Wszystkie nowo produkowane DAFy będą posiadały szereg usprawnień w ramach pakietu zmian TRANSPORT EFFICIENCY. Nowa koncepcja ma wpłynąć nie tylko na obniżenie spalania, ale i na poziom usług oraz obsługi klientów. Przy okazji prezentacji tych istotnych zmian, DAF podsumował miniony rok na polskim rynku.
Transport Efficiency to nie nazwa nowej generacji pojazdów DAF. To raczej swego rodzaju "lifting" stylistyczny i technologiczny pojazdów obecnej generacji. Co więcej, innowacje zastosowane w modelach XF i CF nie ograniczają się tylko do kwestii związanych bezpośrednio z pojazdem. Co to oznacza?
– „DAF Transport Efficiency to program łączący technologię z usługami, poradami i rozwiązaniami, które będą służyć podniesieniu osiągów transportu i redukcji jego kosztów, a także wpływu na środowisko naturalne." – powiedział Zbigniew Kołodziejek, Marketing Manager DAF Trucks Polska.
Rozwiązania technologiczne DAF Transport Efficiency
Najważniejszymi zmianami, wprowadzonymi w tym roku w pojazdach DAFa są nowe rozwiązania technologiczne, takie jak przewidujący tempomat, korzystający z nawigacji GPS i tryb Eco, obniżający moment obrotowy aż do 11 biegu. Zmieniono także spojlery i osłony boczne, by poprawić przepływ powietrza. Łącznie wszystkie rozwiązania mogą przynieść oszczędność paliwa na poziomie do 5%, w porównaniu z pojazdami nie wyposażonymi w pakiet Transport Efficiency.
W ramach programu, zmodernizowano silniki MX-11 i MX-13. W 10,8-litrowym silniku MX-11 zoptymalizowano przepływ oleju oraz zapewniono bardziej efektywne spalanie paliwa dzięki przeprojektowaniu komory spalania, ulepszeniu wtrysku paliwa i oprogramowania sterującego fazami wtrysku. Nowa turbosprężarka 12,9-litrowego silnika PACCAR MX-13 oferuje usprawniony przepływ, a nowy wał rozrządu poprawia synchronizację zaworów. Silnik PACCAR MX-13 korzysta także z bardziej wydajnego przepływu oleju, polepszonej redukcji strat na opory wewnętrzne oraz wydajniejszej, dwustopniowej pompy cieczy chłodzącej i zoptymalizowanego oprogramowania.
W zakresie wyposażenia pojazdu, najważniejszą innowacją jest tempomat Predictive Cruise Control dostępny wraz z przewidującą zmianą biegów Predictive Shifting (w modelach Euro 6 serii CF i XF). Funkcja Predictive Cruise Control ustala prędkość, a funkcja Predictive Shifting wybiera odpowiedni bieg. Tempomat Predictive Cruise Control wykorzystuje technologię GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić sposób pokonania drogi przez kolejne 1–2 km. System „spogląda” do przodu i przewiduje np. pochyłości terenu.
Punktem wyjścia obu technologii jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans. Efektem jest mniejsza ilość redukcji i praca jednostki napędowej przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa, ponieważ rośnie wydajność silnika. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy. Jeśli za szczytem wzniesienia teren natychmiast się obniża, przed dotarciem na szczyt do silnika wtryskiwana jest mniejsza ilość paliwa, a masa pojazdu umożliwia „przepchnięcie” go przez szczyt.
W niektórych sytuacjach system zezwala na jazdę z prędkością poniżej zaprogramowanej, na przykład gdy pojazd znajduje się w pobliżu szczytu podjazdu, a system „wie”, że energia potencjalna spowoduje szybkie osiągnięcie wymaganej prędkości podczas zjazdu. Tempomat Predictive Cruise Control może czasowo dopuścić jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (oczywiście w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa.
Tempomat Predictive Cruise Control i przewidująca zmiany biegów Predictive Shifting umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 3 proc., zwłaszcza w pagórkowatym terenie.
Ciekawym rozwiązaniem, jest wprowadzony jako wyposażenie standardowe w pojazdach Euro 6 serii CF i XF Tryb ECO. Redukuje on moment obrotowy silnika o 10 proc. na pierwszych jedenastu biegach, zapewniając oszczędność paliwa na poziomie 1 proc. podczas codziennego użytkowania. Większość sytuacji drogowych zwykle nie wymaga pełnego przyspieszenia. Opcja ta jest jednak nadal dostępna po naciśnięciu przycisku.
Zobacz pełną listę usprawnień DAF Transport Efficiency
Zmiany w kabinach – komfort kierowcy
DAFy Transport Efficiency posiadają także nowe wykończenie kabin oraz bardziej funkcjonalny wyświetlacz DIP. Można na nim śledzić informacje z tachografu. Co więcej, np. w przypadku przekroczenia przez kierowcę przepisów, DIP wyświetli odpowiednią informację, wraz z sygnalizacją dźwiękową. Skórzane wnętrza kabin otrzymały nową, ciekawą kolorystykę Copper Brown. W fotelach poprawiono boczne podparcie. Zmniejszono także poziom hałasu w kabinie poprzez nowe umiejscowienie panelu sterującego dodatkowej nagrzewnicy – na tylnej ścianie (wcześniej znajdował się z boku).
Rok 2014 dla DAFa
Podczas konferencji prasowej, poświęconej koncepcji Transport Efficiency, przedstawiono także wyniki finansowe DAFa w 2014 r. Okazało się, że minione 12 miesięcy było trudnym okresem dla koncernu. Głównym powodem była wysoka sprzedaż w końcówce roku 2013. Nowy rok, DAF zaczynał z zerowym stokiem samochodów w Europie. Brak dostępności pojazdów był jednak chwilowy – firmie udało się osiągnąć wyniki porównywalne do tych z kilku ostatnich lat. Wyłączając rok 2013, gdy sprzedaż wyraźnie wzrosła ze względu na wycofanie normy emisji Euro 5.
W Polsce DAF w 2014 r. był liderem pod względem sprzedaży pojazdów spełniających normę Euro 6 z 20% udziałem w rynku. Zajął także pierwsze miejsce z 19,3% udziału w rynku ciągników siodłowych. Dla DAFa rok 2014 był też rekordowy pod względem sprzedaży kontraktów serwisowych, usług finansowych, części i obsługi posprzedażowej. Aż 86% pojazdów naprawiono w czasie krótszym niż 6 godzin.
Komentarze