Od chwili premiery pod koniec 2011 roku do klientów trafiło już 30 tys. nowych Mercedesów Actrosów. Niektóre z nich zdążyły przejechać w tym czasie 600 tys. kilometrów i więcej.
Mercedes-Benz Actros dobrze się sprzedaje
Zalety nowego Actrosa docenili także kierowcy nad Wisłą. Na naszych drogach jeździ już ponad 2300 egzemplarzy tego modelu, co czyni Polskę jedym z jego ważniejszych rynków zbytu. Nawet wariant Euro VI, mimo zastosowania wyrafinowanej technologii oczyszczania spalin, uzyskał w jeździe testowej "Record Run" – zorganizowanej przez Daimlera pod okiem specjalistów z DEKRY – o 4,5 proc. niższe zużycie paliwa od Actrosa poprzedniej generacji. W badaniach konsumenckich nabywcy wersji Euro VI z dwunastu europejskich krajów zgłosili oszczędności sięgające od 5 do 15 proc., zależnie od trybu eksploatacji. Odnotowano także znaczące obniżenie zapotrzebowania na czynnik AdBlue (do 40 proc.). Obecnie po europejskich drogach porusza się już ponad 11 tys. Actrosów Euro VI. Ich udział w liczbie zamówień stale rośnie – w Niemczech od wiosny br. utrzymuje się na poziomie około 80 proc.
Układ kontroli spalin bazuje na technologii sprawdzonej na dystansie ponad 25 mld kilometrów w USA – tamtejsze ciężarówki Daimlera są w nią wyposażane od ponad 4 lat. Zapotrzebowanie na olej napędowy dodatkowo zmniejsza inteligentny tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) – według testów to najbardziej dopracowane ze wszystkich podobnych rozwiązań dostępnych na rynku. W codziennej eksploatacji korzyści z działania PPC odczuwalne są zwłaszcza wtedy, gdy obniża się poziom czujności kierowcy, lub gdy pokonuje on nieznaną trasę. W rezultacie zużycie paliwa spada nawet o 5 proc. względem jazdy bez uruchomionego PPC. W Niemczech system ten jest obecnie zamawiany w co trzecim Actrosie.
Ponad jedna trzecia nowych ciężarówek Mercedes-Benz wyjeżdża z fabryki z dodatkowymi pakietami wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Bazowy nazywa się Safety Pack Basic i obejmuje układy Proximity Control Assist i Lane Keeping Assist oraz poduszkę powietrzną kierowcy. Safety Pack Classic zawiera dodatkowo Active Brake Assist oraz system poziomowania pojazdu, a Safety Pack Top – retarder. Jeszcze wyższy jest wskaźnik zamówień pakietów Economy – obecnie sięga 40 proc. W składu pakietu Economy Pack Classic wchodzi system monitorowania ciśnienia w ogumieniu, deflektory powietrza dla kabiny i aerodynamicznie ukształtowane panele boczne; Economy Pack Top obejmuje też wydajny retarder wodny.
Podobnie jak w przypadku osobowych modeli Mercedes-Benz, tak i w przypadku Actrosa dostępne są linie wyposażenia, które czynią jego wnętrze bardziej atrakcyjnym. Pierwsza z nich – Home Line – podkreśla domowy nastrój na pokładzie ciężarówki i wyróżnia się drewnopodobnymi klamkami drzwi i elementami ozdobnymi kokpitu. Druga – Style Line – większy nacisk kładzie na dynamikę nowego Actrosa i zwraca uwagę lśniącym, srebrnym wykończeniem listew, klamek, kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz otworów wentylacyjnych.
Nowy Actros jest najważniejszym elementem sukcesów Mercedes-Benz na Polskim rynku, a zwłaszcza w sztandarowym dla tego modelu segmencie ciągników siodłowych. Na koniec października 2013r. liczba rejestracji takich pojazdów z Gwiazdą wzrosła o 9,4% względem analogicznego okresu w zeszłym roku, zwiększając swoje udziały rynkowe do 16,9%.
Jednym z testów niezawodności dla nowych Actrosów był przejazd kolumny jedenastu pojazdów, które przewiozły 300 palet z artykułami pierwszej potrzeby o wartości 4 milionów euro z Frankfurtu do miejscowości Gaziantep przy granicy z Syrią. Pokonanie liczącej 4000 kilometrów trasy, wiodącej przez sześć krajów, z wieloma godzinami oczekiwania przy przekraczaniu kolejnych granic, zajęło sześć długich dni. Nie stwierdzono awarii czy problemów technicznych.
Komentarze