Nowa generacja rozwiązań nawigacyjnych na komputery pokładowe pojazdów ciężarowych

, 22 maja 2015, 12:07

Firma Trimble wprowadziła na rynek nowe rozwiązanie nawigacyjne kolejnej generacji na komputery pokładowe stosowane w pojazdach ciężarowych w sektorze transportowo-logistycznym.

Na szczególną uwagę zasługują nowe funkcjonalności takie jak trójwymiarowe mapy, łatwość i elastyczność zmian ustawień komputera, liczne profile pojazdów, propozycje alternatywnych tras, ponowne przeliczanie tras na podstawie aktualnych informacji o ruchu drogowym, a także różnego rodzaju komunikaty dla kierowców.

Nowa nawigacja oparta jest na innowacyjnym rozwiązaniu dla pojazdów ciężarowych CoPilot Truck, opracowanym przez firmę ALK z grupyTrimble. Technologię nawigacyjną CoPilotwykorzystują w Europie między innymi najwięksi producenci pojazdów ciężarowych. Dzięki połączeniu systemu nawigacyjnego CoPilot Truck i wiedzy firmy Trimble w zakresie opracowywania nowych rozwiązań powstała nawigacja dla pojazdów ciężarowych, która jest atrakcyjna wizualnie i łatwa w obsłudze.

– „W systemie nawigacji dla pojazdów ciężarowych istotne jest dostarczenie niezbędnych informacji takich jak cechy poszczególnych pojazdów i prędkość, a także generowanie ostrzeżeń przed zagrożeniami. System pozwala na przykład uniknąć zbyt niskich mostów lub wysyła ostrzeżenie przed ostrym zakrętem. Ponadto umożliwia wymianę informacji z pracownikami zaplecza, dzięki czemu dyspozytorzy mają jasny obraz sytuacji floty i wiedzą, kiedy poszczególne pojazdy dotrą do celu” – mówi Michel VanMaercke, dyrektor generalny Trimble Transport & Logistics na kraje Azji i Pacyfiku oraz regionu EMEA.

Największym unowocześnieniem nowej nawigacji dla pojazdów ciężarowych jest pojemnościowy ekran dotykowy komputerów pokładowych. Dodano także wiele łatwych w obsłudze funkcji, w tym możliwość wyświetlania map w widoku 3D oraz otrzymywania przez kierowcę komunikatu o zbliżaniu się do fotoradaru (jeżeli zezwalają na to przepisy obowiązujące w danym kraju). Na podstawie dostępnych informacji w systemie nawigacyjnym ustalono ograniczenia prędkości specjalnie dla pojazdów ciężarowych.

– „Nową funkcją jest także sygnalizacja pasa ruchu na wyświetlaczu komputera pokładowego. Sugeruje ona kierowcy sposób zmiany pasów ruchu na ruchliwych skrzyżowaniach, aby mógł optymalnie kontynuować przejazd. Ponadto system nawigacyjny jest także aktywny w trakcie przejazdu przez tunel, dzięki czemu po wyjeździe z tunelu kierowca może liczyć na dokładne instrukcje” – dodaje MichelVan Maercke.

Przy opracowywaniu nowego rozwiązania nawigacyjnego dla pojazdów ciężarowych priorytetem dla firmy Trimble była jego elastyczność i łatwość obsługi. Ustawienia na ekranie dotykowym można dostosować do indywidualnych potrzeb kierowcy. Zmiany w wyświetlaczu można wprowadzić po jednym naciśnięciu menu. System umożliwia także zdefiniowanie i zapisanie wielu profili pojazdów na podstawie cech i ograniczeń pojazdu.

– „Kierowca nie musi już ręcznie wprowadzać zmian w ustawieniach przy każdym nowym kursie. Teraz tylko wybiera odpowiedni profil ciężarówki i rusza w drogę, a w razie konieczności może coś zmienić” – powiedział Van Maercke.

Nowe rozwiązanie nawigacyjne wyświetla trasę optymalną oraz dwie trasy alternatywne do wyboru kierowcy. Obliczenia nowych tras są dokonywane na podstawie informacji o ruchu drogowym.

– „Informacje o ruchu na drodze uzyskujemy dzięki firmie HERE (należącej do koncernu Nokia), która dostarcza również mapy cyfrowe. W oparciu o dane otrzymywane od HERE w czasie rzeczywistym nasz system nawigacyjny w sposób przejrzysty prezentuje informacje o ruchu drogowym aktualnie panującym na trasie przejazdu. Pasek z kodami w różnych kolorach sygnalizuje potencjalne problemy. Klikając na pasek kierowca otrzymuje bardziej szczegółowe informacje o danym problemie. Kierowcy mogą również samodzielnie tworzyć ustawienia – mogą na przykład zaprogramować rozwiązanie nawigacyjne tak, aby otrzymywać propozycje alternatywnej i szybszej trasy w przypadku opóźnienia przekraczającego 15 minut” – powiedział Van Maercke.

Nową nawigację firmy Trimble dla pojazdów ciężarowych można także w pełni zintegrować z aplikacjami zaplecza oferowanymi przez Trimble takimi jak FleetWorks i FleetCockpit. Dyspozytorzy mogą wysyłać do pojazdu pełne informacje o trasie i komunikować się z kierowcami, aby płynnie kontrolować i optymalizować wykonywanie poszczególnych operacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!