Rynek w liczbach-główne przyczyny niesprawności pojazdów użytkowych

, 13 czerwca 2005, 0:00

Głównymi przyczynami niesprawności pojazdów użytkowych są przede wszystkim: uszkodzenie silnika (36%), ogumienia (26%) i układu elektrycznego (17%) Szczegółowy rozkład procentowy poszczególnych przyczyn awarii przedstawiony jest poniżej.



Znacznej części awarii można stosunkowo łatwo uniknąć, dbając o regularne serwisowanie pojazdu, regulacje, wymianę materiałów eksploatacyjnych etc.
Można się o tym szczególnie wyraźnie przekonać na przykładzie tak banalnej, a jednocześnie tak często pomijanej czynności jak kontrolowanie właściwego ciśnienia w ogumieniu (jeszcze raz spójrzmy na wykres: uszkodzenia opon to aż jedna czwarta wszystkich przypadków).
Jak wynika z badań, co druga opona jest użytkowana przy ciśnieniu za małym o co najmniej 10%. A zarówno za niskie jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach wpływa bardzo negatywnie na ich trwałość – wcale nierzadkie w praktyce obniżenie ciśnienia o 20% redukuje czas „życia” opony również o 20% a obniżenie ciśnienia o 25% zmniejsza jej trwałość już prawie o 40%.
Nie wspominając już o znacznie zwiększonym zużyciu paliwa czy zmniejszeniu bezpieczeństwa na drodze.
Według danych niemieckich tylko przez prawidłowy dobór i eksploatację ogumienia można uzyskać w skali rocznej oszczędności rzędu 2500 euro na każdy eksploatowany samochód ciężarowy.
Źródeł podobnych oszczędności można również szukać przy pozostałych podanych na wykresie przyczynach niesprawności.
Najwyższy czas, abyśmy również w Polsce zaczęli zwracać uwagę na pozornie drobne szczegóły prawidłowej eksploatacji pojazdów – inaczej trudno będzie firmom działać w warunkach ostrej konkurencji na rynku przewozowym zjednoczonej Europy, gdzie liczy się każde obniżenie kosztów działalności.


Źródło informacji: Service 24 GmbH&Co, Wabco Polska.

Komentarze

Brak komentarzy