W niektórych okolicznościach katalizator SCR może wypełnić się skrystalizowanym AdBlue. Nagromadzenie skrystalizowanego AdBlue może powstać w przypadku wtryskiwania czynnika podczas zimnych cykli, w których katalizator SCR nie osiąga odpowiedniej temperatury niezbędnej do pełnej reakcji chemicznej. Jeśli poziom katalizy przekracza ilość, którą można usunąć podczas normalnego funkcjonowania silnia, konieczna może się okazać regeneracja wymuszona.
W tej procedurze stałe kryształki są przekształcane w stan gazowy.
Ta konwersja jest wykonywana przez rozgrzanie modułu SCR do temperatury, która powoduję sublimację kryształków usuwając je z systemu.
Nagrzewanie modułu SCR odbywa się poprzez rozgrzewanie filtra cząstek stałych (DPF), podobnie jak podczas regeneracji DPF, ale przez dłuższy czas.
Aby możliwe było przeprowadzenie całego procesu, należy spełnić następujące wymagania:
- Procedura może trwać 30 do 90 minut,
- Upewnić się, że pojazd stoi na zewnątrz,
- Upewnić się, że w pobliżu rury wydechowej nie ma żadnych przedmiotów, które mogłoby zostać uszkodzone wskutek działania wysokich temperatur,
- Dla bezpieczeństwa przygotować sprawną gaśnicę,
- Po uruchomieniu testu, procedura rozruchowa może się różnić w zależności od temperatury płynu chłodzącego silnika,
- Prędkość obrotowa silnika rośnie od czasu aż filtr cząstek stałych osiągnie temperaturę odpowiednią dla rozpoczęcia operacji dozowania z modułu dodatkowego wtryskiwacza.
- Gdy filtr cząstek stałych osiągnie odpowiednią temperaturę, zawór dawkujący paliwa do obróbki końcowej zostaje włączony w celu dostarczenia paliwa.
- Gdy procedura zostanie zakończona, wtryskiwacz paliwa obróbki końcowej oraz zawór odcinający paliwo po obróbce końcowej zostają wyłączone, a prędkość obrotowa silnika powraca do prędkości obrotowej biegu jałowego,
- W tym punkcie należy pozostawić silnik pracujący przez 2-3 minuty,
- Procedurę można zatrzymać w dowolnej chwili.
W celu prawidłowego wykonania regeneracji katalizatora SCR należy wykonać poniższe działania:
Należy postępować w następujący sposób: (ilustracja 2)
- Oznacz pozycję błotnika [C]
- Zdemontuj błotnik [C]
- Zdemontuj boczne światło obrysowe z bocznych osłon termicznych [B]
- Zdemontuj boczne osłony termiczne[B]
- Oczyść boczne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności)
- Zdemontuj górne osłony termiczne [A]
- Oczyść górne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności)
- Za pomocą sprężonego powietrza oczyść tłumik i cały otaczający go obszar,
- Zainstaluj górne osłony termiczne [A]
UWAGA: górne osłony termiczne należy zainstalować, podczas gdy boczne osłony termiczne oraz przedni błotnik należy zdemontować przed wykonaniem regeneracji katalizatora SCR.
- Jeżeli pojazd posiada zawieszenie pneumatyczne ustaw go na wyższym poziomie,
- Podłącz tester diagnostyczny TEXA i wykonaj regulację: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna) ilustracja 3
- Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez oprogramowanie diagnostyczne,
- Pozostań obecny przy pojeździe przez cały czas trwania procedury
- Po zakończeniu procedury zakończ diagnostykę,
- Zamontuj błotnik [C] za pomocą oznaczonej wcześniej pozycji jako punktu referencyjnego,
- Zamontuj boczne osłony termiczne [B]
- Zamontuj boczne światło obrysowe na bocznych osłonach termicznych [B]
- Powrócić do normalnego poziomu zawieszenia.
Od strony oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC5 TRUCK, procedura wymuszenia regneracji SCR wygląda następująco:
- Wybór pojazdu – w tym przypadku jest to pojazd RENAULT TRUCK C Series Euro 6
- Wybór sterownika do diagnostyki – funkcja dopalenia realizowana jest przez sterownik „Wtrysk Diesel” (ilustracja 1)
- Po połączeniu ze sterownikiem przechodzimy do zakładki „REGULACJE” (ilustracja 3) i wybieramy funkcję: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna)”
- Przed rozpoczęciem dopalania wyświetli się okno informujące o niezbędnych warunkach jakie należy spełnić by rozpocząć regulacje (ilustracja 4)
- Po potwierdzeniu rozpoczyna się regeneracja – pierwsza faza (ilustracja 5) w kolejnej fazie odbywa się właściwa regeneracja (ilustracja 6)
- Po zakończeniu dopalania należy postępować zgodnie z powyższą procedurą.
Ta i wiele innych procedur regulacji i kalibracji dostępnych jest w oprogramowaniu TEXA IDC5 TRUCK.
Komentarze