Schaeffler szkolił, jak wymieniać łożyska

29 maja 2018, 0:24

W październiku, zespół specjalistów Schaeffler, przy współpracy z Q-Service Truck Krix-Pool, dokonał wymiany łożysk piasty kół jezdnych w naczepie wyposażonej w oś BPW. Wymianę wykonano w siedzibie firmy, w Izabelinie-Dziekanówku.

Jako część zamienną zastosowano najnowszy produkt Schaeffler – zestaw łożysk FAG SmartSET o numerze referencyjnym 723700110 (zdj. 1), w którego skład wchodzą moduły łożyska wewnętrznego i zewnętrznego piasty koła, pierścienie montażowe oraz instrukcja montażu (zdj. 2, 3).

Moduły są nasmarowane i zmontowane w procesie produkcji – mają wykonany naciąg wstępny. Koszyk z rolkami złączony jest z pierścieniem sprężystym, spinającym obydwie bieżnie łożyska (zdj. 4). Bieżnie łożyska pokryte są czarną powłoką Duratect-B (zdj. 4), charakteryzującą się wysoką odpornością na korozję, niwelującą mikropęknięcia i zmniejszającą tarcie. Zastosowany smar LOAD 150 daje dobre właściwości smarujące przy niskich prędkościach obrotowych kół oraz wytrzymuje duże obciążenia mechaniczne i termiczne. Dzięki nowej powłoce i specjalnemu środkowi smarnemu, łożyska te mogą zrobić przebieg około 1 mln kilometrów. Specjalnie wykonane fazy na bieżniach ułatwiają ich montaż w piaście jak i na osi, czopie zwrotnicy. Taka konstrukcja łożyska umożliwia prosty montaż.

zdjęcie 4.

Po przygotowaniu naczepy przystąpiono do wymiany łożysk. Po zdjęciu kół jezdnych, cofnięciu regulacji ustawieniu szczęk hamulcowych, zdemontowano pokrywę piasty. Następnie odbezpieczono i odkręcono nakrętkę centralnej piasty, po czym zsunięto zespół piasta – bęben hamulcowy. Kolejną czynnością było odłączenie bębna od piasty i wymontowanie łożysk (wyjęcie bieżni wewnętrznych wraz z koszykiem z rolkami i wybicie za pomocą wybijaka bieżni zewnętrznych z piasty). Następnie umyto piastę osi (popularnie zwaną czopem) i zdjęto uszczelniacz piasty z pierścienia pomocniczego.

Ważnym etapem była weryfikacja części w celu określenia uszkodzeń łożysk i ich przyczyny. Oś i piasta nie miały widocznych defektów. W przypadku uszczelniacza, warga uszczelniająca była urwana, a w łożysku wewnętrznym (większej średnicy) stwierdzono ubytek materiału na bieżni zewnętrznej i na niektórych rolkach, a także skorodowane obszary, smar wymieszany był z wodą (zdj. 5).

zdjęcie 5.

Ten stan łożyska powodował jego głośną pracę i duże opory toczenia. Powodem było uszkodzenie wargi uszczelniacza w wyniku współpracy z uszkodzoną (porysowaną) powierzchnią pierścienia pośredniego, osadzonego na osi od strony tarczy kotwicznej (zdj. 6). Po oględzinach łożyska, umyto je w celu weryfikacji powierzchni bieżni zewnętrznej od strony osadzenia w piaście. Powierzchnia bieżni miała równomierny ślad osadzenia w piaście, co potwierdza brak owalizacji piasty.

zdjęcie 6.

Następnie przystąpiono do montażu zestawu FAG SmartSET, zgodnie z zamieszczoną instrukcją. Zaczęto od wprasowania większego łożyska z użyciem dołączonego pierścienia montażowego (narzędzie o specjalnym kształcie umożliwiającym wciśnięcie łożyska w gniazdo oddziałując siła na bieżnię zewnętrzną). Łożysko należało ustawić tak, aby krawędź bieżni zewnętrznej tworzyła z osią piasty kąt 90 stopni (zapobiega to zaklinowaniu się łożyska). Pomiędzy narzędzie a tłoczysko prasy zastosować pierścień lub tuleję o średnicy zbliżonej do średnicy narzędzia – siła wprasowania w osi łożyska.

zdjęcie 7.

Podczas wprasowywania ważne jest, żeby siła nie była mniejsza niż 0,5 t (jeśli tak by się stało, należy wymienić piastę) (zdj. 6, 7, 8) – w przypadku braku bezpośredniego odczytu, decyduje przelicznik ciśnienie – siła.

zdjęcie 8

W trakcie wciskania łożyska, maksymalna siła nie może przekroczyć siły podanej w instrukcji montażu, określającej prawidłową głębokość osadzenia łożyska. Uwzględniając powyższe instrukcje wprasowano małe łożysko. Końcowym etapem było wprasowanie pierścienia uszczelniającego z użyciem pierścienia montażowego większej średnicy (również dołączonego do zestawu) (zdj. 9). Tak przygotowaną piastę połączono z bębnem hamulcowym. Na oś założony został pierścień pomocniczy. Następnie posmarowano wargę uszczelniacza i włożono na oś zespół piasta – bęben hamulcowy, uwzględniając osiowe ustawienie (dzięki specjalnie sfazowanym bieżniom łatwy montaż na osi, czopie).

zdjęcie 9.

W kolejnym etapie dokręcono i zabezpieczono nakrętkę centralną, zalecanym przez producenta osi momentem dokręcenia. Przy tej konstrukcji łożyska nie było konieczności obracania piastą (w przeciwieństwie do tradycyjnego łożyska) (zdj. 10).

zdjęcie 10.

Po zakończeniu wymiany łożysk, zespół specjalistów Schaeffler przeprowadził rozmowę z mechanikiem, z którym wspólnie przeprowadzano naprawę. Mechanik zaobserwował, że przy zastosowaniu zestawu SmartSET montaż był czysty, prosty i szybki, ponieważ nie potrzeba smaru, nie obraca się kołem. Dzięki specjalnie obrobionej bieżni, wprasowanie łożyska i osadzenie piasty na osi koła jest łatwe i bezpieczne.

– Stosowanie zestawów FAG SmartSET jest szybsze i łatwiejsze niż użycie tradycyjnych łożysk. Dla mnie krótszy czas przestoju, szczególnie w przypadku samochodów ciężarowych, przekłada się wprost na pieniądze. – powiedział po przeprowadzonym montażu Sławomir Drużba, właściciel warsztatu.

 

Wszystkie informacje potrzebne do wymiany łożyska znajdują się na portalu REPXPERT. Zapraszamy do korzystania.

Artykuł sponsorowany Schaeffler. Autor: Jerzy Horbaty - Specjalista ds. szkoleń technicznych Schaeffler Polska sp. z o.o.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!