IAA 2014: Chłodnicze technologie firmy Konvekta

, 10 października 2014, 16:22

Konvekta specjalizuje się w technologii chłodniczej oraz klimatyzacji, także dla segmentu pojazdów ciężarowych. Firma zaprezentowała gamę swoich produktów podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Dystrybutorem produktów Konvekta w Polsce jest Drabpol.

Agregaty chłodnicze 12 V do furgonów, zasilane akumulatorami

Jedną z najważniejszych nowości Konvekty, prezentowanych na targach IAA były agregaty chłodnicze. Chłodnie do 7,5 t z zabudową kontenerową nie stanowią dobrego rozwiązania  dla wąskich, zatłoczonych miast. Tutaj przewagę mają małe, szybkie i zwrotne samochody dostawcze (furgony). Dokładnie dla tej kategorii pojazdów i dla tego obszaru zastosowania Konvekta opracowała agregat chłodniczy FK 1120-E. Urządzenie chłodzące zasilane jest z akumulatora pojazdu i dlatego też jest kompatybilne ze wszystkimi pojazdami. Nie ma konieczności zabudowy sprężarki w komorze silnika. Tym samym eliminowane są nie tylko koszty zabudowy mocowania sprężarki, ale też istnieje nieograniczona możliwość zabudowy w pojazdach z klimatyzacją miejsca pracy kierowcy.

Agregat FK 1120-E zapewnia stalą wydajność przy temperaturach zewnętrznych do 43°C prawie we wszystkich obszarach zastosowania, ponieważ jest zasilany akumulatorem i nie jest zależny od prędkości obrotowej silnika pojazdu. Ta cecha sprawia, że agregat ten jest  idealnym rozwiązaniem dla ruchu miejskiego, gdzie szczególnie w godzinach szczytu dominują  korki i powolny ruch naprzód (ruch tzw.  Stop-and-Go).

Agregat FK1120-E składa się z dwóch części: ze skraplacza dachowego DKD 133-E oraz z płaskiego parownika VD1013. Cała technologia chłodniczo – napędowa zabudowana jest w jednostce dachowej. Wszystkie komponenty są dopasowane do siebie i dzięki możliwości łatwego zdjęcia obudowy są przyjazne w obsłudze. Kolejna zaleta tkwi pod pokrywą skraplacza dachowego. Tutaj znajduje się silnik elektryczny, odpowiedzialny za napędzanie sprężarki chłodniczej. Silnik jest bezszczotkowy i tym samym eliminowane są  koszty wymiany szczotek węglowych (każda ok. 600 €) podczas konserwacji.

StreamLine – orzeźwiający pakiet klimatyzacji

W ciągu kilku ostatnich miesięcy seria klimatyzatorów StreamLine produkowanych przez firmę Konvekta sprawdziła się w tropikalnych regionach świata. Producenci pojazdów, jak również  użytkownicy autobusów począwszy od Afryki przez Indie, a na Chinach kończąc, doceniają  zalety systemu.

Obudowa dachowa StreamLine (SL) harmonijnie dopasowuje się do sylwetki każdego autobusu. Klimatyzator SL jest o 10% mniejszy i o 45 kg lżejszy od innych modeli w wyniku zastosowania specjalnie opracowanego nowego materiału bazowego oraz dzięki innowacyjnemu projektowi. Komponenty wykonane z materiałów bazowych są optymalnie do siebie dopasowane, tworząc w ten sposób układ o wysokim poziomie szczelności. Precyzyjnie dopracowana konstrukcja pozwala amortyzować wibracje dzięki czemu moduły zasilające są lepiej chronione i w konsekwencji urządzenie pracuje dłużej. 

Jedna obudowa dla różnych wariantów mocy chłodzenia. Zakres mocy chłodzenia klimatyzatorów serii SL wynosi od 35 do 44 KW. Wszystkie warianty mocy chłodzenia mieszczą się w takiej samej obudowie w wyniku czego punkty podłączeń dla producenta pojazdów są zawsze w tym samym miejscu. Przygotowanie dachu pojazdu pod zabudowę wygląda tak samo niezależnie od wybranego wariantu mocy chłodzenia, co oznacza że obudowa jest zawsze taka sama, chociaż różna może być moc chłodzenia dobierana tak aby sprostać wymaganiom klienta końcowego w zakresie obszaru zabudowy. Nowoczesna koncepcja budowy klimatyzatorów serii SL sprawiła, że montaż urządzeń jest prosty, a czas instalacji został znacznie zredukowany.

Podczas gdy w konwencjonalnych systemach klimatyzacyjnych udział świeżego powietrza w modułach wynosi 20%, nowy klimatyzator Steam Line dostarcza od 0 do 100% świeżego, oczyszczonego powietrza, którego obieg kontrolowany jest przez elektronicznie sterowaną klapę. Poprzez optymalizację kanału powietrznego udoskonalono przepływ powietrza  i zwiększono moc chłodzenia. Ponadto zwarta konstrukcja umożliwia połączenie klimatyzatora z systemem ogrzewania. 

Urządzenia klimatyzacyjne do pojazdów szynowych

Konvekta zaprezentowała także najnowsze rozwiązania dla pojazdów szynowych. Nowe klimatyzatory to połączenie systemu o wysokim poziomie złożoności z postępem technicznym. O wyjątkowości systemu HVAC 5401 stanowi  jego modułowa konstrukcja. Przy tworzeniu serii 5401 specjaliści z firmy Konvekta zastosowalitechnologię umożliwiającą, gdy zachodzi taka potrzeba, łączenie kilku samowystarczalnych modułów klimatyzacji. Każdy z modułów może zostać oddzielnie wybrany i kontrolowany niezależnie od pozostałych. Awaria całego systemu jest praktycznie niemożliwa.

Inne rozwiązanie zastosowano w przypadku serii HVAC 74 oraz HVAC 84.Wysoka niezawodność klimatyzacji tych serii gwarantowana jest przez układy chłodnicze, które działają niezależnie od siebie. Awaria jednego układu, nie ma wpływu na drugi, który kontynuuje pracę. Taka konstrukcja z jednej strony umożliwia wyraźną redukcję wagi, a z drugiej strony ujawnia duży potencjał w zakresie oszczędności energii.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Wiki90123, 8 lutego 2016, 18:11 0 0

Jestem użytkownikiem samochodu wyposażonego w chłodnie marki KONVEKTA typ.FK 2250
Nr.fab a-\42.521\1
Rok prod.01\98
Płyn R134a 07900
Prosze o szczegóły użydkowania
POZDRAWIAM!

Odpowiedz