O niektórych kłopotach z funkcjonowaniem tachografów 2.0 wiedzieliśmy jeszcze przed ich wprowadzeniem do użytku. Teraz jednak okazuje się, że te nowoczesne urządzenia działają wadliwie jeszcze z innych powodów, a konsekwencje usterki ponoszą firmy transportowe. Sprawdzamy stare i nowe problemy z tachografami 2.0.
Spis treści:
- Brak sygnału OSNMA
- Nowe kłopoty z geolokalizacją w tachografach 2.0
- Konsekwencje problemów z działaniem tachografów 2.0
Regulacje Pakietu Mobilności wymusiły montaż inteligentnych tachografów drugiej generacji we wszystkich nowych ciężarówkach rejestrowanych po 21 sierpnia 2023 roku. Natomiast do końca bieżącego roku przewoźnicy mają czas na zastąpienie nimi urządzeń nieinteligentnych. Tymczasem w działaniu najnowszych tachografów odkryto błędy, za które odpowiedzialnością zupełnie niesłusznie obarczani są przewoźnicy.
Brak sygnału OSNMA
To, że tachografy 2.0. nie będą oferowały wszystkich funkcjonalności nowego standardu, było wiadome na długo przed ich wprowadzeniem. Już w 2022 roku stało się bowiem jasne, że Europejska Agencja Kosmiczna nie zdąży uruchomić sygnału OSNMA, który jest niezbędny w procesie uwierzytelnienia danych z tachografów 2.0.
Zamiast odroczyć termin wprowadzenia nowych urządzeń, Bruksela podtrzymała go, skazując jednocześnie przewoźników na dodatkowe koszty, związane z późniejszą aktualizacją urządzeń. Tymczasem sygnał OSNMA nadal nie jest dostępny, w efekcie czego dokładności i bezpieczeństwu danych nawigacyjnych z tachografów 2.0. daleko od wymogów standardu, którym je objęto.
Nowe kłopoty z geolokalizacją w tachografach 2.0
Oprócz problemów spowodowanych brakiem OSNMA, tachografy 2.0. mają również problemy z geolokalizacją. Hiszpańska federacja związków transportowych Fenadismer ujawniła usterki z połączeniem smart-tachografów z systemem nawigacji satelitarnej Galileo.
Problemy powoduje antena urządzenia, montowana wewnątrz pojazdu, która zrywa połączenie w pochmurne dni, w obszarach miejskich i przy zbyt małej liczbie satelitów w zasięgu. W efekcie dane z tachografów są niepełne, za co grożą dotkliwe kary finansowe.
Konsekwencje problemów z działaniem tachografów 2.0
Pomimo ujawnienia usterek technicznych, odpowiedzialnością obarczani są… przewoźnicy, który otrzymują kary finansowe za wadliwe działanie tachografów 2.0. Rozwiązaniem może być montaż zewnętrznych anten lub dodatkowych urządzeń, ale za te modyfikacje póki co zapłacić muszą firmy transportowe.
Organizacja Fenadismer zwraca uwagę, że problem będzie dotyczył coraz większej ilości pojazdów, ponieważ do 18 sierpnia 2025 r. tachografy 2.0 mają zastąpić także inteligentne urządzenia pierwszej generacji. Dlatego konieczne są rozwiązania prawne, wypracowane na poziomie KE i wdrożone w państwach członkowskich, które wykluczałyby odpowiedzialność firm transportowych za błędy, wynikające z nieprawidłowego działania obecnych smart-tachografów.
Komentarze