30 samochodów ciężarowych, pięć kamer w każdym z nich i dwanaście miesięcy testów, które mają dać prawie 70 terabajtów danych. Projekt badawczy EuroFOT ma pokazać zachowania kierowców w różnych sytuacjach i określić wpływ systemów bezpieczeństwa na te zachowania.
Projekt EuroFOT (European Field Operational Test) skupia 28 europejskich firm i instytucji. Oprócz filmowania kierowców rejestrowane będą określone parametry, np. prędkość. Pojazdy użytkowane są przez brytyjskie przedsiębiorstwo DHL Tradeteam oraz holenderskie Nijhof-Wassink.
– „Realizacja projektu umożliwi nam szczegółowe zidentyfikowanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Pozwoli również ocenić zalety naszych nowych elementów systemu bezpieczeństwa czynnego i zdobyć rozległą wiedzę, którą wykorzystamy przy opracowywaniu nowych systemów” – tłumaczy Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
– „Współczesne pojazdy są wyposażone w zaawansowane technologicznie systemy, które żeby były skuteczne, wymagają od kierowcy określonego poziomu wiedzy. Jednym z ważnych aspektów projektu jest zrozumienie mechanizmów poznawania nowych systemów bezpieczeństwa przez kierowców i zagwarantowanie jak największej efektywności tego procesu” – dodaje Maxime Flament z Ertico-ITS Europe.
Łącznie zostanie zarejestrowanych 70 000 godzin materiału filmowego, czyli blisko 70 TB danych, których analiza jest dużym wyzwaniem. By to umożliwić, opracowano automatyczny system oceny, reagujący na określone zdarzenia, np. ostre hamowanie, pojazdy nagle pojawiające się w pobliżu samochodu ciężarowego, nieregularne ruchy gałek ocznych kierowcy i inne sygnały wskazujące na zmianę sytuacji drogowej lub sytuacji w kabinie.
– „Na przykład, analizując ruchy gałek ocznych, możemy lepiej poznać bodźce rozpraszające uwagę kierowców i ich wpływ na bezpieczeństwo” – wyjaśnia Almqvist.
Pojazdy wyposażone są we wszystkie systemy bezpieczeństwa Volvo, czyli:
– Aktywny tempomat, ACC (tempomat z czujnikiem radarowym, automatycznie utrzymujący określoną odległość od pojazdu poprzedzającego)
– Układ Monitorowania Pasa Ruchu, LKS (ostrzegający kierowcę w przypadku niekontrolowanego przekroczenia linii wyznaczających pas ruchu)
– Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu, LCS
– Elektronicznie sterowany układ hamulcowy, EBS
– Układ stabilizacji toru jazdy, ESP
– Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy, DAS (monitorujący i ostrzegający zmęczonych kierowców).
– „Nowe systemy, takie jak np. aktywny tempomat, czy system monitorujący martwe pola, znacznie podnoszą poziom bezpieczeństwa kierowców, innych użytkowników drogi, samochodu ciężarowego i ładunku. Projekt euroFOT stanowi dla nas kolejną szansę potwierdzenia tego w praktyce” – mówi Almqvist.
W każdym testowym samochodzie zamontowano centralny procesor i pięć kamer wideo:
– Kamera skierowana do przodu, filmująca to, co widzi kierowca w kierunku jazdy.
– Kamera obejmująca swoim zasięgom martwe pole po stronie pasażera.
– Kamera filmująca prawą stopę kierowcy.
– Kamera filmująca reakcje kierowcy, zamontowana w przednim słupku kabiny.
– Kamera skierowana na twarz kierowcy, rejestrująca ruchy gałek ocznych.
Komentarze