyjnych Eurowag w Krajach Beneluksu, Skandynawii i we Włoszech. Wkrótce ten rodzaj paliwa trafi również do Czech, zatem łącznie będzie dostępne na 140 stacjach, w 7 krajach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!