DAF odnotował 10% różnicę w ilości dostaw pomiędzy 2013, a 2014 r. W obliczu bardzo mocnego, ostatniego kwartału 2013, to wynik powyżej przewidywań firmy.
Spadek i wzrost zarazem
Końcówka roku 2013, a szczególnie grudzień z 1 736 dostawami bardzo mocno podwyższył statystyki DAFa. W ciężkim segmencie aż sześć miesięcy 2014 osiągnęło wynik powyżej poziomu dostaw z roku poprzedniego. Jeśli rozłożyć kumulację dostaw z końcówki 2013 (koniec obowiązywania normy Euro 5) DAF notowałby kolejne 3 lata systematycznego wzrostu, tzn, 2012, 2013, 2014.
Dealerzy DAF nie dysponowali na początku ubiegłego roku stokiem pojazdów Euro 5 do sprzedaży. Realizowane były wyłącznie dostawy ciężarówek sprzedanych w roku poprzednim. Dlatego też marka DAF stanęła do konkurencji ze stokiem pojazdów Euro 5 wynoszącym aż 2 500 sztuk, co stanowiło w ciężkim segmencie ponad 16% całego rynku, oferując najnowsze pojazdy Euro 6.
Biorąc pod uwagę wyłącznie dostawy pojazdów Euro 6, marka DAF utrzymała pozycję lidera ciężkiego segmentu powyżej 16 ton DMC z udziałem 20%, tj. o 182 sztuki wyprzedzając konkurenta nr 2. Nawet bez odliczania pojazdów Euro 5 marka DAF utrzymała też pozycję lidera w ciągnikach siodłowych z udziałem 19,3%, o 4,3 punktu powyżej drugiego miejsca.
Rok 2014 okazał się rekordowym biorąc pod uwagę sprzedaż flotową. Ponad 500 pojazdów dostarczono do bezpośrednio obsługiwanych klientów flotowych. Jeśli dodamy do tego flotową sprzedaż dealerów, to ponad 1 000 ciężarówek DAF zakupiły duże floty w Polsce. Wyniki te to dobry prognostyk na przyszłość, bowiem świadczą o wysokiej ocenie pojazdów DAF Euro 6 przez polskich przewoźników.
W przypadku segmentu lekkiego 6-16 ton DMC aż 35%, ponad jedna trzecia tego rynku, stanowiły pojazdy Euro 5. Wobec braku stoku i późniejszej dostępności lekkich pojazdów DAF osiągnął wynik 5,3% w lekkim segmencie.
Rynek pojazdów używanych 2014 wzrósł o 19% w stosunku do 2013 przekraczając 23 000 nowych rejestracji. Import pojazdów DAF wzrósł w tym czasie aż o 48%, osiągając rekordowy wynik 3 740 pojazdów. 24% nowych pojazdów DAF, dostarczonych klientom w ubiegłym roku, objętych było kontraktami serwisowymi DAF Multisupport. Również co piąty, nowy DAF sfinansowany został przy pomocy oferty Paccar Financial Polska.
Rok 2014 to również rekordowa absorbcja dealerów, rekordowa sprzedaż części zamiennych, również z katalogu TRP. 24-godzinny serwis ITS w Polsce wykazał się również rekordową skutecznością załatwiając 86% wszystkich zgłoszonych przypadków w czasie nie przekraczającym 6-ciu godzin od momentu zgłoszenia. Jest to wynik powyżej średniej europejskiej dla wszystkich dealerów DAF. Był to jeden z wielu powodów, dla których podczas spotkania reprezentantów przedstawicielstw DAF z całej Europy w Eindhoven Dyrektor Działu Serwisu DAF Trucks Polska Bartosz Gruszczyński po raz drugi z kolei odebrał z rąk Dyrektora Działu Aftersales DAF Trucks NV Johana Drentha nagrodę dla najlepszego działu serwisu w roku 2014 w całej organizacji DAF. Nagroda przyznawana jest w oparciu o ocenę takich kryteriów jak szybkość reakcji serwisu ITS na wezwanie klienta, wykonanie czynności serwisowych poprawnie za pierwszym razem, realizację akcji serwisowych, jakość wykonywanych obsług i napraw, jakość obsługi klienta oraz sprzedaż kontraktów DAF Multisupport.
W przeszłości firma DAF Trucks Polska otrzymała nagrody za najlepsze osiągnięcia w sprzedaży pojazdów oraz dwukrotnie za najwyższy wzrost sprzedaży części zamiennych DAF i TRP/AllMakes.
DAF Transport Efficiency
Na początku roku 2015 firma DAF wprowadziła do swojej oferty innowacje, które w istotny sposób spowodują podniesienie wydajności transportu. Usprawnienia zastosowane w silnikach PACCAR MX, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak przewidujący tempomat, przewidująca zmiana biegów i tryb Eco zapewniają łącznie oszczędność paliwa na poziomie 4–5%. Nowe owiewki i spoilery oferują dodatkowe oszczędności. Wszystkie te innowacje to część nowego programu „DAF Transport Efficiency”, w ramach którego oferowane są produkty i usługi stworzone z myślą o zapewnieniu najwyższej wydajności na kilometr.
Więcej informacji o DAF Transport Efficiency w naszej relacji
Prognoza 2015
Firma DAF zakłada znaczący wzrost rynku pojazdów ciężarowych w ciężkim segmencie (pow. 16 ton DMC) do poziomu 17 000 nowych rejestracji (10% wzrostu) oraz wzrost segmentu pojazdów lekkich (6-16 t DMC) do poziomu 2 200 nowych rejestracji (8% wzrostu). Powodów oczekiwane wzrostu jest wiele:
- Prognozy wzrostu PKB w Polsce i UE
- Planowany wzrost produkcji przemysłowej w 2015 w Polsce i w UE
- Planowany wzrost exportu
- Index PMI powyżej 50 (52,8)
-
Wymiany pojazdów Euro 5 na pojazdy Euro 6 spowodowane przez:
– Wprowadzenie obniżonej stawki MAUT na pojazdy Euro 6 o 2 eurocenty, dające 1 200 Euro oszczędności w kosztach myta w skali roku (przy miesięcznym przebiegu na niemieckich drogach 5 000 km)
– Wyższa ekonomia pojazdów DAF Euro 6 o ok. 1,5 litra skutkująca kolejną obniżką w wysokości 2 400 Euro na rok z tytułu zużycia paliwa (przy przebiegu 12 000 km miesięcznie)
Komentarze