W czasie Globalnego Dnia Technologicznego, koncern ZF zaprezentował nowe technologie w zakresie bezpieczeństwa i wparcia kierowcy (ADAS), tworzone dla producentów nowoczesnych ciężarówek. Nowe systemy są niezbędne do spełnienia wymagających standardów GSR (General Safety Regulation). Jakie rozwiązania spotkamy zatem niebawem w pojazdach?
Jak działają rozwiązania ADAS od ZF?
Technologie ADAS ZF opierają się na zaawansowanym oprogramowaniu i algorytmach, które oceniają, czy obiekty w pobliżu pojazdu stanowią zagrożenie. Inteligentne systemy wykrywają również senność lub nieuwagę kierowcy i określają, jakie działanie, ostrzeżenie lub interwencja są potrzebne.
Pełen zestaw technologii GSR ADAS ZF obejmuje szereg inteligentnych systemów łączących czujniki, oprogramowanie i automatyczne hamowanie. Kamery i radary mogą wykrywać przeszkody i inne obiekty na drodze, w tym inne pojazdy, pieszych i rowerzystów, nawet jeśli znajdują się one w martwych polach, a także monitorować znaki drogowe i oznaczenia pasów ruchu. Systemy kontroli ciśnienia w oponach sprawdzają, czy opony są prawidłowo napompowane, aby zmniejszyć ryzyko przebicia.
Rozwiązania znane z samochodów osobowych w ciężarówkach
ZF opracowało nowy w branży system Highway Assist Lane Change (HALC). Może on w sposób inteligentny zapobiegać sytuacjom, w których ciężarówka sygnalizuje zamiar wyprzedzania, gdy inny pojazd zajmuje pas ruchu. Zapobiegnie wówczas zmianie pasa i potencjalnej kolizji. System korzysta z najnowszych platform hamulcowych i kierowniczych ZF, takich jak OnGuardMAX, mBSP XBS i ReAX, wraz z dodatkowymi kamerami kabinowymi, które ciągle monitorują uwagę kierowcy. System może również monitorować pojazdy z przodu i utrzymywać bezpieczną odległość.
Podczas zmiany pasa, system monitoruje ruch na sąsiednim pasie, jednocześnie sprawdzając, czy kierowca zwraca uwagę na warunki drogowe. Gdy kierowca chce zmienić pas, system sprawdza, czy wszystkie niezbędne czynności, takie jak kontrola lusterek, zostały wykonane przed sygnalizacją. Jeśli tak, system umożliwia ciężarówce automatyczną zmianę pasa po włączeniu kierunkowskazu. Jeśli jeden lub oba te warunki nie są spełnione, system wyda ostrzeżenie, aby zapobiec manewrowi.
Wykrywanie typu nawierzchni drogowej
System wykorzystuje czujniki i bazę danych w chmurze do kojarzenia informacji w celu oszacowania warunków drogowych i określenia dostępnej przyczepności. System jest w stanie wymieniać informacje między pojazdami, aby przewidywać warunki drogowe na trasie. Dokładne oszacowanie tarcia na drodze przyczynia się do bezpieczniejszej jazdy. Wspiera to poprawę działania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, takich jak autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEBS), adaptacyjny tempomat (ACC), system ABS oraz elektroniczna kontrola stabilności jazdy (ESC).
Truck-Trailer Link, czyli komunikacja ciężarówki i przyczepy
ZF zaprezentowało także swoje postępy w zakresie technologii związanych z przyczepami i naczepami. Chodzi o zaawansowane połączenie ciężarówka-przyczepa, umożliwiające bezpieczny transfer danych i obrazów w czasie rzeczywistym. Dzięki połączeniu ciężarówka-przyczepa, wiele bocznych i wstecznych kamer na przyczepie jest w stanie zapewnić kierowcy możliwość widzenia martwych punktów wokół przyczepy. System wspiera także zaawansowane funkcje asystenta cofania z funkcją automatycznego hamowania.
Komentarze