Ciężki ciągnik siodłowo-balastowy XF105 FTM 8×4
DAF wprowadza udoskonalenia w popularnych modelach CF przeznaczonych dla sektora budowlanego. Zapewniają one dodatkową poprawę w zakresie komfortu jazdy kierowcy, łatwości użytkowania i charakterystyk terenowych. Tandemowy most napędowy w podwoziach i ciągnikach został znacznie ulepszony. Dostępna jest też specjalna funkcja „off road” w zautomatyzowanej skrzyni AS Tronic.
Gama produktów XF105, „Ciężarówki Roku 2007”, została powiększona o ciągnik 8×4, przeznaczony do ponad standardowych potrzeb transportowych.
Od momentu wprowadzenia modeli 4×2 wiosną 2006, do produkcji trafiły ciągniki i podwozia 6×2, jak również szeroka gama modeli 6×4, 8×2 i 8×4, przeznaczonych głównie do zastosowania w sektorze budowlanym oraz transporcie specjalnym. W zależności od modelu, pojazd może być napędzany albo przez 9,2-litrowy silnik PACCAR PR, który osiąga moce maksymalne od 183 kW/250 KM do 265 kW/360 KM, albo 12,9-litrowy silnik PACCAR MX o mocach maksymalnych od 265 kW/360 KM do 375 kW/510 KM. Oba silniki są dostępne zarówno w wersji Euro 4 jak i Euro 5.
Tandemowe mosty napędowe
Do zastosowań wymagających częstych jazd terenowych, DAF dostarcza wiele modeli konfiguracji osi w serii CF z tandemowym mostem napędowym. Przede wszystkim są to: 3-osiowe podwozie FAT 6×4, z 7,5- lub 9-tonową osią przednią oraz 19-, 21- lub 26-tonowe tandemy, przystosowane do ciągnięcia ładunków o masie do 50 ton, oraz ciągnik FTT 6×4 – przeznaczony głównie do zastosowań wymagających trakcji-przyczepności, tj. przewóz drzew, pali czy transport specjalny. Dodatkowo „gama budowlana” CF obejmuje 4-osiowe podwozie FAD 8×4, szczególnie przydatne do montażu wywrotek, betonomieszarek czy pomp do betonu. CF FAD 8×4 posiada z przodu 7,5- albo 9-tonowe osie kierowane. W połączeniu z 26-tonowym tandemem istnieje możliwość ładowności do około 34 ton. Tak jak modele serii CF 6×4, FAD 8×4 jest również dostępny z tandemami 19- i 21-tonowymi.
Udoskonalenia w CF 6×4 i 8×4
DAF wprowadza wiele udoskonaleń do podwozi 6×4 i 8×4. Zapewniają one dalszą poprawę w zakresie komfortu i łatwości użytkowania oraz redukują podatność samochodów na uszkodzenia. Znana ośmio-drążkowa oś tandemowa DAF zaopatrzona jest w łączniki gumowe („silent blocks”). Taka budowa pozwala na zwiększenie cichobieżności i przede wszystkim komfortu jazdy. Aby polepszyć skuteczność hamowania, DAF wprowadza także system hamulcowy EBS w podwoziach 6×4 i 8×4. Dodatkowo asystent hamowania i system kontroli poślizgu SMR wchodzą jako wyposażenie standardowe.
By zwiększyć kąt natarcia i tym samym zmniejszyć podatność na uszkodzenia oraz powiększyć prześwit, podwozie 6×4 FAT umieszczone jest teraz 5 cm wyżej nad osią przednią. Z tych samych powodów we wszystkich podwoziach 6×4 i 8×4 przy chłodnicy zamontowana będzie płyta ochronna o grubości 5 mm. Zaprojektowane zostało też nowe trzystopniowe wejście, ze stałym stopniem środkowym i elastycznie zawieszonym stopniem dolnym. Kolejnym nowym elementem jest umieszczenie stopnia pod zderzakiem, który może być wykorzystany np. do wyczyszczenia przedniej szyby. W tym celu zainstalowano także dodatkowy uchwyt w górnej atrapie. Aby uzyskać więcej miejsca do obsługi przystawki odbioru mocy (PTO), uchwyt po stronie kierowcy został zmodyfikowany.
Odkąd kierowcy odpowiedzialni zostali za ładunek i muszą mieć możliwość oglądania nadwozia, opcjonalnie dostępna jest również platforma z boku kabiny. Kierowca może na niej stać dwiema nogami, a wspornik na dachu zapewnia mu dodatkowy uchwyt na rękę.
Terenowy AS Tronic
Z myślą o zastosowaniach terenowych zaprojektowano specjalną odmianę 12-biegowej skrzyni zautomatyzowanej AS Tronic. Skrzynia ta zmienia biegi szybciej, znacznie szybciej też uruchamiane jest sprzęgło. W efekcie pojazd może być także prowadzony w trybie automatycznym skrzyni AS Tronic w warunkach terenowych. Podczas jazdy po normalnych drogach przycisk na desce rozdzielczej pozwala na zmianę sposobu zmiany biegów AS Tronic z powrotem do trybu drogowego („on road”).
Gama 6×2
Uzupełnienie modeli z tandemowymi mostami napędowymi stanowią też popularne w sektorze budowlanym, pochodzące z nowej serii CF podwozia i ciągniki 6×2 z osią wleczoną. Podwozia, które szczególnie dobrze nadają się do transportu kontenerów wywrotek i materiałów budowlanych, mają ładowność do 19 ton i zaopatrzone są we wleczoną oś 7,5- albo 10-tonową. Wartość ta zależy od założenia pojedynczego lub podwójnego ogumienia. Aby zapewnić maksymalną manewrowości, podwozie CF dostępne jest również z kierowaną i podnoszoną osią wleczoną.
Modele ciągników 6×2 z osią wleczoną są zazwyczaj wykorzystywane do specjalnych, ciężkich zastosowań, wymagających częstego manewrowania. Podniesienie osi wleczonej pozwala na uzyskanie skróconego technicznego rozstawu osi, co polepsza zwrotność i własności trakcyjne pojazdu. Jako ciągniki, nowa seria CF jest także dostępna z kierowaną osią pchaną. Ciągniki te mogą być użyte, przykładowo w połączeniu z naczepami do przewozu cegieł lub naczepami platformami, lub w sektorze transportu specjalnego, gdzie dopuszczalne masy całkowite zestawu dochodzą do 80 ton (w zależności od przepisów).
XF105 FTM: ciężki ciągnik do transportu ponadgabarytowego
Podobnie jak nowa seria CF, nowy XF, wybrany „Ciężarówką Roku 2007”, jest również dostępny w gamie modeli 4×2, 6×2, 8×2, 6×4 i 8×4. Wyjątkowym w XF105 jest FTM, ciągnik w układzie 8×4, z tandemowym mostem napędowym i kierowaną osią pchaną, które razem tworzą układ trzyosiowy (tridem). FTM jest szczególnie dobrze przystosowany do zastosowań w sektorze transportu ciężkiego i specjalnego, do zestawów o masie do 120 ton.
Dzięki pojedynczej osi przedniej i trzem osiom tylnym, nacisk na osie może być rozłożony zdecydowanie bardziej równomiernie. Istnieje większa możliwość nie przekroczenia dopuszczalnych nacisków na osie. Cechą charakterystyczną podwozia XF105 FTM, z jego rozstawem osi 4,8 m, pozostaje relatywnie zwarta konstrukcja w relacji do dopuszczalnej technicznie masy całkowitej, równej 41000 kg. Daje to znaczne korzyści w zakresie zwrotności i umieszczenia siodła, łączonego zazwyczaj z szyją naczep specjalnych, której zasięg jest limitowany.
XF FTM jest ciągnikiem 4-osiowym, dostępnym w dwóch modelach bazowych. Po pierwsze jest to wersja z 7,5-tonową osią przednią i tylną 8-tonową osią pchaną oraz tandemowym mostem napędowym o technicznym nacisku 21 ton. Składa się on z osi z redukcją w piastach kół. Daje to łącznie dopuszczalną technicznie masę całkowitą 34 tony. Dodatkowo dostępny jest XF FTM z 9-tonową osią przednią oraz z tyłu 8-tonową osią pchaną i dwoma 13-tonowymi osiami tworzącymi tandem. Ten bardzo ciężki wariant ma dopuszczalną technicznie masę całkowitą 41 ton. Maksymalny nacisk na siodło dla obu modeli wynosi odpowiednio około 24 i 31 ton.
Nowy XF105 FTM jest dostarczany z nowym, 12,9-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem PACCAR MX. Silnik ten proponowany jest z mocami maksymalnymi 300 kW/410 KM, 340 kW/460 KM i 375 kW/510 KM oraz odpowiadającymi im maksymalnymi momentami obrotowymi 2000, 2300 i 2500 Nm. Momenty te są dostępne w szerokim zakresie prędkości obrotowych, od 1000 do 1500 obr/min. Standardowo pojazd jest wyposażony w skrzynię manualną, ale za dodatkową opłatą jest dostępna zautomatyzowana przekładnia AS Tronic. W tym przypadku FTM może być zaopatrzony w wersję 16-biegową, która została specjalnie zaprojektowana do ciężkich zastosowań.
DAF XF FTM 8×4 jest dostępny z wszystkimi wariantami kabin stosowanymi w serii XF105.
Nowa seria LF
W uzupełnieniu nowych serii CF i nowego XF105, DAF dostarcza także sektorowi budowlanemu przystosowane do potrzeb klienta samochody z lekkiej kategorii masowej. Nowa seria DAF LF jest dostępna z masami całkowitymi od 7,5 do 21 ton i tworzy idealną bazę pod lekkie wywrotki, otwarte nadwozia i systemy załadunku kontenerów.
Odnowiony LF wyposażony jest w nowe silniki PACCAR FR i GR z czterema i sześcioma cylindrami, które spełniają poziom emisji spalin Euro 4. Nowy silnik PACCAR FR ma pojemność 4,5 litra i moce od 104 kW/140 KM do 136 kW/180 KM. 6-cylindrowy silnik PACCAR GR dysponuje pojemnością 6,7 litra i oferuje zakres mocy od 168 kW/220 KM do 212 kW/280 KM. Częściowo, jako efekt zwiększonej pojemności cylindrów oraz użycia wysokociśnieniowego wtrysku paliwa common rail, nowe silniki dostarczają do około 22% więcej momentu obrotowego celem uzyskania maksymalnej siły pociągowej i elastyczności. Ponadto LF jest teraz dostępny z zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią AS Tronic, która okazuje się bardzo przydatna w transporcie dystrybucyjnym.
Komentarze