Regulacje dotyczące napraw gwarancyjnych

, 2 stycznia 2006, 0:00

Ponieważ coraz więcej zapytań otrzymujemy w sprawie stosowania części bez logo koncernu samochodowego, dlatego też przygotowaliśmy sondaż oraz zebraliśmy podstawowe informacje dotyczące tego tematu. Celem rozporządzenia GVO 1400/2002 jest zrównoważenie konkurencji na rynku motoryzacyjnym.
Rozporządzenie to zmieniło definicje części oryginalnych i części porównywalnej jakości.
GVO pozwoliło na:
-Stosowanie w warsztatach autoryzowanych części z innych źródeł niż koncerny samochodowe.
-Dokonywanie napraw gwarancyjnych (odpłatnych) używając części oryginalnych pochodzących od niezależnych producentów oraz porównywalnej jakości.
-Prowadzenie przez warsztaty niezależne odpłatnych napraw gwarancyjnych.


Jak pokazuje sondaż znaczna część firm ma stosunkowo małą wiedzę na ten temat.
Pytanie w sondażu brzmiało:
Jak uważasz, czy zgodnie z prawem warsztat niezależny może prowadzać naprawy gwarancyjne?
Poniżej prezentujemy wyniki sondażu.


„Oryginalne części zamienne” :
To części zamienne takiej samej jakości jak elementy wykorzystywane do montażu samochodów oraz produkowane zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu. Obejmuje to również części zamienne produkowane na tej samej linii produkcyjnej, co wymienione elementy.
Przykład takich części:
Części w opakowaniach prawdziwych producentów (dostawców na pierwszy montaż) na przykład: Hella, Textar itp.


„Części o porównywalnej jakości”:
To wyłącznie części zamienne wyprodukowane przez jakiekolwiek przedsiębiorstwo zdolne w dowolnej chwili potwierdzić, że dane części odpowiadają jakości elementów, które są lub były wykorzystywane do montażu danych pojazdów silnikowych.
Kontrolę wiarygodności danych wypełnia kodeks cywilny i odpowiedzialność jaką bierze na siebie wystawca zaświadczenia.


Szczegółowe wyjaśnienie możliwości napraw gwarancyjnych przez niezależne warsztaty i stosowania części bez logo koncernu samochodowego oraz części o porównywalnej jakości omawia tak zwana Broszura wyjaśniająca, na przykład pytanie 37, 98.

GVO – EU: Broszura wyjaśniająca
Pytanie 37:
Jeżeli konsument w ciągu okresu gwarancyjnego wykonał naprawę lub przegląd swojego pojazdu w niezależnym warsztacie, to czy producent może odmówić honorowania gwarancji?


Jeżeli konsument wykonał naprawę lub przegląd w niezależnym warsztacie w czasie okresu gwarancji producenta, to gwarancja może być utracona, jeżeli prace te zostały wykonane wadliwie. Jednakże, ogólny obowiązek wykonywania przeglądów lub napraw w ciągu takiego okresu tylko w ramach autoryzowanej sieci mógłby pozbawić konsumentów prawa do wyboru, czy przegląd lub naprawa pojazdu ma być wykonana przez niezależny warsztat i uniemożliwiłby takim warsztatom, zwłaszcza w przypadku przedłużonych gwarancji, skutecznie konkurować z autoryzowaną siecią.


Pytanie 98:
Czy dostawca może wymagać od swoich autoryzowanych warsztatów, aby do zwyczajnego przeglądu lub naprawy pojazdów silnikowych używali wyłącznie oryginalnych części zapasowych dostarczanych przez niego?


Nie. Zobowiązanie autoryzowanego warsztatu, aby do zwyczajnego przeglądu220 lub naprawy221 pojazdu silnikowego używał tylko oryginalnych części zapasowych dostarczonych mu przez producenta pojazdów byłoby równoznaczne z ograniczeniem swobody tej osoby zajmującej się naprawami w używaniu oryginalnych części zapasowych lub części zapasowych o porównywalnej jakości nabywanych od innych dostawców według jego wyboru 222.


Wszystkim głosującym dziękujemy za uczestnictwo w sondażu i zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnej sondzie tym razem pytanie brzmi:
Jaki procent części produkują koncerny samochodowe (dotyczy UE) ?

Głosować prosimy tylko jeden raz, wchodząc na stronę www.truckfocus.pl (patrz lewa strona pod banerem).

Komentarze

Brak komentarzy