Czechy dołączyły do Austrii i Słowacji, gdzie w ostatnich miesiącach pojawiła się możliwość zatankowania biopaliwa HVO100. Zrównoważona alternatywa dla konwencjonalnego diesla jest dostępna na nowej, samoobsługowej stacji benzynowej Eurowag w pobliżu miejscowości Jihlava, ok. 150km od granicy z Polską.
Paliwo HVO100 jest wytwarzane wyłącznie ze źródeł odnawialnych i zmniejsza emisję CO2 nawet o 90%. Wśród jego innych zalet jest również wydajność, znikomy wpływ na emisję cząstek stałych i tlenków azotu w porównaniu do oleju napędowego, a także możliwość tankowania większości pojazdów z silnikiem diesla, bez konieczności wprowadzania żadnych modyfikacji. Dzięki temu rozwiązaniu, firmy transportowe mogą praktycznie natychmiast zacząć zmniejszać swoje oddziaływanie na środowisko, bez ponoszenia kosztów inwestycyjnych.
– Coraz więcej przewoźników i ich klientów szuka sposobów, by zredukować swoją emisję w transporcie. Chcąc odpowiedzieć na to zapotrzebowanie, wprowadziliśmy na naszej nowo otwartej stacji tankowanie dla ciężarówek tego wysoce efektywnego rozwiązania. HVO100 to paliwo, które pod względem operacyjnym – dzięki unikalnemu procesowi chemicznemu, który znacząco odróżnia je od tradycyjnego biodiesla – jest w pełni porównywalne do klasycznego oleju napędowego. Wierzymy, że po pokonaniu początkowych, mylnych stereotypów, szybko znajdzie swoje zastosowanie w dekarbonizacji działalności wielu firm transportowych. – powiedział założyciel i prezes Eurowag, Martin Vohánka.
Zainteresowanie paliwem HVO100 rośnie
Nowa stacja benzynowa znajduje się przy autostradzie D1 koło Jihlavy (Červený Kříž) i została utworzona w ramach współpracy franczyzowej z Nikey. Jihlava Truck Park stał się częścią sieci akceptacji Eurowag, gdzie można zatankować HVO100, która obecnie obejmuje 177 stacji w Unii Europejskiej. Ten rodzaj biopaliwa jest najbardziej powszechny w krajach Beneluxu i Skandynawii. W przyszłości, Eurowag planuje dalsze rozszerzenie opcji tankowania HVO100 i oferowanie go we wszystkich swoich europejskich Truck Parkach, których aktualnie jest około 30. DB Schenker jest jedną spośród kilku znanych firm logistycznych, które już korzystają z tego rozwiązania.
– Codziennie w Europie rejestrowanych jest ok. tysiąc nowych ciężarówek na olej napędowy. Z pewnością nie przyspiesza to procesu dekarbonizacji, ale dzięki HVO100 nawet i takie pojazdy mogą być prawie całkowicie neutralne dla środowiska. Paliwo z odnawialnych źródeł umożliwia sektorowi komercyjnego transportu drogowego zredukować emisję CO2 szybko i ekonomicznie. – mówi Matthias Maedge, Wiceprezes ds. Dekarbonizacji CRT w firmie Eurowag.
Eurowag jest jednym z europejskich liderów w dziedzinie rozwiązań niskoemisyjnych w transporcie. W zeszłym roku uruchomił dwie nowe stacje LNG w Czechach, rozszerzył ofertę bioLNG oraz od lat skupia się na elektromobilności.
Komentarze