viaTOLL zebrał prawie 900 mln zł

6 sierpnia 2012, 14:28

Przez 13 miesięcy funkcjonowania system viaTOLL przyniósł łączne wpływy na poziomie889 mln zł. Zebrano je na 1890 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA, za pomocą 900 tys. urządzeń pokładowych.

Od 1 lipca 2012 r. system viaTOLL objął kolejnych 320 km dróg, dzięki czemu przez cały lipiec naliczył kierowcom 90 mln zł opłat. Operator viaTOLL szacuje, że we wrześniu łączna suma naliczonych opłat osiągnie poziom 1 mld zł, a w czwartym kwartale łączne wpływy systemu przekroczą dotychczasowy koszt jego budowy.

Wzrasta ilość pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin, szczególnie Euro 5. Spada z kolei udział starszych pojazdów ciężarowych i autobusów. Nadal najwięcej z nich spełnia normę Euro 3. Poniżej zestawienie zarejestrowanych pojazdów w podziale na klasy emisji spalin (w nawiasach znajdują się wartości z czerwca 2012 r.):

Euro 6 – 0,23 proc. (0,23 proc.) – bez zmian
Euro 5 – 27,15 proc. (26,70 proc.) – wzrost o 0,45 proc.
Euro 4 – 15,00 proc. (14,89 proc.) – wzrost o 0,11 proc.
 
Euro 3 – 31,30 proc. (31,54 proc.) – spadek o 0,24 proc.
Euro 2 – 17,24 proc. (17,47 proc.) – spadek o 0,23 proc.
Euro 1 – 3,50 proc. (3,55 proc.) – spadek o 0,05 proc.
Euro 0 – 5,55 proc. (5,58 proc.) – spadek o 0,03 proc.

Coraz więcej pojazdów z zagranicy

Nadal rośnie procentowy udział pojazdów zagranicznych zarejestrowanych w viaTOLL. Obecnie jest to 35,88 proc. pojazdów (miesiąc temu – 34,5 proc.). Poniżej lista użytkowników zagranicznych o najwyższym udziale procentowym wśród wszystkich rejestracji (w nawiasach podane zostały wartości sprzed miesiąca):

  • Niemcy  7,97 proc. (7,66 proc.)
  • Litwa 3,52 proc. (3,49 proc.)
  • Czechy 2,87  proc. (2,89 proc.)
  • Rosja 2,84 proc. (2,85 proc.)
  • Ukraina 2,75 proc. (2,78 proc.)
  • Białoruś 1,75 proc. (1,75 proc.)
  • Słowacja 1,58 proc. (1,59 proc.)
  • Węgry 1,58 proc. (1,58 proc.)
  • Rumunia 1,23 proc. (1,21 proc.) 
  • Łotwa 1,08 proc. (1,09 proc.)

Najbardziej uczęszczane drogi

W lipcu br. do sieci dróg płatnych dołączono kolejne odcinki o łącznej długości 320 km, w tym długie fragmenty DK 91 i DK 92. Po raz pierwszy operator systemu upublicznił informacje o tym, które drogi w systemie są najbardziej obciążone, a tym samym przynoszą najwyższe dochody Krajowemu Funduszowi Drogowemu. Oto 10 dróg, na których w lipcu naliczono kierowcom najwięcej „płatnych kilometrów”:

  • A4 – 76,40 mln km
  • DK 92 – 17,64 mln km
  • A2 – 16,42 mln km
  • S7 – 10,90 mln km
  • S1 – 9,01 mln km
  • S3 – 8,98 mln km
  • DK 7 – 7,23 mln km
  • DK 91 – 6,04 mln km
  • S8 – 6,02 mln km
  • S6 – 5,09 mln km
     

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

94.42.250.*, 7 sierpnia 2012, 1:46 0 0

"a w czwartym kwartale łączne wpływy systemu przekroczą dotychczasowy koszt jego budowy."

Jak podaje rzecznik prasowy GDDKiA, samo wdrożenie systemu viaTOLL to koszt 5 mld zł.

Tak to jest jak się bezmyślnie przepisuje artykuł opublikowany gdzie indziej , wcześniej i bez merytorycznego sprawdzenia - pogratulować ...

Odpowiedz