Gdy mówi się o innowacjach, podnoszeniu jakości produkcji i nowatorskich technologiach w motoryzacji, niemal zawsze kojarzy się je z luksusowym autem osobowym. Rozumowanie takie jest prawie właściwe… Samochód ciężarowy to narzędzie pracy, musi jeździć stale, każda naprawa czy dodatkowa obsługa to strata czasu, niedotrzymany termin dostawy, większe koszty transportu, a w efekcie towarów, które używamy codziennie.
Firma Hella od ponad 115 lat związana z motoryzacją doskonale rozumie te zagadnienia i swoje działania w takim samym stopniu skupia na pojazdach użytkowych jak i osobowych. Oświetlenie – tradycja i siła firmy Hella – dla pojazdów użytkowych to bardzo ważna dziedzina, podlegająca ciągłemu rozwojowi. Technologia diod LED w reflektorach i lampach tylnych ciężarówek to dziś już standard. Oświetlenie z LED przyczynia się do zmniejszenia czasów przeglądów, ograniczenia wymian elementów eksploatacyjnych, poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, a także wpływa na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery.
Konstruktorzy Helli we współpracy z producentami samochodów użytkowych opracowują nowe generacje reflektorów. Światła dzienne w technologii LED to podstawowe wyposażenie każdej nowej konstrukcji. Coraz częściej światła mijania to moduły soczewkowe LED. W oświetleniu przednim rozwiązania oświetlenia adaptacyjnego jak statyczny i dynamiczny system doświetlania zakrętów czy światła autostradowe to widoczny trend technologiczny. Oświetlenie tylne i boczne już w całości jest opanowane przez technologię LED w znacznie większym stopniu niż w samochodach osobowych.
Reflektory przednie z wykorzystaniem technologii LED wprowadzane są sukcesywnie w nowych Mercedesach w modelu Actros, w Volvo mdelu FH, DAFie w modelu LF i XF/CF. Technologia LED Helli trafiła także do legendarnych Kenwothów i Peterbiltów.
Innowacją docenioną przez producentów naczep i przyczep jest modułowy system Hella EasyConn. EasyConn pozwala budować oświetlenie przyczepy/naczepy tak, aby spełniało wszystkie wymagania przepisów ruchu drogowego, a także specyficzne wymagania użytkowników i było dopasowane do jej wymiarów i funkcji. System EasyConn zaprojektowany jest elastycznie, umożliwia w dowolnej chwili rozbudowę funkcji oświetleniowych w pojedzie oraz pozwala na szybkie i łatwe naprawy uszkodzeń. Ze względu na modułowość, naprawy polegają na wymianach uszkodzonych fragmentów instalacji i lamp bez konieczności demontażu czy przebudowy całej instalacji przyczepy. Koszty takich napraw są minimalne, a proces naprawy bardzo szybki. System EasyConn spełnia bardzo rygorystyczne wymagania ADR – może być stosowany w pojazdach przewożących ładunki niebezpieczne i wybuchowe.
Nowością w konstrukcji nowej odmiany systemu EasyConn o nazwie Next Generation jest zespolona lampa tylna w konstrukcji hybrydowej – użytkownik decyduje, które funkcje oświetlenia będą wykorzystywały technologię LED, a które tradycyjne żarówki. Zamianę funkcji świetlnych z żarówek na LED można dokonać „na placu” gdy użytkownik odbiera od producenta swój nowy pojazd lub w czasie eksploatacji w dowolnej chwili, gdy ujawnią się takie potrzeby. Nowa lampa tylna opracowana jest według projektu maksymalnej symetryzacji, co ograniczyło do minimum liczbę części składowych i zamiennych. Np. dla obu lamp tylnych produkuje się tylko jeden klosz i jedną obudowę, moduły oświetleniowe LED mają taką samą wielkość i te same elementy mocujące co moduły żarówkowe, a każdy moduł żarówkowy korzysta z tego samego elementu odblaskowego z wbudowaną oprawką żarówki. Wewnętrzna instalacja elektryczna lampy pozwala na bardzo szybką wymianę modułów żarówkowych na LED bez jakichkolwiek zmian wewnętrznych. Właśnie ta uniwersalność i modułowość systemu EasyConn jest podstawą jego popularności i niezawodności. W instalacje oświetleniowe systemu EasyConn wyposażane są naczepy i przyczepy takich firm jak np. Ackermann, Liebherr, Krone, Kogel, Sommer Schmitz Cargobull czy polski Wielton.
Wszystkie elementy oświetlenia przeznaczone dla pojazdów użytkowych przechodzą pełny program badań jakościowych stosowanych w firmie Hella i dodatkowe badania specjalistyczne uwzględniające specyfikę eksploatacji pojazdów użytkowych. Zanim produkty dla ciężarówek trafią do producentów i na rynek w czasie projektowania i optymalizacji technologicznej są poddawane testom na wibracje o zmiennej częstotliwości i amplitudzie, są natryskiwane przez wiele godzin preparatami solnymi pod różnym ciśnieniem czy poddawane nagłym zmianom temperatury w laboratoryjnych komorach klimatycznych. Tylko konstrukcja, która przejdzie wszystkie etapy badań jakościowych jest zakwalifikowana do produkcji. Ponieważ technologii i produktom Helli zaufali użytkownicy samochodów ciężarowych – krwioobiegu transportu – Hella nie może zawieść swoich partnerów, stąd stosowanie najnowszych technologii, jakość uwzględniona już w projekcie części, elastyczność i uniwersalność produktów i to wszystko bez rozgłosu i spektakularnych pokazów jakie przygotowuje się dla aut osobowych.
Komentarze