Białoruski elektroniczny system poboru opłat zastąpił 1 sierpnia dotychczasowy pobór manualny. Kierowcy zapłacą za jazdę po 815 km dróg, na których działa system BelToll.
– „Szacujemy, że wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat rejestrującego wpłaty na bieżąco, będzie miało pozytywny wpływ na gospodarkę Republiki Białorusi, a co za tym idzie, przyciągnie kolejne inwestycje do naszego kraju oraz przyczyni się do rozbudowy infrastruktury drogowej” – powiedział Alexey Avramenko, Wiceminister Transportu.
System jest oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu (DSRC) umożliwiającej uiszczanie myta bez konieczności zatrzymywania się w punktach poboru opłat.
Prace nad budową Narodowego Elektronicznego Systemu Poboru Opłat rozpoczęły się jesienią 2012 roku. W tym celu austriacki inwestor, spółka Kapsch Telematic Services, powołał do istnienia białoruską spółkę-córkę, w ramach której zatrudnia obecnie 160 lokalnych pracowników.
Od momentu powstania spółka-córka firmy Kapsch Telematic Services zbudowała 56 bramownic usytuowanych wzdłuż sieci dróg płatnych, uruchomiła 48 Punktów Obsługi Klienta, stworzyła dwa centra przetwarzania danych, wyprodukowała i przygotowała do udostępnienia użytkownikom 500 000 urządzeń pokładowych OBU oraz wyposażyła w niezbędny sprzęt 16 mobilnych jednostek kontrolnych pozostających do dyspozycji Inspekcji Drogowej.
System poboru opłat jest obowiązkowy dla kierowców następujących pojazdów:
- pojazdów samochodowych zarejestrowanych poza granicami krajów Związku Celnego (Republika Białorusi, Federacja Rosyjska, Kazachstan) o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony;
-
pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (pojazdy ciężarowe, autobusy).
Pojazdy samochodowe zwolnione od wnoszenia opłat:
- pojazdy samochodowe zarejestrowane w krajach Związku Celnego (Republika Białorusi, Federacja Rosyjska, Kazachstan) o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 tony wraz z przyczepami;
- skutery i motocykle;
- ciągniki kołowe i pojazdy samojezdne zarejestrowane na terenie Republiki Białorusi;
- pojazdy uprzywilejowane;
- środki transportu stosowane w celu zapewnienia obronności i ochrony porządku;
- pojazdy wykorzystywane na stałych trasach do transportu pasażerów w ramach transportu publicznego
- (w tym taksówki);
-
pojazdy z pomocą humanitarną dla mieszkańców Republiki Białorusi i innych krajów.
Komentarze