Filtry Boscha do AdBlue®

11 czerwca 2019, 0:19

Bosch jest twórcą układu Denoxtronic służącego do redukcji emisji tlenków azotu. W fabryce Boscha w Hiszpanii produkowane są filtry AdBlue® stosowane w tym układzie. Producenci ciężarówek wykorzystują je na pierwszy montaż.

Spalanie w silniku powinno być tak czyste, jak to tylko możliwe. Konieczne jest również oczyszczanie spalin, aby ograniczyć emisję zanieczyszczeń. W tym celu kilku producentów silników i pojazdów użytkowych korzysta z systemów Denoxtronic firmy Bosch, które wtryskują AdBlue® do spalin, doprowadzając do redukcji tlenków azotu w katalizatorze SCR. Tlenki azotu są zamieniane w wodę i azot, co zmniejsza emisję zanieczyszczeń z silników Diesla.

AdBlue® może zawierać cząstki zatykające lub uszkadzające wtryskiwacz w module dozującym Denoxtronic. Stąd też w układzie stosuje się filtr, który chroni wtryskiwacz i umożliwia dokładne dozowanie środka AdBlue®.

Dokładne specyfikacje filtrów są określane przez producentów pojazdów. Wymagania dotyczą np. zdolności zatrzymywania pyłu, odporności na działanie AdBlue® i na zamarzanie. Główny cel tych specyfikacji jest zawsze taki, aby filtry przyczyniły się do spełnienia obowiązujących przepisów emisji spalin, w pełni wykorzystując swoje możliwości oczyszczania. Dlatego należy je wymieniać co 120 000 do 320 000 km przebiegu – w zależności od wymagań producenta.

Optymalne medium filtracyjne jest kluczowym czynnikiem wpływającym na skuteczne działanie filtrów Denoxtronic. Bosch stosuje papiery filtracyjne na bazie celulozy ze specjalną impregnacją, która zapewnia odporność mechaniczną, termiczną i chemiczną. W zależności od przyszłego zastosowania można stosować dodatkową warstwę z drobnych włókien z tworzyw sztucznych, powstającą w bardzo zaawansowanym procesie. Zwiększa to jeszcze bardziej wytrzymałość filtra.

Ze względu na wysoką zawartość wody AdBlue® zamarza i rozszerza się już przy -11,5°C. Z kolei w wysokich temperaturach AdBlue® może być agresywny w stosunku do niektórych tworzyw sztucznych i metali.

Aby zapobiec uszkodzeniom w niskich temperaturach filtry są wyposażone w ściśliwe elementy kompensacyjne wykonane z elastycznej gumy. Są one w stanie poradzić sobie z ciśnieniem zamarzniętego AdBlue®.

Czy wiesz, że …?

AdBlue® to wodny roztwór mocznika składający się w 32,5% z mocznika i do 67,5% z demineralizowanej wody. Ciecz jest wtryskiwana do układu wydechowego i powoduje selektywną, katalityczną redukcję (SCR). Tlenki azotu i amoniak są przekształcane przy tym w wodę i azot.

Dowiedz się więcej o filtrach Boscha

Dowiedz się więcej o układzie oczyszczania spalin Denoxtronic:

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!