Konferencja CORTE. Uczestnicy apelują do przewoźników – “wymieniajcie tachografy”.

1 lipca 2024, 13:58

W drugiej połowie czerwca odbyło się spotkanie CORTE. Rozmawiano między innymi o tachografach inteligentnych, ich wadach i o nadchodzącej technologii OSNMA. Był także apel do przewoźników.

Konferencja CORTE. O czym debatowano?

Konferencja CORTE, czyli międzynarodowej organizacji zrzeszającej stowarzyszenia branży transportowej, służby kontrolne, producentów urządzeń oraz przedstawicieli władz, odbyła się 19 czerwca. Jedyna polska firma należąca do Zarządu CORTE, Inelo (Grupa Eurowag) była wówczas reprezentowana przez Piotra Żółtego oraz Matuesza Włocha.

Spotkanie dotyczyło między innymi rozwoju tachografów coraz wprowadzania technologii OSNMA. To usługa, która służy do uwierzytelniania pozycji ustalanych na podstawie systemu nawigacyjnego Galileo. Jej zadaniem miało być zabezpieczanie sygnału lokalizacji przed zakłóceniami i oszustwami.

Planowo OSNMA miała być wprowadzona już w sierpniu 2023, ale opóźnienia i trudności sprawiły, że usługa będzie gotowa dla tachografów G2V2, czyli prawdopodobnie w październiku tego roku.

Po upływie wspomnianego czasu wszystkie tachografy montowane w nowo rejestrowanych pojazdach będą musiały być wyposażone w funkcjonalności OSNMA. Pełne zastosowanie tej technologii w obecnie montowanych tzw. przejściowych tachografach jest problematyczne. Pomimo, że mają one możliwość aktualizacji to z uzyskanych informacji wynika, że usługa ta wymaga zastosowania anten z mniejszymi zakłóceniami, a tych nie można zamontować na większości przejściowych tachografów G2V2. Nie mają one możliwości podłączenia zewnętrznej anteny. Warto jednak zaznaczyć, że przewoźnicy, których flota wyposażona jest w tzw. tachografy przejściowe nie będą mieć z tym problemu, ponieważ przepisy nie wymagają aktualizacji obecnie montowanych i wymienianych tachografów G2V2 o nową funkcję OSNMA – zaznacza Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Apel do przewoźników — wymień tachograf

tachografy

W debacie rozmawiano także o wymianie tachografów w transporcie międzynarodowym. Termin do końca roku zbliża się wielkimi krokami, a coraz mniej czasu może spowodować ryzyko, że firmy transportowe nie dostosują się do nowych przepisów.

W przypadku aut wyposażonych w tachografy analogowe i cyfrowe sprzed 2019 roku ostateczny termin wymiany urządzeń upływa 31 grudnia 2024 r. Nieco więcej czasu na wymianę tachografów mają użytkownicy urządzeń inteligentnych pierwszej generacji (G2V1). W ich przypadku ostateczny termin wymiany tachografów upływa 19 sierpnia 2025 r. Inelo wraz z CORTE apelują do przewoźników, aby wzięli pod uwagę ograniczoną liczbę serwisów zajmujących się wymianą tachografów. Zwlekanie z instalacją urządzeń G2V2 może wiązać się z wycofaniem na pewien czas pojazdów ruchu międzynarodowego, a w przypadku wykonywania transportu w innych krajach członkowskich dotkliwymi karami finansowymi a nawet utratą dobrej reputacji w związku z kwalifikacją tego naruszenia jako najpoważniejsze – mówi Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Na konferencji poruszono także temat występujących wciąż błędów w tachografach inteligentnych oraz zmiany przepisów dotyczących formularzy i dokumentacji.

 Zgodnie z obowiązującymi przepisami tego typu dokumenty muszą być przechowywane w pojeździe przez okres 28 dni, który już od 1 stycznia 2025 ulegnie wydłużeniu do 56 dni. Stosowanie papierowej dokumentacji jest nie tylko niewygodne dla kierowców, lecz także dla organów kontrolujących. W tym obszarze istnieje znaczne pole do elektronicznych usprawnień, które powinny jak najszybciej zostać wprowadzone – dodaje Piotr Żółty, ekspert Inelo z Grupy Inelo.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

WTrans, 3 lipca 2024, 8:00 0 0

Jak sobie przemnożymy liczbę aut z tachografami do wymiany przez cenę jednego urządzenia, to wynik wychodzi w miliardach złotych w skali Europy. Większość zawędruje do kilku firm produkujących tacho. Lobbing w Europarlamencie ma się jak najlepiej

Odpowiedz