Bieżnikowanie opon jest nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również kosztowo efektywne, ze względu na to, iż karkas, który stanowi 80% wartości opony jest ponownie wykorzystywany.
Według danych firmy Kraiburg opony do samochodów osobowych mogą być bieżnikowane generalnie tylko raz, natomiast do samochodów ciężarowych od 1 do 3 razy. Największą ilość razy mogą być bieżnikowane opony do samolotów, bo aż 12 razy.
Do produkcji opony do samochodu ciężarowego, bądź autobusu wykorzystuje się około 60-80 kg gumowego surowca. Z kolei przy regeneracji opony zużywa się go 5 razy mniej. W związku z tym znaczna ilość tego surowca może być zaoszczędzona, co ma istotny wpływ na środowisko. W krajach Unii Europejskiej rocznie oszczędza się w ten sposób więcej niż 300 tys. ton gumowego surowca rocznie.
Wykorzystywanie opon bieżnikowanych w poszczególnych krajach Unii Europejskiej jest dość zróżnicowane., np. w Hiszpanii bieżnikowanych jest ponad 40% opon do samochodów ciężarowych, z kolei w Finlandii dwukrotnie więcej.
Według wyników sondażu przeprowadzonego w naszym serwisie, można stwierdzić, iż w Polsce jeszcze wiele firm nie korzysta z bieżnikowania opon ciężarowych.
Dla przypomnienia poniżej przedstawiam wyniki tego sondażu. Jego pytanie brzmiało: Jaki procent sprzedawanych/eksploatowanych w Państwa firmie opon ciężarowych stanowią opony bieżnikowane/ regenerowane?
Źródło: kraiburg-retreading.com/index.php
Komentarze