Volvo Trucks wprowadza na rynek udoskonaloną wersję pierwszej na świecie śmieciarki z napędem hybrydowym. Po półtora roku testów eksploatacyjnych, z doskonałymi wynikami, na rynek trafia zmodernizowany samochód ciężarowy, wyposażony w nowe podzespoły i oprogramowanie. Nowa śmieciarka będzie testowana przez Veolia Environmental Services w centrum Londynu.
– Dzięki niższemu nawet o 30% zużyciu paliwa, mniejszej emisji spalin i niższemu poziomowi hałasu, pojazd hybrydowy stanowi wyjątkowo atrakcyjną alternatywę. Dlatego chętnie testujemy i rozwijamy tę technologię we współpracy z Volvo Trucks, z którą to firmą nawiązaliśmy bardzo bliskie, robocze relacje – komentuje Rob Stubbs, dyrektor ds. taboru transportowego w Veolia, londyńskiej i brytyjskiej firmie zajmującej się gospodarką odpadami, która zamówiła nowy pojazd z napędem hybrydowym.
Ta sama koncepcja, nowe podzespoły
Nowy samochód ciężarowy to udoskonalona wersja pojazdów testowanych w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy w Sztokholmie i Goeteborgu, w Szwecji. Podobnie jak tamte pojazdy, nowa śmieciarka jest wyposażona w tzw. równoległy układ hybrydowy. Oznacza to, że posiada dwa odrębne układy napędowe: spalinowy i elektryczny, które mogą działać jednocześnie lub niezależnie od siebie. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość wykorzystywania każdego z rodzajów napędu w najbardziej optymalnym pod względem ekonomiki paliwowej zakresie: silnik elektryczny przy niskich, zaś silnik wysokoprężny przy wysokich prędkościach obrotowych.
– Podstawowa koncepcja nie zmieniła się, jednak zmodernizowane zostały wszystkie podzespoły – wyjaśnia Fredrik Bohlin, Business Manager, Hybrids w Volvo Trucks. – Postęp techniczny jest wyjątkowo szybki, a technologia zastosowana w naszym najnowszym pojeździe jest już bliska wersji produkcyjnej.
Nowa śmieciarka posiada układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym, całkowicie nowe układy sterowania i udoskonalone algorytmy działania akumulatorów, gwarantujące większą wydajność tych źródeł energii. Układ załadunku i prasowania odpadów ma napęd wyłącznie elektryczny, ładowany z sieci elektroenergetycznej. Nowe są również akumulatory, które charakteryzują się większą niezawodnością i trwałością użytkową.
Zdaniem Fredrika Bohlina, małoseryjna produkcja samochodów ciężarowych z napędem hybrydowym rozpocznie się najwcześniej w 2012 r. – nieco później, niż pierwotnie planowano. Opóźnienie to ma związek z globalnym kryzysem finansowym, oddziałującym zarówno na proces rozwoju produktu w Volvo, jak i zdolności nabywcze klientów.
Zoptymalizowane rozwiązania dzięki doświadczeniu
W ramach trwających obecnie testów eksploatacyjnych inżynierowie Volvo Trucks zdobyli cenne doświadczenie, które będzie wykorzystane przy projektowaniu nowej śmieciarki. Połączenie działania dwóch rodzajów układów napędowych jest sporym wyzwaniem.
– Na przykład, aby zredukować zużycie paliwa, można zwiększyć stopień wykorzystania napędu elektrycznego. Ale skutkiem jest zmniejszenie trwałości akumulatorów. Tak więc, żeby wypracować optymalne rozwiązanie, należy zestawić ze sobą wiele różnych czynników – wyjaśnia Fredik Bohlin. – Celem jest jednoczesne spełnienie wysokich wymagań pod względem osiągów, trwałości użytkowej, zużycia paliwa i funkcjonalności pojazdu.
Dalsza redukcja zużycia paliwa
Pierwsze wyniki testów samochodów ciężarowych Volvo z napędem hybrydowym potwierdziły słuszność prognoz przewidujących do 30% niższe zużycia paliwa i emisję dwutlenku węgla. Renova, firma zajmująca się wywozem i recyklingiem odpadów w Goeteborgu – jeden z klientów testujących hybrydowe śmieciarki Volvo od wiosny
2008 r. – może pochwalić się nawet lepszymi wynikami.
– Pojazd hybrydowy spełnił nasze oczekiwania i zdobył wysokie uznanie wśród kierowców – mówi Lars Thulin, menedżer ds. badań pojazdów w Renova. – Napęd elektryczny zapewnia wysoki moment obrotowy przy ruszaniu z miejsca, jest cichy i nie emituje spalin podczas załadunku i prasowania odpadów. W kontekście redukcji zużycia paliwa i zanieczyszczenia powietrza uzyskane przez nas rezultaty są lepsze od oczekiwań: rekordowe 35%. W porównaniu do silnika wysokoprężnego, dzięki napędowi hybrydowemu oszczędzamy 5250 litrów paliwa rocznie… a pracujemy tylko na jedną zmianę.
Śmieciarka, która trafi do Veolia nie jest pierwszym hybrydowym Volvo w Londynie. Od lata 2009 r. po ulicach Londynu jeździ sześć autobusów Volvo z napędem hybrydowym.
Komentarze