100 lat rozruszników Bosch

, 3 marca 2014, 15:10

Rozrusznik ma bardzo odpowiedzialne zadanie – uruchamia silnik spalinowy i musi być w stu procentach niezawodny nawet w najtrudniejszych warunkach.

Łatwy rozruch silnika

100 lat temu Bosch wdrożył do produkcji seryjnej rozrusznik elektryczny. Od 1914 roku kierowcy nie musieli już uruchamiać samochodów korbą, dzięki czemu zamożni właściciele coraz częściej osobiście zasiadali za kierownicą. Wkrótce elektryczny rozrusznik pojawił się również w popularnych modelach samochodów, jak choćby Ford T.

Rozrusznik to bardzo ważne urządzenie, uruchamia bowiem znacznie większy silnik spalinowy i musi być w stu procentach niezawodny nawet w najmniej sprzyjających warunkach. Prąd płynący przez rozrusznik może sięgać nawet 1500-2500 amperów, zależnie od tego, czy jest to samochód osobowy, czy pojazd użytkowy. To wartość kilkaset razy większa niż dla urządzeń elektrycznych wykorzystywanych chociażby w gospodarstwie domowym. W efekcie urządzenie nagrzewa się nawet do 180 stopni Celsjusza. Tylko wszechstronnie przetestowane rozruszniki Bosch podołają tym wymogom w każdej sytuacji.

Współcześnie rozwijane są specjalne, wzmocnione konstrukcje rozruszników do systemów Start/Stop. W pojazdach z tym układem niezbędne jest wzmocnienie łożyskowań rozrusznika, przekładni planetarnej oraz zwiększenie trwałości komutatora. Rozrusznik Start/Stop uruchamia bowiem pojazd wielokrotnie częściej, niż ma to miejsce w tradycyjnych rozwiązaniach. System Start/Stop pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz obniżenie emisji toksycznych składników spalin. Rozruszniki Bosch to urządzenia solidne i niezawodne, stosowane zarówno w najmniejszych samochodach osobowych, jak i w SUVach, czy też limuzynach klasy wyższej. Urządzenia firmy Bosch znajdują się też w największych pojazdach użytkowych z dużymi silnikami diesla. Zakres mocy sięga od 0,75 kW aż do 26 kW. Obecnie większość europejskich producentów stosuje rozruszniki Bosch na wyposażeniu fabrycznym samochodów. Bosch oferuje nie tylko nowe urządzenia, ale i technologię naprawy rozruszników. Elementy takie jak włączniki elektromagnetyczne, sprzęgła (bendiksy), zębniki, szczotkotrzymacze, wirniki czy przekaźniki sterujące mogą zostać wymienione, umożliwiając dalszą eksploatację urządzenia. Produkty te są takiej samej jakości, jak elementy stosowane na wyposażeniu fabrycznym samochodów.

Dzięki możliwości naprawy klient może zaoszczędzić, gdyż w wypadku awarii nie musi zamawiać kompletnego urządzenia, tak jak może to mieć miejsce w wypadku produktów konkurencji. Dostęp do wiedzy o technologii napraw Bosch jest szczególnie istotny dla warsztatów samochodowych. Dla zainteresowanych bardziej kompleksowym rozwiązaniem możliwy jest zakup rozruszników regenerowanych fabrycznie w ramach programu wymiany części Bosch eXchange.

Komentarze

Brak komentarzy