Alternatory występujące w dzisiejszych samochodach ciężarowych charakteryzują się prądem znamionowym o wartości 80 A, 100 A, a czasem jeszcze większej. Tak mocny alternator powoduje pewne komplikacje w układzie elektrycznym pojazdu, jak choćby współpraca z akumulatorami.
Częste ładowanie akumulatorów ze zbyt dużym natężeniem prądu powoduje ich szybkie zużycie. Mocne alternatory stawiają też duży opór dla silnika, zużywając nawet ponad 5 kW mocy przy pełnym obciążeniu. Między innymi dlatego kilka lat temu powstały alternatory, których moc jest nadzorowana przez sterownik silnika lub moduł zarządzania energią elektryczną.
Inteligentne regulatory napięcia w kompaktowych alternatorach Bosch nie tylko regulują napięcie ładowania, ale również spełniają dodatkowe funkcje. Multifunkcyjny regulator napięcia posiada złącze magistrali danych, za pomocą której może komunikować się bezpośrednio z komputerem nadzorującym pracę silnika lub z innym sterownikiem zarządzającym energią elektryczną w pojeździe. Regulator tego typu bez informacji od urządzenia zarządzającego energią wzbudza alternator do ładowania, ale na bardzo niskim poziomie. Ażeby alternator wyposażony w multifunkcyjny regulator napięcia zaczął ładować z większą intensywnością, musi dostać odpowiedni komunikat od urządzenia nadzorującego.
Dzięki zmiennej mocy alternatora, można zrealizować kilka przydatnych funkcji. Pierwszą z nich jest strategia ładowania akumulatorów – sterownik dostosowuje moc tak, by trwałość akumulatorów była jak największa, a zużycie paliwa jak najmniejsze. Sposób ładowania zależy m.in. od stanu naładowania akumulatorów, temperatury otoczenia, stanu sprawności akumulatorów oraz zapotrzebowania na prąd innych urządzeń elektrycznych w pojeździe, a także od warunków jazdy. Gdy pojazd potrzebuje maksymalnej mocy silnika – jak w trakcie jazdy pod górę – alternator, kompresor klimatyzacji i inne urządzenia, które nie są w danej chwili niezbędne są wyłączane. Daje to dodatkowe oszczędności w zużyciu paliwa oraz komfort prowadzenia pojazdu.
Kolejną funkcją jest doładowywanie akumulatorów do pełna podczas hamowania silnikiem lub retarderem. Komputer silnikowy przekazuje wtedy informacje do regulatora, a ten wzbudza mocniej alternator, dzięki czemu akumulatory doładowują się bez spalania dodatkowego paliwa, czerpiąc energię z wyhamowywania pojazdu. Po doładowaniu i kontynuowaniu jazdy już w normalnych warunkach, alternator może zostać wyłączony aż do rozładowania akumulatorów do określonego poziomu.
Różne alternatory realizują różne funkcje. Muszą one działać z odpowiednimi regulatorami napięcia. Mimo że większość regulatorów wygląda podobnie, należy montować oznaczone odpowiednim numerem. W przeciwnym razie istnieje ryzyko błędnej komunikacji ze sterownikiem lub nie wykonywania pewnych funkcji. Zastosowanie nieodpowiedniego multifunkcyjnego regulatora napięcia do określonego alternatora grozi w najlepszym wypadku większym zużyciem paliwa, a w gorszym – przyspieszonym zużyciem akumulatora.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
89.174.107.*, 19 czerwca 2012, 11:18 0 0
Doskonale napisany tekst i porady. Zazwyczaj mamy do czynienia z alternatorami jak przyjdzie zima bo wtedy wychodzą wszelkie zaniedbania. Dlatego zapraszamy do Krakowa [zmoderowano] do Serwisu Samochodów Ciężarowych i naczep na sprawdzenie alternatora i akumulatorów. Więcej na http://www.[zmoderowano].com.pl
Odpowiedz