W sierpniu br. weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która reguluje m.in. czas pracy kierowców – jeden z najczęściej łamanych przepisów w branży transportowej. W jaki sposób zabezpieczyć firmę transportową przed karami za nieprawidłowy czas pracy kierowców i jak usprawnić wewnętrzne procedury?
Dokument, który wszedł w życie 16 sierpnia 2013 r., reguluje ważne aspekty w transporcie drogowym. Celem ustawy jest wdrożenie w polskim prawie regulacji unijnych, poczynając od kwestii związanych z rozpoczęciem działalności, funkcjonowaniem bazy eksploatacyjnej czy czasem pracy kierowców. W ustawie wyraźnie wyszczególniono wymogi, na które szczególną uwagę powinny zwrócić firmy zajmujące się transportem drogowym. Parlamentarzyści wzięli pod lupę:
- Czas pracy kierowców
- Urządzenia rejestrujące
- Stan techniczny pojazdów
- Transport towarów niebezpiecznych
- Uprawnienia do prowadzenia firmy
- Uprawnienia kierowców
- Masę całkowitą pojazdów
Wszystkie podejmowane w nowelizacji uregulowania składają się na jakość funkcjonowania firmy. Warto podkreślić, że właściciel dobrze zarządzanej firmy nie powinien obawiać się sankcji, gdyż zgodnie z art.92b ustawy o transporcie drogowym na przewoźnika nie można nałożyć kary pieniężnej jeżeli zapewnił on właściwą organizację i dyscyplinę pracy.W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, okolicznością łagodzącą może być podjęcie przez pracodawcę działań mających na celu poprawę sytuacji.
Praktyka pokazuje, że kary w transporcie drogowym nakłada się głównie za złamanie przepisów regulujących czas prowadzenia pojazdów, wymagane przerwy i okres odpoczynku kierowców.
W myśl nowych przepisów czas pracy kierowców nie może przekraczać 48 godzin tygodniowo. (Uwaga – nie można jednak mylić czasu pracy z czasem jazdy) a ewidencję należy przechowywać przez dwa lata. W wyjątkowych sytuacjach czas pracy można przedłużyć do 60 godzin, ale tylko w sytuacji jeżeli średni tygodniowy czas pracy przez ostatnie 4 miesiące nie przekracza 48 godzin.Procedura ewidencjonowania czasu pracy kierowców, szczególnie w dużej firmie transportowej, wymaga dużego nakładu pracy w biurze. Dzisiejsze rozwiązania pomagają jednak ten proces znacznie usprawnić.
Propozycje Transics
Jedną z możliwości jest zdalna kontrola pracy kierowców z biura. Istniejące na rynku rozwiązania telematyczne, jakie oferuje między innymi firma Transics, dają możliwość zdalnej kontroli aktywności kierowców, tachografu oraz pojazdu i przesłania wszystkich niezbędnych informacji w przejrzystej formie do biura.
Opracowana przez Transics platforma biurowa stanowi swoiste centrum dowodzenia dla działań operacyjnych, związanych z zarządzaniem transportem. TX-CONNECT gwarantuje dostęp w czasie rzeczywistym do wszystkich informacji potrzebnych do realizacji zadań transportowych, od momentu przyjęcia zlecenia aż do dostarczenia ładunku do klienta. Dzięki dopasowanym do każdego klienta rozwiązaniom spedytor może m.in.: zdalnie zarządzać czasem kierowcy oraz jego aktywnością, przesyłać zlecenia, zarządzać trasą oraz raportować wszystkie kluczowe parametry. Platformę biurową TX-CONNECT firmy Transics można również łatwo zintegrować z aplikacjami innych dostawców oprogramowania dla transportu, co w znacznym stopniu pozwala zwiększyć efektywność prowadzonej działalności przewozowej.
Kontrola czasu pracy jest jednym z podstawowych obowiązków firmy transportowej. Obecne rozwiązania pozwalają na bieżący podgląd tachografu cyfrowego, z możliwością alarmowania kierowcy i spedytora o przekroczeniach w czasie rzeczywistym. Przedsiębiorca ma wtedy mocny argument przed organami kontrolnymi, że dochował należytego nadzoru. Oprogramowanie TX-Connect kalkuluje również na bieżąco pozostały czas pracy dostępny kierowcy, uwzględniając jazdę, pracę i odpoczynki w okresie dnia, tygodnia i 2 tygodni, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Pozwala to na efektywne planowanie pracy kierowców i maksymalne wykorzystanie dostępnych czasów. Poprzez telematykę Transics pracownicy biurowi mogą również zdalnie sczytywać kartę kierowcy, a także pamięć masową tachografu. Jest to bardzo istotny punkt w firmach wykonujących długie trasy bądź których pojazdy nigdy nie wracają do kraju.
Inwestycja w rozwiązania do zarządzania flotą zwraca się dzięki zwiększeniu efektywności i ograniczeniu kosztów operacyjnych – szczególnie w dużych firmach, gdzie rozwój floty prowadzi również
do zwiększenia ilości pracy administracyjnej.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
87.205.197.*, 25 października 2013, 9:17 0 0
Dlaczego wszelkie takie informacje opatrzone są tytułem w którym się straszy potencjalnego klienta karami, aby tylko ktoś to czytał a i tak nie uzyska jednoznacznej odpowiedzi.
Odpowiedz
188.117.146.*, 29 października 2013, 8:43 0 0
Kolejny pismak publikuje nie pełne informacje i wprowadza zamęt. Czas pracy 48 godzin tygodniowo dotyczy kierowców pracujących na podstawie własnej działalności gospodarczej oraz właścicieli firm.
Odpowiedz
77.255.37.*, 29 października 2013, 14:26 0 0
Aby tylko kasy się nachapać sprzedać a dalej sam się martw przewoźniku.
Odpowiedz