Pięć niechcianych prawd na temat filtracji, które mogą wpływać na wydajność i żywotność silnika ciężarówki

20 czerwca 2024, 12:15

Niewiedza na temat filtracji i płynów chłodzących może przyczynić się do obniżenia wydajności i zwiększenia liczby nieplanowanych napraw pojazdów. Zawsze pojawiają się nowe wymagania, najnowsza technologia lub inne zastosowanie do rozważenia.

Co zatem można zrobić, aby nadążyć za zmianami, chronić swój sprzęt i wydłużyć okresy między przeglądami? Wyjaśniają eksperci marki filtrów Fleetguard.

Pełna historia filtracji, którą warto poznać

Podstawowa wiedza na temat filtracji silnika i sprzętu nie zawsze jest pełna. Aby wydłużyć okresy między przeglądami i jednocześnie zwiększyć żywotność sprzętu – a także jego wydajność – warto odkryć i lepiej zrozumieć niektóre z mało znanych problemów branży.

Czas to pieniądz, a wiedza to potęga; ostatecznym celem jest zapewnienie ciągłości działania. Oto pięć niechcianych prawd dotyczących filtracji, które mogą mieć wpływ na osiągi pojazdów.

  1. Paliwo w zbiornikach magazynowych może być brudniejsze, niż wskazują normy branżowe
  2. Dodatki mogą zatykać filtry paliwa i ograniczać wydajność
  3. Niewłaściwe, ale dające się zamontować (ang. „will-fit”) filtry odpowietrzenia skrzyni korbowej mogą powodować wycieki i uszkodzenia silnika
  4. Ukryte koszty tanich płynów chłodzących
  5. Normy branżowe nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste potrzeby

Zawarte tutaj informacje i zalecenia pomogą rozszerzyć ogólną wiedzę na temat systemów filtracji, aby uniknąć uszkodzeń silnika i nieplanowanych przestojów.

1. Paliwo w zbiornikach magazynowych może być brudniejsze, niż wskazują normy branżowe

Osiągnięcie większej wydajności silnika i dłuższej żywotności układu paliwowego wymaga zminimalizowania zanieczyszczenia paliwa, szczególnie w przypadku mieszanek biodiesla. Ogólnie rzecz biorąc, czystsze paliwo oznacza jego większą oszczędność i niższe koszty operacyjne.

Ale nie każde paliwo jest tak czyste, jak by się wydawało.

Chociaż olej napędowy opuszcza rafinerie zgodnie z ustalonymi normami czystości, istnieje wiele możliwości zanieczyszczenia podczas przesyłania i przeładunku:

  • W każdym punkcie przesyłania — od rurociągu do zbiornika i od zbiornika magazynowego do silnika — istnieje możliwość zanieczyszczenia paliwa pyłem, brudem i różnymi substancjami organicznymi, znajdującymi się wewnątrz zbiorników i przewodów.
  • Woda z kondensacji może się gromadzić wewnątrz zbiorników, co może prowadzić do korozji i rozwoju drobnoustrojów.

Co więc należy zrobić?

Jeśli używane jest paliwo ze zbiorników magazynowych, pierwszą linią obrony jest wykorzystanie filtracji w obiektach magazynowych i służących do transportowania, aby zapewnić, że do sprzętu dotrze możliwie najczystsze paliwo. Oprócz usuwania cząstek stałych (PM) filtracja paliwa w zbiornikach magazynowych usuwa większość wody, która dostaje się do oleju napędowego w wyniku kondensacji pary wodnej wewnątrz zbiorników. Zapobiega to korozji części silnika i rozwojowi drobnoustrojów w paliwie, które mogą zatykać filtry, powodując znaczny spadek wydajności silnika i zwiększoną liczbę nieplanowanych serwisów.

Wiele pozasilnikowych filtrów paliwa Fleetguard może być używanych do filtrowania paliwa, gdy jest ono przenoszone ze zbiorników magazynowych do pojazdów. Zawierają one różne rodzaje mediów, w tym media syntetyczne, takie jak StrataPore™ firmy Fleetguard, aby zmaksymalizować ochronę w zastosowaniach związanych z filtracją w zbiornikach magazynowych i recyrkulacją.

Nie należy zapominać również o przewodach paliwowych, króćcach wlewu paliwa i korkach zbiorników paliwa. Muszą być utrzymywane w czystości i odpowiednio przechowywane, gdy nie są używane.

Ponadto zaleca się stosowanie wysokiej jakości filtra paliwa w każdym urządzeniu. Cząsteczki o wielkości 4 mikronów (μm) są znane z tego, że powodują największe uszkodzenia precyzyjnych wtryskiwaczy paliwa i komponentów o dużej dokładności wykonania znajdujących się w obecnych silnikach. Wysokiej jakości filtry mogą skutecznie usuwać pył, zanieczyszczenia i inne twarde cząstki o wielkości nawet 4 μm.

Wiele montowanych w silnikach filtrów Fleetguard, takich jak filtr paliwa typu „spin on” premium FF63054NN, zawiera wydajne media z nanowłókien NanoNet®, które zmniejszają liczbę szkodliwych cząstek docierających do wtryskiwaczy paliwa silnika. Jego unikalna konstrukcja zapewnia maksymalną ochronę silnika dzięki zastosowaniu wielu warstw mediów, które zapewniają, że paliwo spełnia normę czystości ISO 4406.

2. Dodatki mogą zatykać filtry paliwa i ograniczać wydajność

Dodatki do paliwa są czasami stosowane przez dostawców paliwa w celu poprawy przepływu oleju napędowego przez rurociągi, punkty przesyłania i zbiorniki magazynowe. Mogą być również stosowane w zbiornikach magazynowych w celu zahamowania korozji i powstrzymania rozwoju drobnoustrojów. Operatorzy sprzętu mogą je również dodawać w celu zwiększenia ochrony silnika.

Oto niewygodna prawda: te dodatki mogą zatykać filtry paliwa.

Dodatki do paliwa mogą wprowadzać niezamierzone, miękkie (organiczne) zanieczyszczenia, które mogą zatykać filtry. Mogą one reagować z metalami, takimi jak sód i wapń, które dostają się do układu paliwowego w wyniku niewłaściwej obsługi i pozostawiają niepożądane karboksylany. Ulepszacze zimnego przepływu mogą być nierozpuszczalne i prowadzić do zatykania filtra.

Z biegiem czasu osad dławi przepływ paliwa i ogranicza wydajność silnika. Z tego powodu, jeśli używa się dodatków, ważne jest, aby wprowadzać je oszczędnie i ostrożnie.

Nadmierna eksploatacja może skrócić okresy między przeglądami serwisowymi i wymianą filtrów paliwa, potencjalnie zwiększając koszty utrzymania i przestoje. A jeśli nie jest dostępny filtr zamienny lub odpowiedni technik serwisowy, koszty mogą szybko wzrosnąć.

Więc co można z tym zrobić?

Jeśli używasz paliwa ze zbiorników magazynowych, rozważ dodanie systemu filtracji w celu zmniejszenia ilości zanieczyszczeń. Filtry pozasilnikowe, takie jak wkład filtra paliwa FF246, zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń do ruchomych części silnika i wydłużają okresy między przeglądami.

W przypadku stosowania dodatków do paliw należy uważnie monitorować żywotność filtrów i dokładnie je sprawdzać, aby określić, kiedy konieczna jest obsługa serwisowa. Jeśli w paliwie zauważalne są lepkie związki, może to być spowodowane dodatkami.

Kolejny istotny punkt to wybór filtrów paliwa z rynku wtórnego z doskonałymi mediami, które wychwytują brud i pył o wielkości cząstek nawet 4 µm, a także miękkie zanieczyszczenia, takie jak karboksylany. Filtry należy wymieniać w regularnych odstępach czasu zalecanych przez producenta oryginalnego wyposażenia silnika (OEM).

Wiele warstw zaawansowanej ochrony

Ciągłe stany nieustalone, takie jak wibracje, skoki przepływu i wahania ciśnienia, mogą uwalniać wychwycone z paliwa cząstki z konwencjonalnych mediów filtracyjnych. Na skutek obecności tych cząstek w układzie paliwowym może dojść do obniżenia jego sprawności i trwałości.

Nie grubsze niż jednogroszówka media filtracyjne Fleetguard wykonane przy użyciu doskonałej technologii nanowłókien są 10-krotnie skuteczniejsze niż konkurencyjne produkty pod względem przechwytywania i zatrzymywania zanieczyszczeń.

Źródło: Fleetguard

3. Niewłaściwe ale dające się zamontować (ang. „will-fit”) filtry wentylacyjne skrzyni korbowej mogą powodować wycieki i uszkodzenia silnika

Prawidłowo zamontowane filtry wentylacyjne skrzyni korbowej CV (ang. CV – crankcase ventilation) usuwają olej z gazów ze skrzyni korbowej silnika (tj. przedmuchów) powstających podczas normalnej pracy silnika. Przedmuch ze skrzyni korbowej silnika wysokoprężnego powinien zawierać minimalną ilość aerozolu olejowego przed skierowaniem do turbosprężarki (układ zamknięty) lub bezpośrednio do atmosfery przez przewód odpowietrzający (układ otwarty). Korzyści obejmują zmniejszenie emisji (krople i aerozol) oraz zużycia oleju przy jednoczesnym utrzymaniu maksymalnej wydajności silnika.

Jednak nie wszystkie filtry CV z rynku wtórnego wytrzymują wysokie temperatury.

Najwyższej jakości wkład filtra CV jest odporny na wysoką temperaturę gazów ze skrzyni korbowej silnika, która może spowodować stopienie wkładów w niektórych filtrach. Stopiony materiał może zatkać przewód spustowy odseparowanego oleju lub zablokować porty odpowietrzające silnika. Może to prowadzić do zmniejszenia mocy i wyższego ciśnienia w skrzyni korbowej, co powoduje uszkodzenia uszczelnień, wycieki powodujące zwiększone zużycie oleju i podwyższone zużycie paliwa.

Filtry CV gorszej jakości mogą unieważnić gwarancję OEM i uniemożliwiać spełnienie norm emisji spalin.

Zaawansowane filtry CV są w stanie wytrzymać wysokie temperatury, jednocześnie usuwając cząsteczki aerozolu olejowego, które zwykle znajdują się w przedmuchach silników wysokoprężnych.

Warto poszukać filtrów CV, które charakteryzują się unikalnymi, polimerowymi włóknami o różnych rozmiarach,  chroniącymi układ dolotu powietrza i środowisko. Zostały one zaprojektowane w celu utrzymania turbosprężarek i wymienników ciepła w czystości, aby zapobiegać wyciekom i zminimalizować ilość oleju traconego ze skrzyni korbowej. Przykładem jest układ wentylacji skrzyni korbowej Fleetguard CV50634, który można znaleźć prawie we wszystkich głównych markach silników wysokoprężnych i silników napędzanych gazem ziemnym w Europie.

Tanie układy CV nie wytrzymują wysokich temperatur

Pod wpływem wysokiej temperatury niestandardowe lub nieoryginalne media filtracyjne mogą się stopić i osadzić w obudowie. Stopiony materiał może doprowadzić do katastrofalnego uszkodzenia silnika.

Źródło: Fleetguard

4. Ukryte koszty tanich płynów chłodzących

Prawie 40% wszystkich problemów z silnikiem ma swoje źródło w układzie chłodzenia; jest to agresywne środowisko, w którym występują duże prędkości przepływu i wysokie temperatury. Korozja, osadzanie się kamienia kotłowego i uszkodzenia tulei cylindrowych spowodowane kawitacją mogą prowadzić do wycieków, przedwczesnego zużycia silnika i awarii.

Jaki płyn chłodzący jest odpowiedni do danego silnika?

Dostępne są trzy rodzaje płynów i wszystkie mogą zapewnić odpowiednią ochronę: konwencjonalne, hybrydowe lub z technologią kwasów organicznych (ang. organic acid technology, OAT). Prawie wszystkie płyny chłodzące spełniają normę motoryzacyjną ASTM D3306; prawie wszystkie płyny chłodzące do silników wysokoprężnych do dużych obciążeń spełniają normę HD (ang. Heavy Duty), ASTM D6210 — przy przestrzeganiu zaleceń serwisowych OEM. Nie oznacza to jednak, że można układ chłodzenia po prostu „napełnić i zapomnieć”.

Chociaż konwencjonalne płyny chłodzące są najtańsze, wymagają dokładniejszego monitorowania i utrzymania dodatków, co zwiększa koszty. Wymagają również częstszej wymiany.

Hybrydowe płyny chłodzące, takie jak Fleetguard CC2825 ES Compleat™ łączą technologie konwencjonalne i OAT, aby zapewnić doskonałą ochronę silnika i wydłużyć okresy międzyobsługowe.

Płyny chłodzące OAT są najdroższe, ale nie wymagają uzupełniania żadnych dodatków i generalnie działają dłużej bez obsługi serwisowej. Płyn chłodzący ES Compleat™ OAT od Fleetguard zapewnia doskonałą ochronę przed zamarzaniem i wrzeniem przez 1,6 mln km. Jest to dożywotni, wytrzymały, gotowy płyn chłodzący, który zapobiega wżerom i korozji tulei cylindrowych oraz jest kompatybilny z uszczelkami, elastomerami i innymi metalami w silniku.

W przypadku nieprzestrzegania zaleceń OEM mogą pojawić się ukryte wydatki. Mogą one obejmować zarówno konieczność wymiany uszczelek uszkodzonych przez niekompatybilne płyny lub wysokie temperatury, jak i konieczność wymiany skorodowanych komponentów, które wpływają na wydajność silnika. Ryzyko nieplanowanych przestojów związanych z nieplanowaną obsługą serwisową lub poważnymi naprawami.

Płyn chłodzący silnik musi być regularnie sprawdzany. Płyn chłodzący musi być również okresowo wymieniany zgodnie z instrukcjami OEM, aby zapewnić pełną ochronę układu przed korozją i osadzaniem się kamienia na wymiennikach ciepła.

Okres użytkowania płynu chłodzącego kończy się, gdy zawartość dodatków chemicznych przekroczy dopuszczalne limity; jest to zwykle spowodowane niewłaściwym uzupełnianiem płynu koncentratem lub samą wodą i nieutrzymywaniem odpowiedniego poziomu dodatków w płynie chłodzącym.

Jak sprawdzić, czy płyn chłodzący nadal jest dobry?

Narzędzia monitorujące mogą pomóc określić, czy płyn chłodzący spełnia te limity. Paski testowe należy zanurzać w płynie i odczytywać wynik co najmniej dwa razy w roku w celu określenia poziomu glikolu i dodatków. Refraktometry są używane do określania temperatury zamarzania. Zaleca się wykonywanie testu specjalnymi paskami na dalszą przydatność płynu chłodzącego do użytkowania raz w roku.

Które płyny chłodzące są najlepsze do danego zastosowania?

Dostępne są trzy rodzaje płynów chłodzących. Wszystkie mogą zapewnić odpowiednią ochronę, ale niektóre wymagają więcej  obsługi serwisowej niż inne.

Źródło: Fleetguard

5. Normy branżowe nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste potrzeby

Liderzy branży silników i sprzętu ustanowili normy testowania filtracji paliwa, powietrza, smarów i innych płynów. Normy takie jak ISO 4406, ISO 19438, SAE J905 i ISO 5011 służą ważnemu celowi, ale reprezentują minimalne poziomy wymagań lub zakresów wydajności.

Normy takie jak ISO 4406, ISO 19438, SAE J905 i ISO 5011 służą ważnym celom, ale reprezentują minimalne poziomy wymagań lub zakresów wydajności.

Dla jasności, eksperci Fleetguard pomogli stworzyć te normy, a produkty Fleetguard są testowane zgodnie z nimi.

Jednak podobnie jak wiele norm branżowych pozostają one w tyle za najnowszymi technologiami i trendami. Na przykład obecne normy nie uwzględniają najnowszych osiągnięć w zakresie wysokociśnieniowych układów wtrysku paliwa typu common rail (HPCR), paliw z wyższą zawartością biokomponentów i bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji. Nie uwzględniają one również wszystkich rzeczywistych warunków i zanieczyszczeń, które mają wpływ na wydajność filtracji.

Jeśli więc normy branżowe stanowią jedynie punkt odniesienia, skąd wiadomo, jaki filtr lub płyn chłodzący wybrać?Z pewnością pierwszym krokiem jest sprawdzenie specyfikacji OEM dla produktów z rynku wtórnego. Warto zapytać dostawców, czy oferowane przez nich zamienniki spełniają specyfikacje OEM, i upewnić się, że są one zgodne z odpowiednimi normami branżowymi.

Ale na tym nie koniec. Niektórzy producenci OEM przeprowadzają dodatkowe testy, aby zweryfikować wydajność filtrów w rzeczywistych warunkach, których nie uwzględniają normy branżowe. Mogą one obejmować takie czynniki, jak temperatura czy wibracje. (Na przykład Fleetguard przeprowadza 14 zastrzeżonych testów, aby potwierdzić wydajność wykraczającą poza minimalne normy branżowe). Można porozmawiać z dostawcą, aby ustalić, czy którykolwiek z tych czynników może mieć wpływ na wydajność filtracji w pojazdach, a następnie poszukać produktów, które zostały opracowane z uwzględnieniem tych czynników.

Rozwiązania filtracyjne, które chronią to, co ważne

Można mieć pewność, że silniki i pojazdy będą sprawnie działać — dzięki odpowiednim informacjom i wiedzy na temat filtracji dostępnej w firmie Fleetguard. Fleetguard stale rozwija technologie filtracji i ustala bardziej rygorystyczne parametry testów, aby jak najbardziej odzwierciedlić rzeczywiste warunki, w celu zwiększenia wydajności pracy pojazdów.

www.fleetguard.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!