Filtry w pojazdach użytkowych – kompletna gama Bosch

30 kwietnia 2014, 15:49

Rola filtrów w pojazdach użytkowych jest nie do przecenienia. Dziesiątki, a nawet setki tysięcy kilometrów, które te samochody pokonują w ciągu roku to olbrzymie obciążenie dla wszystkich typów filtrów. Przy transporcie międzynarodowym dochodzi do tego jeszcze czynnik zmiennej jakości paliwa.

Większe obciążenia – wyższe wymagania

Właśnie dlatego wymagania stawiane filtrom stosowanym w samochodach użytkowych są wyższe niż w przypadku filtrów przeznaczonych dla pojazdów osobowych. Podlegają one dłuższym okresom wymiany, muszą sprostać większym objętościom przepływu, a także być odporniejsze na drgania. Powinny również mieć znacznie większą zdolność pochłaniania zanieczyszczeń oraz odporność na pulsację, co często wiąże się z większym rozmiarem.

Filtry do pojazdów użytkowych muszą gwarantować maksymalną ochronę poszczególnym mechanizmom w ekstremalnie trudnych warunkach. Mając to na uwadze, Bosch w ścisłej współpracy z producentami aut stworzył kompletną gamę produktów spełniających najwyższe wymagania jakościowe.

Technologie stosowane przy produkcji filtrów Bosch zapewniają ich trwałość i optymalną pracę, co przekłada się na skuteczniejszą ochronę podzespołów samochodu. Wśród najważniejszych należy wymienić:

  • łączenie końcowych części bibuły filtracyjnej w filtrach paliwa poprzez zgrzewanie włókien. Daje to większą szczelność i odporność na korozję w porównaniu z popularnymi metodami stosowanymi przez innych producentów, takimi jak klejenie, wytłaczanie czy użycie szyny metalowej;
  • łączenie metalowej obudowy z pokrywą w filtrze paliwa przy pomocy techniki podwójnego wywinięcia, które jest znacznie trwalsze i daje większą szczelność niż klejenie lub spawanie.

 

Filtry, zanim trafią do sprzedaży, przechodzą drobiazgową kontrolę jakości. Sprawdzane są: wytrzymałość mechaniczna, długookresowa odporność na wysokie i niskie temperatury, szczelność, odporność na pulsację i na korozję. Jedną z najważniejszych kategorii filtrów w pojeździe są filtry paliwa, które chronią układ wtryskowy i silnik przed nawet najdrobniejszymi zanieczyszczeniami i cząsteczkami wody. Jak się okazuje, to bardzo ważne, ponieważ nowoczesne silniki diesla są wyjątkowo czułe na jakość paliwa, która może się różnić w zależności od miejsca tankowania.

Filtry oleju napędowego, oleju silnikowego i powietrza

Ze względu na duże objętości przepływu w samochodach użytkowych często stosuje się w nich separatory wody do wstępnej filtracji. Właściwy filtr oleju napędowego jest odpowiedzialny za dokładną filtrację paliwa. W filtrach oleju napędowego stosowany jest między innymi mikroporowaty, wielowarstwowy materiał filtracyjny, który zapewnia wysoki stopień filtracji cząstek. Powłoka żywiczna dodatkowo chroni materiał filtracyjny przed działaniem wody i agresywnych substancji zawartych w paliwie. Rozwiązania te zwiększają żywotność filtrów i zapewniają maksymalną ochronę kosztownego układu wtryskowego.

Zadaniem filtra oleju jest blokowanie dostępu zanieczyszczeń do silnika, takich jak: pył, cząstki metalu będące efektem tarcia, produkty spalania oraz cząsteczki sadzy. W samochodach użytkowych, oprócz filtra pełnego przepływu, który filtruje całość oleju, niejednokrotnie stosowany jest jeszcze filtr dodatkowego przepływu, który oczyszcza od 5 do 10% oleju w niezależnym obiegu. Zatrzymuje on najdrobniejsze cząsteczki, głównie sadzy, zapobiegając w ten sposób gęstnieniu oleju, osłabianiu jego właściwości smarnych i przedwczesnemu starzeniu.

Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami obecnymi w zasysanym powietrzu. Obecność tego rodzaju zanieczyszczeń oraz wiążące się z nimi zwiększone tarcie mogą spowodować przyspieszenie zużycia tłoków i cylindrów. To z kolei może prowadzić do obniżenia mocy silnika, zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. Materiał filtracyjny filtrów powietrza do samochodów użytkowych wykonany jest z mikrowłókien pokrytych impregnatem żywicznym. Ma on znacznie drobniejsze pory, co sprawia, że przepuszczalność pyłów została w ich przypadku zredukowana o połowę. W ten sposób osiągany jest stopień filtracji na poziomie 99,9%.

W przypadku pojazdów budowlanych stosowane są jeszcze inne wspomagające filtry powietrza, takie jak dodatkowe wkłady filtracyjne i separatory cyklonowe.

Filtry kabinowe – czyste powietrze w miejscu pracy

Filtr kabinowy BoschPojazdy użytkowe to miejsca pracy, więc bardzo ważny jest w ich przypadku komfort kierowcy i jego zdrowie. Filtr kabinowy blokuje dostęp do wnętrza auta szkodliwym substancjom, takim jak kurz, zarodniki grzybów, nieprzyjemnie pachnące i szkodliwe dla zdrowia gazy, bakterie, drobiny sadzy, cząsteczki gazów wydechowych czy też dymów przemysłowych. Czyste powietrze w kabinie auta zwiększa koncentrację kierowcy, wpływa także na lepszą widoczność, którą zapewnia mniejsze parowanie szyb.

Aby sprostać temu zadaniu, standardowe filtry kabinowe Bosch wyposażone są w trzy warstwy włókien o zróżnicowanej grubości. Filtr wstępny zatrzymuje kurz i pyłki, naładowana elektrostatycznie mikrowłóknina przyciąga pył, sadzę i bakterie, a włóknina nośna stabilizuje całą konstrukcję. Dodatkowo w filtrach z węglem aktywnym warstwa tej substancji absorbuje szkodliwe i nieprzyjemnie pachnące gazy.

Filtry specjalne

Do filtrów specjalnych zalicza się między innymi filtry płynu AdBlue stosowane w nowoczesnych układach oczyszczania spalin Denoxtronic. Ich zadaniem jest ochrona wrażliwych elementów układu Denoxtronic przed preparatem AdBlue. Agresywność chemiczna tego płynu wymaga użycia innych materiałów filtracyjnych niż te, z których wykonuje się standardowo pozostałe filtry samochodowe. Filtry systemu Denoxtronic posiadają warstwę filtracyjną pokrytą żywicą fenolową i dużą powierzchnię materiału filtracyjnego. Odporność filtrów na agresywny chemicznie płyn AdBlue uzyskano dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów zabezpieczonych powłokami z nowoczesnych materiałów, takich jak np. teflon.

W ofercie filtrów specjalnych do pojazdów użytkowych Bosch znajdują się również osuszacze powietrza, filtry cieczy chłodzącej, separatory oleju oraz filtry oleju hydraulicznego. Oferta produktów jest systematycznie poszerzana o nowe pozycje.

Pełny spis oraz zastosowanie filtrów Bosch do samochodów użytkowych, podobnie jak innych produktów marki Bosch, zawiera aplikacja ESI. Dzięki niej szybko i sprawnie można dobrać odpowiedni filtr do danego modelu samochodu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!