Problemy z układem klimatyzacji często wynikają z błędów, popełnianych przez użytkowników pojazdów. Podstawowym jest zaniechanie lub zapomnienie o tym, że klimatyzację trzeba regularnie serwisować. Zwykle jeśli nie działa, to coś z „tym” trzeba zrobić i to jak najmniejszym kosztem oraz najlepiej od ręki.
Układ klimatyzacji zawiera czynnik chłodniczy – substancję, która z powodu swoich właściwości fizyko-chemicznych, zasady działania układu i materiałów stosowanych w jego budowie „ucieka” z systemu i nie mamy na to wpływu, bo fizyki oszukać się nie da. Zbyt mała ilość czynnika w układzie klimatyzacji to typowa usterka, której konsekwencją jest spadek efektu chłodzenia i wydajności klimatyzacji, a w dłuższej perspektywie zbyt duże obciążenie cieplne sprężarki oraz jej uszkodzenie. Wymiana lub naprawa sprężarki i oczyszczenie układu po jej awarii to wydatek rzędu tysięcy złotych. Regularny serwis pozwala na utrzymywanie właściwej ilości czynnika – układ w każdym momencie działa sprawnie z pełną wydajnością. Regularny serwis to także wczesne wykrywanie lub zapobieganie innym usterkom, a to znacznie obniża koszty korzystania z klimatyzacji. Zaleca się poddawać przeglądowi układ klimatyzacji raz w roku, co zapewni jego wieloletnie bezawaryjne działanie.
Nawet gdy zima jest łagodna, na drogi wysypywane są duże ilości substancji likwidujących gołoledź. Wraz z wodą i piaskiem substancje te dostają się do naszych pojazdów i powodują powstawanie ognisk korozji i wpływają na niszczenie elementów aluminiowych. Takim elementem wykonanym ze stopów aluminium jest skraplacz klimatyzacji. Odpowiada on za jedną z przemian termodynamicznych (zamiana gazu w ciecz) czynnika chłodniczego, umożliwiającą schłodzenie kabiny pojazdu przez układ klimatyzacji. Znajduje się on przed chłodnicą i „zbiera” to, co podrywa koła jadących przed nami pojazdów. Skraplacz ma wiele cienkich lamelek, odpowiednio ukształtowanych blaszek odpowiedzialnych za wymianę ciepła, które szybko niszczą się pod wpływem wodnych roztworów soli, pochodzących z drogi. Uszkodzone lamele to znaczne lub całkowite ograniczenie wydajności układu klimatyzacji. Dodatkowo skraplacz bombardowany jest drobinami piasku i kamykami, które tworzą mikro nieszczelności w jego rurkach, którymi dość łatwo ucieka czynnik chłodniczy. Skraplacz to element, który można zaliczyć do najczęściej wymienianych części podczas napraw układów klimatyzacji.
Ważne jest, aby demontując uszkodzony skraplacz dokładnie sprawdzić i ewentualnie naprawić wszystkie elementy jego osadzenia oraz montażu. Rdza, skrzywione śruby z uszkodzonym gwintem utrudnią, a na pewno bardzo przedłużą montaż nowej części. Jeżeli widoczna jest rdza, to trzeba ją usunąć, dobrze jest też zabezpieczyć naprawiane elementy przed korozją. Gumowe podkładki lepiej zastąpić nowymi, aby nowa część nie była poddana niepożądanym drganiom. Koniecznością jest też sprawdzenie, czy jakieś rurki i przewody elektryczne nie będą się o nowy skraplacz opierać lub ocierać, bo może to doprowadzić nie tylko do skrócenia czasu „życia” skraplacza, ale może też być przyczyną innych często poważnych awarii. Pamiętajmy, że nowego skraplacza nie można naginać, naciągać, czy w podobny sposób „pasować” do miejsca montażu. To nie skraplacz ma być dopasowany do miejsca montażu tylko miejsce montażu ma być przygotowane do montażu nowego skraplacza. Niezbędne będzie też skontrolowanie i ewentualna naprawa przyłączy, którymi czynnik chłodniczy wchodzi i wychodzi ze skraplacza. Obligatoryjnie wymieniamy wszelkie uszczelki, a oringi przed montażem zwilżamy olejem przeznaczonym do sprężarek klimatyzacji. Ułatwi to zamocowanie złączy czynnika, dodatkowo je uszczelni i znacznie przedłuży trwałość uszczelek. Przed montażem nowego skraplacza zaleca się wymianę osuszacza, jeżeli nie stanowi on integralnej części skraplacza. Po montażu nowego skraplacza bezwzględnym obowiązkiem mechanika (wynikającym z Ustawy, której podlegają wszyscy pracownicy obsługujący układy klimatyzacji w pojazdach i ruchomych urządzeniach chłodniczych) jest skontrolowanie szczelności całego układu. Do sprawdzenia szczelności najlepiej użyć azotu technicznego, który wtłaczamy do układu przez jedno ze złączy serwisowych pod ciśnieniem nie przekraczającym ciśnienia pracy użytej w układzie sprężarki. Azot utrzymujemy w układzie ok. 2 – 4 godziny i jeżeli na manometrze kontrolnym nie widać ubytków ciśnienia, to można przystąpić do procedury napełniania układu czynnikiem chłodniczym. Drugą znacznie nowszą, szybszą i dokładniejszą metodą kontroli szczelności jest użycie zamiast czystego azotu mieszaniny 95% azotu z 5% wodoru. Mieszanina taka potocznie zwana jest „hydrogenem”. Mieszaninę wtłaczamy z butli do układu tak jak azot, ale wystarczy przy tym ciśnienie rzędu 5 barów. Następnie korzystając z elektronicznego wykrywacza wodoru możemy bezpośrednio po napełnieniu układu tą mieszaniną sprawdzić, czy wodór nie wydobywa się z połączeń, spawów, złączy serwisowych. O fakcie wydobywania się wodoru, czyli o nieszczelnościach układu poinformuje sygnał dźwiękowy czujnika. Jeżeli nie stwierdza się nieszczelności, to można rozpocząć procedurę napełniania układu czynnikiem chłodniczym.
Najbliższe bardzo ciepłe dni wykażą jak układy klimatyzacji zniosły zimową przerwę, a wiele z nich będzie trzeba „przywrócić do życia”. W warunkach intensywnej eksploatacji liczą się tylko te części, które rozwiązują jednoznacznie zaistniałe problemy. Tu można wskazać na firmę HIGHWAY AUTOMOTIVE, która przygotowała dla serwisów pojazdów użytkowych specjalną ofertę skraplaczy, na które rynek wykazuje rosnący popyt.
Oferta firmy HIGHWAY AUTOMOTIVE to produkty o wysokiej jakości, sprawdzane i kontrolowane na każdym etapie produkcji, spełniające wysokie wymagania produktów na pierwszy montaż (OE). Dla części, o których z doświadczenia użytkowników wiadomo, że często są wymieniane zastosowano dodatkowe procesy technologiczne zwiększające ich trwałość. Skraplacze do popularnych Volvo FH czy DAF X105, 106 mają dodatkową powłokę zabezpieczającą je przed korozją. Zadbano także o pełną zgodność z oryginałami, aby montaż przebiegał bezproblemowo i nie powodował niepotrzebnych, kosztownych przestojów.
Oferta skraplaczy to ponad 115 referencji, odpowiadających katalogowym częściom pierwszego wyposażenia, użytkowanych w naszym kraju ciężarówek. Dodatkową zaletą produktów HIGHWAY AUTOMOTIVE jest 24-miesięczna gwarancja i przyjazne dla środowiska opakowania skutecznie chroniące oferowane produkty w nie zawsze idealnych warunkach dostawy.
Oprócz skraplaczy oferta firmy HIGHWAY AUTOMOTIVE obejmuje też części uzupełniające, wykorzystywane przy przeglądach i naprawach układów klimatyzacji, takie jak osuszacze i parowniki. Cała oferta to produkty o bardzo wysokiej jakości, niezawodności i trwałości odpowiadającej oryginałom producentów pojazdów, a co także nie jest bez znaczenia, w przystępnych, niewygórowanych cenach.
Więcej informacji na temat produktów HIGHWAY AUTOMOTIVE można znaleźć tutaj: https://highwayautomotive.eu/pl/produkty/
Komentarze