Akademia VARTA: Rozwarstwienie elektrolitu

29 kwietnia 2022, 12:28

W akumulatorze kwasowo-ołowiowym elektrolitem jest kwas siarkowy rozcieńczony wodą. Jest niezbędnym elementem w każdym akumulatorze. To między innymi dzięki zawartej w nim siarce mogą zachodzić reakcje chemiczne, przez które możliwe jest zarówno magazynowanie, jak i pobieranie prądu elektrycznego. Kiedy gęstość elektrolitu jest jednolita, wykorzystuje się pełny potencjał elektrochemiczny akumulatora.  Niestety, z biegiem czasu w akumulatorach intensywnie użytkowanych dochodzi do zjawiska rozwarstwienia elektrolitu, gdzie ten o większej gęstości i tym samym ciężarze gromadzi się w jego dolnej części, a rzadszy w górnej (cząsteczki siarki są dwa razy cięższe od cząsteczek wody).

Zdjęcie 1. Stratyfikacja elektrolitu wewnątrz akumulatora.

Konsekwencje rozwarstwienia elektrolitu dla akumulatora to:

  • Nie pozwala wykorzystać całego potencjału elektrochemicznego.
  • Z biegiem czasu powoduje zasiarczanie płyt – szczególnie w dolnych partiach.
  • Zasiarczenie z kolei powoduje utratę pojemności i niewystarczające ładowanie.
  • W dalszej konsekwencji pojawia się korozja oraz wykruszanie się masy czynnej z płyt ołowianych, czyli tzw. opad masy czynnej.

W jaki sposób można temu przeciwdziałać?

W akumulatorach do pojazdów użytkowych VARTA ProMotive EFB zastosowano opatentowany element mieszający, dzięki któremu rozwarstwienie elektrolitu przestaje być problemem. Znajduje się on z boku każdej celi akumulatora i wykorzystuje naturalne ruchy pojazdu, aby mieszać elektrolit.

Zdjęcie 2 i 3. Element mieszający elektrolit w akumulatorach VARTA ProMotive EFB.

Unikalny projekt elementu mieszającego zastosowany w akumulatorach VARTA ProMotive EFB wykorzystuje zasadę naczyń połączonych oraz twierdzenie Bernouliego.  Dzięki temu tworzy przepływ turbulentny we wszystkich celach. Przepływ ten gwarantuje ciągły obieg elektrolitu gdy pojazd użytkowy jest w ruchu.

Zdjęcie 4. Budowa akumulatora VARTA ProMotive EFB (element mieszający w każdej celi)

Różne testy laboratoryjne i badania w terenie wykazały, że akumulatory VARTA ProMotive EFB mogą sprostać o wiele wyższym wymaganiom, niż tradycyjne akumulatory z ciekłym elektrolitem, co znacznie wydłuża ich żywotność. Również pozytywne opinie producentów wyposażenia oryginalnego oraz dobre wyniki niezależnych testów i sprawozdań udowadniają, że akumulatory EFB do pojazdów użytkowych to element będący wysoce wydajnym rozwiązaniem, które spełnia wymogi transportu na duże odległości. Akumulatory EFB do pojazdów użytkowych to kolejny przykład na siłę innowacji akumulatorów VARTA, które z powodzeniem sprostają zarówno obecnym, jak i przyszłym wymaganiom w tym obszarze.

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!