Tuleje cylindrowe z wymiennym pierścieniem ogniowym

, 30 lipca 2015, 12:23

Siła dociskającą głowicę mocuje i ustala pierścień we właściwej pozycji. Innowacyjnym rozwiązaniem jest to, że wewnętrzna średnica pierścienia ogniowego jest nieznacznie mniejsza (około 0,5 mm) niż otwór tulei cylindrowej. Tłok współpracujący z tego typu tuleją posiada pomniejszoną średnicę korony – obszar tłoka powyżej pierścienia uszczelniającego kontaktujący się z pierścieniem ogniowym.

Zagrożenia: nagar w obrębie korony tłoka

Procesowi spalania towarzyszą zawsze wysokie temperatury, sprzyjające rozpadowi węglowodorów, co prowadzi do powstawania węglowych osadów w postaci nagaru. Niewielka ilość nagaru nie jest szkodliwa, jednak powinno się w miarę możliwości dążyć do ograniczenia jego ilości oraz umożliwić usunięcie go z komory spalania w przypadku nadmiernego powstawania. Duże ilości nagaru przyczyniają się do skrócenia czasu pracy tulei w wyniku intensywnego zużywania ściernego tulei oraz mogą doprowadzić do zakleszczenia pierścieni tłokowych i utraty szczelności układu tłokowocylindrowego.

Zastosowanie pierścienia ogniowego i tłoka o zmniejszonej średnicy korony umożliwia „zeskrobywanie” nagaru i usunięcie go wraz ze spalinami, co ogranicza intensywność zużycia układu tłokowo-cylindrowego.

Powstawaniu zwiększonej ilości nagaru sprzyja eksploatacja silnika w niekorzystnych lub trudnych warunkach jego pracy takich jak:

  • Używanie samochodu na krótkich odcinkach i postój pojazdu w korkach
  • Długie okresy pracy silnika na biegu jałowym
  • Niskiej jakości paliwo
  • Niewystarczające chłodzenie
  • Nieprzestrzeganie okresów pomiędzy serwisami

Technologia napraw: niszczący sposób demontażu

Niszczący sposób demontażu pierścienia ogniowego jest bardzo często spotykany. Jeśli pierścień ogniowy nie nadaje się do ponownego użycie, w celu zluzowania pierścienia ogniowego można użyć przecinaka (dłuta), umieszczając go pomiędzy pierścieniem ogniowym i tuleją (Rys.2). Kiedy pierścień ogniowy zostanie zdemontowany, pozostałe części mogą być zdemontowane w zwykły sposób.

Jeżeli tuleja cylindrowa i pierścień ogniowy będą miały być ponownie użyte, demontaż wymaga znacznie większego wysiłku. Na początku obracając wałem korbowym ustaw tłok w dolnym martwym położeniu. Następnie używany pierścień tłokowy o średnicy dopasowanej do średnicy tulei cylindrowej umieść poniżej pierścienia ogniowego. Aby zapobiec wyślizgnięciu się pierścienia tłokowego spod pierścienia ogniowego, po ich zsunięciu, należy zlikwidować luz zamka pierścienia tłokowego. Do tego celu można wykorzystać metalowy klin lub szczelinomierz. Jeżeli tuleja cylindrowa nie będzie demontowana, należy ją zabezpieczyć przed wysunięciem z bloku przy użyciu docisku. Podczas obracania wałem korbowym, tłok przemieszcza się w kierunku górnego martwego położenia, wywiera nacisk na całym obwodzie pierścienia ogniowego i wyciska go z tulei, tym samym staje się narzędziem do jego demontażu.

Tuleje cylindrowe z pierścieniem ogniowym można znaleźć m.in. w:

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jan, 31 lipca 2015, 8:19 0 0

Ciekawy artykul

Odpowiedz