Rozwiązania febi: amortyzatory i zasada ich działania w pojazdach ciężkich

2 listopada 2022, 11:05

Podczas pokonywania nierówności drogowych sprężyny wykazują tendencje do wpadania w ruch wahadłowy. Może to powodować nadmierne przechylenia nadwozia,
a w konsekwencji nawet utratę przez koła styku z nawierzchnią drogi. W celu zapobiegania takim ruchom wahadłowym amortyzatory muszą maksymalnie tłumić to zjawisko, dzięki czemu koła stale stykają się z nawierzchnią drogi, zapewniają komfortową i bezpieczną jazdę.

Zasada działania amortyzatorów

Tradycyjne amortyzatory produkowane są głównie w olejowej wersji jedno- lub dwururowej. W ciężkich pojazdach użytkowych stosowane są przede wszystkim dwururowe amortyzatory gazowe. Amortyzatory napełnione są specjalnym olejem i niewielką ilością gazu, którym najczęściej jest azot. Gaz jest niezbędny, ponieważ ulega sprężaniu. Gdy tłoczysko wsuwa się w amortyzator, olej jest przepychany do rury zewnętrznej. Wzrost objętości w wyniku przesuwania się tłoczyska jest kompensowany przez gaz ulegający sprężeniu.

Charakterystyka tłumienia

Pojazdy produkowane są w różnych konfiguracjach oraz w różnych wersjach ładowności. Dlatego każdy amortyzator musi posiadać parametry pracy dobrane do konkretnego pojazdu.

Amortyzatory podwozia pracują w oparciu o zasadę hydrauliki. Ruchy podwozia kompensowane są kompensowane, dzięki przekształcaniu energii ruchu w energię tarcia. Tarcie powstaje podczas ruchu tłoka w wyniku przeciskania oleju przez zawory tłoka oraz zawór denny.

Różne właściwości w zakresie tłumienia można uzyskać przez odpowiednio dobraną konstrukcję tłoka oraz zawory denne, przez które przeciskany jest olej. Siła tłumienia opiera się na zasadzie przepływu, którego opór zależy od jego prędkości. Przepływ nie jest liniowy, a raczej progresywny i zwiększa się wraz z prędkością przepływu.

Wykres przedstawiający typowe przesunięcie siły tłumienia amortyzatora

Siły dobicia i odbicia mierzone są w odniesieniu do prędkości, z jaką tłoczysko wsuwa się w amortyzator oraz wysuwa z niego. Tylko amortyzatory charakteryzujące się odpowiednio dobranymi parametrami pracy mogą zapewnić optymalne tłumienie oraz bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Zużycie eksploatacyjne amortyzatorów i jego konsekwencje

Amortyzatory ulegają zużyciu. Wiele różnych czynników ma wpływ na zużycie oraz trwałość amortyzatorów. Należą do nich między innymi przebieg, stan nawierzchni dróg oraz waga pojazdu. Wraz z upływem czasu spada skuteczność tłumienia. To powolny proces, który dla kierowcy bardzo często nie jest nawet odczuwalny. Przykładowo utrata skuteczności tłumienia amortyzatora o 50% może oznaczać wydłużenie drogi hamowania o nawet 20%, ponieważ koła nie mają optymalnego kontaktu z nawierzchnią drogi.

Porównanie drogi hamowania

Również praca układów wspomagających kierowcę jest bardzo uzależniona od sprawności amortyzatorów oraz zawieszenia podwozia.

Obok wydłużonej drogi hamowania pojazd z wyeksploatowanymi amortyzatorami może na zakręcie nadmiernie przechylić się, stracić przyczepność i wypaść z drogi. Dodatkowo wzrasta wrażliwość nadwozia na podmuchy bocznego wiatru. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku dużych ciężarówek ze względu na wysoko położony środek ciężkości oraz duża powierzchnię boczną narażona na podmuchy bocznego wiatru. Ponadto podczas hamowania ciężarówka może nurkować i prowadzić się bardzo niestabilnie. Wzrasta zużycie opon i spada komfort prowadzania.

Czy amortyzatory działają jeszcze właściwie?

Pytanie to kierowca powinien sobie zadawać regularnie. Ale nie każdy kierowca jest w stanie udzielić właściwej odpowiedzi na to pytanie. Niemniej jednak oznaką zużycia lub uszkodzenia amortyzatorów jest znacząco gorszy komfort prowadzenia oraz zmiana reakcji układu kierowniczego. Na uszkodzone amortyzatory wskazują także nierówno zużyty bieżnik opon oraz różnice jego głębokości na obwodzie koła. Amortyzatory należy wymienić możliwie jak najszybciej, gdy uszczelniacz tłoczyska jest zużyty i przepuszcza olej, którego duże ilości widoczne są na zewnętrznej części amortyzatora.

Nieszczelny amortyzator

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości odnośnie stanu amortyzatorów należy niezwłocznie zwrócić się do profesjonalnego warsztatu. Doświadczony i wyszkolony mechanik może wykryć niesprawne amortyzatory, a następnie wymienić je w sposób profesjonalny. Wzrost komfortu dzięki w pełni sprawnie działającemu zawieszeniu będzie odczuwalny przez kierowcę, pasażerów, a nawet delikatny ładunek. W ciężkich samochodach użytkowych lub autobusach bezpieczeństwo musi być zawsze najwyższym priorytetem. Pozwala to unikać ryzyka narażenia innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwa, a także eliminować niebezpieczne sytuacje drogowe oraz zapobiegać wypadkom.

Cały asortyment amortyzatorów febi dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Marka febi należy do bilstein group, firmy skupiającej również inne marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!